خرید تور تابستان ایران بوم گردی

رییس نهاد رهبری در دانشگاه: در بحث آزاداندیشی برخورد بیرون از دانشگاه نداشتیم

مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه برخی دانشگاه‌ها در برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی مصلحت‌گرایی را وارد کردند، گفت: ما در زمینه طرح مباحث آزاداندیشی در دانشگاه‌ها، هیچ برخورد بیرون از دانشگاه نداشتیم و اگر هم موردی باشد و دانشگاه‌ها اعلام کنند، ما خود را موظف به پیگیری خواهیم کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی در گفت‌وگو با ایسناضمن بیان این مطلب در خصوص اهمیت برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها اظهار کرد: طرح نظرات و گفت و شنود آن هم در فضای منطقی و علمی دانشگاه‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. متأسفانه کرسی‌های آزاداندیشی به دلایل مختلف به آن نقطه‌ای که از سوی رهبر انقلاب مطالبه شده بود، نرسید.

وی در ادامه در خصوص دلایل عدم رونق کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها نیز گفت: بازخوردهای برگزاری برخی از کرسی‌های آزاداندیشی در محیط‌های خارج از دانشگاه به گونه‌ای بود که گویی اقتضائات این کرسی‌ها را نمی‌شناختند و تصور بر این بود که نظرات دانشگاه‌ها در این زمینه ارائه می‌شود، در حالی که این موضوع بحث ارائه آزادانه دیدگاه‌های مختلف در دانشگاه‌ها است. از طرفی نیز برخی مدیران دانشگاه‌ها در برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی مصلحت‌گرایی را وارد کردند و عملاً فضا را آن گونه که باید، برای مجموعه‌های ارائه‌دهنده نظرات باز نکردند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه فضای مجازی برای طرح نظرات و عقاید به وجود آمد، آن شور، شوق و تاب بیان نظرات در فضای حقیقی کم شد، به نحوی که طرح نظرات در فضای مجازی از عطش بیان نظر در فضای حقیقی کاست. به همین دلیل ما شاهد هستیم فضای مجازی فضای متنوع‌تری از لحاظ طرح دیدگاه‌های آزاداندیشانه دارد و ما نیز باید در فضای حقیقی به این سمت حرکت کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی خاطر نشان کرد: لازم است با توجه به شرایط و اقتضائات موجود در جامعه، یک بازخوانی در شرایط و نحوه برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در جامعه داشته باشیم و قاعدتاً نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها در این زمینه با وزارت علوم و سایر مجموعه‌های آموزش عالی و دانشگاهی همکاری خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در بحث آزاداندیشی در دانشگاه‌ها ما هیچ برخورد بیرون از دانشگاه نداشتیم و اگر هم موردی باشد و دانشگاه‌ها اعلام کنند، ما خود را موظف به پیگیری خواهیم کرد، افزود: اگر هم جایی از مقررات دانشگاهی احیاناً تخطی و کوتاهی از سمت مسئولان صورت بگیرد، باید پاسخگو باشند؛ اما به طور کلی اگر برخوردی به دلیل طرح نظر در کرسی‌های آزاداندیشی متوجه فردی باشد، به ما گزارش دهند تا بررسی کنیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا