خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سیستم «سلطان پرور»! (در حاشیه پرونده «سلطان و ملکه» خودرو)

حجت الاسلام احمد حیدری در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز به بهانه‌ی انتشار خبر پرونده‌ای مشهور به سلطان خودرو نوشت:

یکی از شعارهای اصولی انقلاب ۵۷ مبارزه با فساد اقتصادی در رژیم سابق بود و بسیاری از سران آن رژیم در دادگاه‌های انقلاب به فساد اقتصادی متهم و محکوم به اعدام شدند. در طول عمر جمهوری اسلامی هم مبارزه با فساد اقتصادی از شعارهای این نظام بوده ولی متأسفانه در دو دهه اخیر شاهد فسادهای بی‌نظیری هستیم که مفسدان آن از بس فسادشان بزرگ است، ملقّب به «سلطان» می‌شوند:

«سلطان سکّه» یک بازاری که بیش از سه دهه در بازار تهران به داد و ستد ارز و سکه و طلا مشغول بود و پس از ناآرامی‌های به وجود آمده در بازار طلا و سکه در اوایل سال ۹۷، در حالی دستگیر شد که معادل دو تُن سکه را از طریق دلال‌های زیرمجموعه خود از سطح بازار خریداری و جمع‌آوری کرده بود. مقام‌های قضایی معتقد بودند وی و شرکایش با جمع‌آوری گسترده سکه از بازار و کاهش دادن عرضه، به گرانی قیمت سکه دامن زده‌اند. وی به اتهام «فساد فی الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی» از دادگاه حکم اعدام گرفت و در سحرگاه بیست و سوم آبان ۹۷ اعدام شد.

«سلطان قیر» یک تاجر ایرانی و از بدهکاران بزرگ بانکی که رسیدگی به پرونده اتهامات اقتصادی او با وجود ۳۳ متهم دیگر چهار سال طول کشید و بالأخره در بامداد شنبه ۱ دی ۱۳۹۷ به اتهام کلاهبرداری و فساد فی الأرض اعدام شد.

«سلطان اختلاس» که در شهریور ۱۳۹۰ به اختلاس ۳۰۰۰ میلیارد تومانی (۲۸۰۰ یا ۳۰۰۰ میلیارد تومان) -بزرگ‌ترین اختلاس تاریخ ایران-، متهم شد و سرانجام پس از صدور رأی دادگاه در بامداد سوم خرداد ۱۳۹۳ حکم اعدامش اجرا شد.

«سلطان بازار پوشاک»، نماینده مجلس دهم که متهم شد نزدیک به ۵۰ میلیون دلار ارز دولتی برای واردات مواد اولیه «پوشک» دریافت کرده و بعد از واردات، با انحصار طلبی از دادن این مواد به شرکت‌های پایین دستی امتناع ورزیده و در نتیجه باعث کمبود و افزایش ناگهانی و چند برابری قیمت «پوشک» شده است. از عاقبت این پرونده اطلاع دقیقی نداریم.

سلطان …

و اخیراً «سلطان و ملکه خودرو» [جالب است که این سلطان بر خلاف سلاطین قبلی با ملکه در میدان فساد ظهور کرده‌اند!] زوج جوان دهه شصتی، متهم ردیف اول و دوم پرونده اختلاس و کلاهبرداری ۳۳۰۰ میلیارد تومانی از شرکت خودروسازی سایپا که به اعدام محکوم شده‌اند.

این «سلاطین فساد» در کنار املاک نجومی، حقوق‌های نجومی، اختلاس‌های نجومی و دیگر نجومی‌ها نشان دهنده فساد عمیق و ریشه‌دار اقتصادی در کشور است که قطعاً با «سلاطین فساد سیاسی و …» دستشان در دست هم است. این فساد گسترده از مرحله هشدار گذشته و اگر مسئولان نظام و نهادهای نظارتی دولتی دست در دست مردم و نهادهای مردمی به مبارزه قاطع، فراگیر و گسترده با آن (فارغ از حزب و جناح و …) نپردازند، به یقین نظام در گرداب فساد غرق خواهد شد.

به قول یکی از نمایندگان مجلس دهم: «اعدام سلاطین اگر بازدارنده نباشد، مشکلی را حل نمی‌کند. ضمن این که باید پرسید کدام سیاست‌ها منجر به پدید آمدن چنین سلاطینی شده؟ و چرا سیاست‌ها را اصلاح نمی‌کنیم؟»

امید که مسئولان و مردم در کندن ریشه «سلاطین فساد در همه زمینه‌ها» متحّد گردند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. اگر خود در آن دستی ندارید پس چرا سیاست هایتان را بعد از این همه فساد درست نمی کنید
    مشکل کجا بوده بعد 40 سال دزدیا بزرگتر و بیشتر و حرصان دستشان درازتر شده؟

  2. مملکت بسته که رسانه ها نباید قضیه ای که باب میل حکومت نیست را کش بدهند نتیجه اش دخمه های فساد و تباهی و جنایت می شود که هر از چند گاهی دم دری های دخمه را در تور می اندازند تا صاحبان اصلی دخمه در امان بمانند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا