خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تقسیم بندی دقیق کرسیهای مجلس دهم

عصرایران نوشت: بعد از اعلام نتایج انتخابات، مهم ترین سؤالی که مطرح می شود این است که هر کدام از گرایش ها، چند کرسی را در مجلس به دست آورده اند؟

اصولگرایان کوشیدند چنین القا کنند که اصولگرایان برنده قاطع انتخابات شده اند و در مقابل، اصلاح طلبان نیز با ارائه آمارهایی اعلام داشتند که برنده انتخابات هستند.

واقعیت این است که هر کدام از دو طرف، بر مبنای تمایلات خود، افراد را فهرست بندی کرده است. مثلاً اصولگرایان که تا دیروز، تمام تلاش خود را معطوف به شکست علی لاریجانی در قم کرده بودند و شب و روز علیه وی تبلیغ کردند و حتی از توزیع شب‌نامه های اتهامی نیز علیه وی دریغ نکردند، بعد از پیروزی اش، او را در فهرست خودشان ثبت کردند. اصلاح طلبان نیز که در انتخابات از وی اعلام حمایت کرده بودند، او را در فهرست خود جمع بندی کردند. این در حالی است که لاریجانی در این دوره از انتخابات، مؤکداً اعلام کرده بود که به طور مستقل وارد انتخابات می شود.

بهترین و منصفانه ترین راه برای استخراج این که هر جریان سیاسی ، چند کرسی به دست آورده است، مراجعه به فهرست های رسمی آنها در جریان رقابت های انتخاباتی است که مکتوب و مستند هم هست.
بر این اساس، تعداد کرسی ها بر اساس جدول زیر بین جریان های مختلف تقسیم شده است.

ائتلاف بزرگ اصولگرایان  امید:جریان نزدیک   به
دولت(اصلاح‌طلب و اعتدالگرا)
مستقل ها و افرادی که گرایش سیاسی شان معلوم نیست اقلیت های مذهبی مرحله دوم جمع
78 83 60 5 64 290

با این اوصاف، تعداد کرسی های “اصلاح طلبان و اعتدالگرایان” و “اصولگرایان” تقریباً با هم برابر است و جریان نزدیک به دولت، 5 کرسی بیشتر از اصولگرایان دارد.
60 نفر نیز به طور مستقل وارد کارزار انتخاباتی شده اند که برخی شان گرایش های اصولگرایانه دارند و برخی نیز اصلاح طلب و اعتدالگرا هستند. گرایش سیاسی برخی از منتخبین نیز، شناخته شده نیست.

نکته مهم دیگر نیز این است که هنوز تکلیف 64 کرسی مجلس مشخص نشده است و منتخبان مردم در تعدادی از شهرها، در دور دوم معلوم خواهند شد.
در میان راه یافتگان به مرحله دوم نیز، اکثریت با مستقل هاست. تعداد اصولگرایان نیز کمی بیشتر از رقبای اصلاح طلب و اعتدالگرایشان است:62 مستقل، 34 اصولگرا و 32 اصلاح طلب و 34 اعتدالگرا.( تعداد راه یافتگان به مرحله دوم، دو برابر نمایندگان مورد نیاز است)

با این اوصاف، نقش مستقلین در شکل بندی مجلس دهم، بسیار مهم خواهد بود. اگر به سمت اصولگرایان متمایل باشند، مخالفان دولت تقویت می شوند و اگر با اصلاح طلبان و اعتدالگرایان همسو شوند، مجلس حامی دولت خواهد بود.

موضوع دیگر این است که تعداد زیادی از اصولگرایان منتخب مجلس دهم، نه از جریان دلواپس که از نزدیکان جریان میانه روی لاریجانی هستند.

بنابر این تا بدینجای کار، اصولگرایان که اکثریت مطلق مجلس نهم را در دست دارند، با شکستی سنگین، بخش عمده ای از مجلس دهم را از دست داده اند و چشم امیدشان باید به مستقلین و مرحله دوم باشد. اصلاح طلبان نیز که یک اقلیت کوچک در مجلس نهم هستند، برغم پیروزی های امیدوار کننده شان، باید در صدد جذب مستقلین باشند و البته عزم خود را برای بردن انتخابات در مرحله دوم جزم کنند.

از این رو، دور دوم انتخابات، بیش از دوره های پیشین، مهم و تعیین کننده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا