خرید تور تابستان ایران بوم گردی

رکورددار جهانی رویت هلال

سایت دیده‌بان علم ایران نوشت: طبق محاسبات نجومی رکوردار جهانی رویت هلال های جوان، هلال ماه شوال، غروب امروز شنبه در غرب و شمال غرب ایران با چشم غیرمسلح و در مناطق دیگر با ابزار رصدی قابل رویت است.

سید محسن قاضی میرسعید، پژوهشگر رویت هلال ماه در خصوص وضعیت رویت پذیری هلال ماه شوال در غروب روز شنبه سوم خرداد ماه ۱۳۹۹ مطابق با ۲۹ رمضان ۱۴۴۱ برابر با ۲۳ می ۲۰۲۰ گفت: هلال ماه شوال، شامگاه امروز شنبه سوم خردادماه ۹۹ در شرایط مناسب آب و هوایی در مناطق غربی و جنوب غربی ایران (مناطق سبز رنگ در نقشه) با چشم غیر مسلح قابل رویت خواهد بود که البته مستلزم ارتفاع نسبتا مناسب ماه از افق در زمان غروب خورشید و هوایی بسیار تمیز و عاری از گردو غبار، تبحر و تیزبینی رصدگر و ارتفاع مناسب از سطح دریا دارد.

ارتفاعات اذربایجان غربی، ایلام، اهواز و در بخشهای میانی ارتفاعات اصفهان، شیراز و مناطق جنوبی کشور از جمله مناطق مناسب برای رصد هستند.
در سایر مناطق ایران (مناطق زرد رنگ در نقشه) هلال ماه با ابزار متوسط در شرایط مناسب آب و هوایی قابل رویت خواهد بود.

وی درباره رصدپذیری هلال شوال در شامگاه شنبه در قاره امریکا به دیده بان علم گفت: هلال ماه شوال در تمام پهنه این قاره (امریکای شمالی، مرکزی و جنوبی) با چشم غیر مسلح قابل رویت خواهد بود به استثنای منتهی الیه شمال کانادا و منتهی الیه جنوب امریکای جنوبی (کشورهای ارژانتین و شیلی) که با ابزارساده قابل رویت میباشد.

این هلال در تمام پهنه قاره آفریقا هم با چشم غیر مسلح قابل رویت است به استثنای مرکز و جنوب کشور افریقای جنوبی و تمام کشور ماداگاسکار که برای رویت هلال ماه شوال رصدگران مناطق یاد شده نیاز به ابزار اپتیکی خواهند داشت.

قاضی میرسعید درباره رصدپذیری هلال شوال در قاره اروپا هم گفت: این هلال درمناطق جنوبی و مرکزی قاره اروپا با چشم غیرمسلح و در بقیه نقاط این قاره با ابزار اپتیکی قابل رویت میباشد.

به گفته وی در قاره آسیا، هلال ماه شوال در کشورهای ترکیه – به استثنای شمال شرق آن – اردن، سوریه، لبنان، فلسطین، عراق و کشورهای حاشیه خلیج همیشه فارس به استثنای منتها الیه شرق کشور عمان با چشم غیر مسلح قابل رویت است.

رویت این هلال در کشورهای تاجیکستان، ترکمنستان، قزاقستان، ازبکستان، افغانستان، پاکستان  هندوستان، چین، مالزی،  اندونزی… نیاز به ابزار اپتیکی دارد.
وی تصریح کرد: در سایر نقاط قاره اسیا مثل ژاپن هلال ماه در غروب روز شنبه با ابزار اپتیکی قوی نیز قابل رویت نمی باشد.

هلال ماه شوال در استرالیا و زلاند نو هم حتی با ابزار اپتیکی بسیار قوی قابل رویت نخواهد بود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا