خرید تور تابستان ایران بوم گردی

در «غیزانیه» چه خبر است؟

مردم سالاری نوشت: گروهی از اهالی منطقه نفتخیز غیزانیه در اعتراض به قطع  شدن آب شرب  خود،  تجمع کردند که با ورود نیروی انتظامی به تنش کشیده شد.

جمعی از مردم بخش غیزانیه اهواز در اعتراض به نبود آب و  آنچه که بی‌مسئولیتی بخشداری و مدیران آبفا روستایی اھواز و عملی‌نشدن وعدہ‌ھای استاندار خواندند امروز شنبه در مقابل بخشداری غیزانیه و سپس در جاده قدیم اهواز – ماهشهر (امیدیه) تجمع کردند.

در پی این تجمع، نیروی انتظامی و یگان ویژہ با تیراندازی هوایی و گاز اشک‌آور وارد عمل شد تا بزرگراه را باز کند. تصاویری از مصدومیت برخی تجمع‌کنندگان از ناحیه پا در پی تیراندازی، به “مردم‌سالاری‌آنلاین” رسیده است.

منطقه نفتخیز غیزانیه یکی از سه بخش تابعه و بزرگترین بخش شهرستان اهواز است که در بخش  شرقی واقع شده‌ و ٨٣ روستا با بیش از ۲۵ هزار نفر جمعیت دارد. شغل اکثر ساکنان کشاورزی و دامپروری است و سالهاست به دلیل کمبود آب دچار مشکل هستند

اظهارات فرمانده انتظامی اهواز

سرهنگ دالوند ئر پاسخ به خبرنگاران اظهار داشت: اعتراض مردم به تامین نشدن آب شربشان یک مطالبه قانونی است اما بایستی در مجرای قانونی انجام شود.

وی اضافه کرد: تعدادی از مردم بخش غیزانیه از توابع اهواز صبح روز شنبه در اعتراض به بی توجهی مسئولان به تامین نشدن آب شربشان اقدام به بستن جاده اهواز- رامهرمز- امیدیه کردند که برای مدتی اخلال در تردد نسیر ترانزیتی به وجود آمد که پلیس برای جلوگیری از این کار وارد عمل شد.

سرهنگ دالوند افزود: پس از ورود ماموران پلیس برای بازگشایی جاده،  تعدادی از تجمع کنندگان با سنگ و چوب به سوی ماموران حمله ور شدند و ۲ مامور پلیس را از ناحیه سر مجروح کردند.

وی گفت: پلیس با استفاده از سلاح ساچمه ای پلاستیکی ضد شورش دو نفر از تجمع کنندگان را  به صورت سطحی مجروح و بازداشت کرد و این افراد در حال حاضر هیچ مشکلی ندارند.

این مقام ارشد انتظامی افزود : البته با گفت و گویی که با مردم داشتیم  آنها متقاعد شدند که پلیس  را همراهی کرده و جاده را بازگشایی کنند و ضمن احترام به قاطبه مردم با افرادی که نقض قانون کرده بودند هم برخورد قانونی شد.

فرمانده انتظامی کلانشهر اهواز گفت: البته حسب وظیفه اخلاقی  با تماسی که با مسئولان  از جمله فرماندار اهواز داشتم  با دستور وی تامین آب مردم به وسیله تانکر انجام شد هر چند انتظار داشتیم بخشدار در بین مردم حاضر شود.

وعده مدیرعامل آبفای خوزستان

صادق حقیقی پور روز شنبه در گفت و گو با  ایرنا اظهار داشت: در خصوص اتمام طرح آبرسانی به غیزانیه با کارخانه لوله سازی هماهنگ کرده و لوله‌های مورد نیاز را سفارش دادیم همچنین اتصالات لازم برای این پروژه را از تهران درخواست دادیم و مجری طرح به ما قول داده است که ظرف ۲ تا سه هفته آینده کار به پایان می رسد.

وی افزود: در حال حاضر چهار تانکر دیگر به سیستم آبرسانی منطقه اضافه کردیم تا مشکل آب منطقه پیش از اجرای طرح برطرف شود. اهالی منطقه در چند روز گذشته از توزیع آبرسانی گله مند بودند که از آبفای روستایی درخواست کردیم پیگیر این موضوع شود.

مدیرعامل شرکت آبفای خوزستان گفت: بخش غیزانیه از چند سال پیش با مشکل آب مواجه است و ما هم از این بابت ناراحت هستیم از طرفی انتظار داریم وزارت نیرو و استاندار در خصوص وضعیت آب روستایی استان به ما کمک کنند. این منطقه بسیار محروم است لذا ما رسیدگی به این منطقه را در اولویت کاری خود قرار دادیم.

وی عنوان کرد: همچنین برای بخشی از طرح آبرسانی این منطقه به ۶ کیلومتر لوله نیاز بود که خوشبختانه استاندار خوزستان قول تامین این لوله‌ها را داده است که با انجام این طرح تمام مشکلات آب غیزانیه برطرف می‌شود.


فارس نوشت: محسن دالوندفرمانده انتظامی شهرستان اهواز عصر امروز درجمع خبرنگاران اظهار داشت: اعتراض مردم به تامین نشدن آب شربشان یک مطالبه قانونی است اما بایستی در مجرای قانونی انجام شود.

وی اضافه کرد: تعدادی از مردم بخش غیزانیه صبح روز شنبه در اعتراض به بی توجهی مسئولان به تامین نشدن آب شربشان اقدام به بستن جاده “اهواز- رامهرمز- امیدیه” کردند که برای مدتی اخلال در تردد مسیر ترانزیتی گردید که پلیس برای جلوگیری از این کار وارد عمل شد.

دالوند افزود: دو نفر از تجمع کنندگان  به صورت سطحی مجروح و بازداشت شدند و در حال حاضر هیچ مشکلی ندارند.

به فرماندار اهواز زنگ زدم

فرمانده انتظامی شهرستان اهواز گفت: البته حسب وظیفه اخلاقی با تماسی که با فرماندار کلانشهر اهواز داشتم تامین آب مردم به وسیله تانکر در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه اگر مسئولان امر به خواسته های مردم توجه کنند هیچگاه مشکلات اجتماعی به مسائل انتظامی تبدیل نخواهد شد و نمونه آن همین تامین آب شرب مردم بخش غیزانیه است.

دالوند تاکید کرد: در حال حاضر تجمعی وجود ندارد و مردم به  منازل خود بازگشته و جاده یاد شده نیز در کمترین زمان ممکن بازگشایی شد.

بلاتکلیفی پروژه انتقال آب به غیزانیه

حمزه مقدم عضو شورای روستای عوده،گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، با انتقاد از قطعی آب  در این روستا و بسیاری از روستاهای بخش غیزانیه، اظهار کرد: در فصل زمستان آن دسته از روستاهای پرجمعیت بخش غیزانیه که از لوله کشی درون روستایی برخوردار هستند( 40 روستا) در هر 48 ساعت آب برای آن‌ها پمپاژ می‌شود.

هر 4 روز یکبار برای 4 ساعت آب وصل می‌شود

مقدم بیان کرد: فرسودگی خطوط آبرسانی سبب تاخیر در پمپاژ آب روستاها شده  و هر 4 روز یکبار برای 4 ساعت آب وصل می‌شود.

وی با بیان اینکه وضعیت روستاهای فاقد لوله‌کشی به مراتب وخیم‌تر است، عنوان کرد: آب مورد نیاز این روستاها که تعداد آن‌ها 40 روستا نیزاست باید توسط تانکرهای سیار تامین شود این در حالی است که فقط 4 تانکر در اختیار تاسیسات آبرسانی نزهه است که تمامی آنها توسط شرکت‌ها و ادارات تامین شده  و اداره آبفا استان و  آبفار هیچ تانکری در اختیار بخش غیزانیه قرار نداده‌اند.

مقدم افزود: همین 4 تانکر گاهاً به سبب وجود نقص و تعمیرات به ۲ تانکر کاهش داده پیدا ‌می‌کنند در صورتی که برای حل مشکل آبرسانی در این روستاها حداقل به 15 تانکر نیاز داریم.

تاخیر سه ساله در اجرای پروژه آبرسانی بخش غیزانیه

وی با اشاره به  پروژه انتقال آب از ایستگاه  شیبان-صفیره ، عنوان کرد: این پروژه  پس از سه سال، امسال قرارداد آن منعقد شد و بنا بود ظرف دو ماه تحویل داده شود اما همچنان کار متوقف شده است.

مقدم دلیل عمده توقف این پروژه را مدیریت ضعیف و قصور کارفرما عنوان کرد، و افزود: کارفرمای پروژه برای سرپوش گذاشتن بر کم کارهای خود  انگشت اتهام را به سوی اهالی و صاحبان زمینی گرفته است که به صورت قانونی خسارت زمین های خود را مطالبه می‌کنند و برای ادامه کار کافی بود تضمین پرداخت خسارت از سوی اداره آبفار صورت بگیرد.

وی گفت: انتظار می‌رفت مسؤولان استانی،شهرستانی با توجه به در اختیار داشتن نقشه عبور لوله از زمین برای گرفتن موافقت اهالی با آن‌ها رایزنی می‌کردند در حالی که پیمانکار بدون صحبت با اهالی اقدام  به لوله‌گذاری در زمین‌ها کرد.

وعده‌ای که محقق نشد

به گزارش خبرگزاری فارس، زمستان سال 95 استاندار خوزستان به منظور بررسی وضعیت شرب روستاهای بخش غیزانیه از این منطقه بازدید کرد و در این بازدید طی دو مصوبه مقرر شد ظرف 3 ماه مشکل آب این روستاها حل شود.

یک بخش مصوبه شامل 25 کیلومتر لوله گذاری از تاسیسات شهرستان کارون (ایستگاه خسروی) به دهستان مشرحات  بود و سازمان آب و برق موظف شد لوله های مورد نیاز را خریداری و به شرکت آبفار تحویل دهد؛ مصوبه دوم نیز شامل 55  کیلومتر لوله گذاری است که یک بخش آن از شیبان تا صفیره بر عهده شرکت آبفار بوده و بخش دیگر از صفیره تا تاسیسات نزهه به عهده آبفار و شرکت نفت بود.


بخشدار غیزانیه گفت: بخش زیادی از مشکلات تامین آب بخش غیزانیه از توابع شهرستان اهواز با پروژه های در دست شرکت آب و فاضلاب خوزستان، تا یک ماه آینده حل می‌شود.

رسول ساکی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: بخش غیزانیه ۸۵ روستا دارد که از این تعداد پنج روستا در اهواز قرار دارند و از تاسیسات اهواز آب شرب آنها تامین می‌شود و بقیه روستاها که از سه تاسیسات دیگر آب می گیرند با مشکلاتی مواجه هستند.

وی گفت: سه مجموعه تاسیسات آبرسانی در شهرستان های کارون، رامهرمز و شهر شیبان به ۸۰ روستای این منطقه آبرسانی می کنند.

بخشدار غیزانیه ادامه داد: خط انتقال آب شیبان ۵۵ کیلومتر طول دارد که این خط به دلیل قدیمی بودن هم قطر کمی دارد و هم در نقاط مختلف دچار فرسودگی و شکستگی است که در مسیر انتقال آب باعث هدر رفت آب می شود و آب با حجم بسیار اندکی به غیزانیه منتقل می شود.

ساکی بیان کرد: همین موضوع باعث می شود که روستاهایی که در غیزانیه از شیبان آب دریافت می کنند همواره با مشکل مواجه باشند.

وی افزود: از سال ۹۷ برای حل این مشکلات پیگیری ها آغاز شد که در نهایت مقرر شد پروژه جدید انتقال آب از شیبان به غیزانیه در سال گذشته افتتاح شود که متاسفانه به دلایل مختلف این اتفاق رخ نداد و مردم همچنان با مشکل تامین آب مواجه هستند.

بخشدار غیزانیه افزود: شرکت آب و فاضلاب خوزستان قول داده است که پروژه انتقال آب از شیبان به غیزانیه که شامل ۲۵ کیلومتر لوله کشی با اعتباری بالغ بر ۴۳۰ میلیارد ریال است تا یک ماه آینده به بهره برداری برسد و مشکل تامین آب این روستاها برطرف شود.

وی ادامه داد: تعداد دیگری از روستاهای غیزانیه از تاسیسات آبرسانی شهرستان کارون آب دریافت می کنند که به دلیل رعایت نکردن نوبت دهی در انتقال آب و لوله کشی نبودن برخی روستاها تامین آب در این مناطق نیز با مشکلاتی مواجه است که شرکت آبفار این قول را داده با نصب پمپ در مسیر لوله های انتقال آب و تکمیل لوله کشی به روستاهای فاقد سیستم آبرسانی تا یک هفته آینده مشکل تامین آب در این روستاها نیز حل شود.

ساکی گفت: بخش دیگری از روستاهای غیزانیه از تاسیسات آبرسانی رامهرمز تامین آب می شوند که به دلیل اینکه رامهرمز تامین آب رامشیر و رامهرمز و غیزانیه را برعهده دارد و به دلیل رعایت نکردن نوبت دهی و شکستگی و فرسودگی در خط انتقال آب این روستاها با مشکل مواجه هستند.

بخشدار غیزانیه ادامه داد: شرکت آب و فاضلاب خوزستان اعلام کرده است که تا یک هفته آینده پروژه آبرسانی به رامشیر افتتاح می شود و تامین آب شرب رامشیر از رامهرمز جدا خواهد شد که با این کار بخش زیادی از مشکلات  تامین آب روستاهای غیزانیه از رامهرمز مرتفع خواهد شد.

استفاده از ۱۲ تانکر آبرسانی برای حل مشکل تامین آب در کوتاه مدت

ساکی بیان کرد: در این مدت یک ماهه تا زمان افتتاح پروژه های آبرسانی به غیزانیه برای حل مشکل تامین آب در این منطقه ۱۲ تانکر آبرسان تهیه شده است که کار آبرسانی را انجام خواهند داد.

وی گفت: یکی از مشکلات مردم این منطقه تامین آب دام آن ها است که به حجم بالای آب نیاز دارند و برای حل این مشکل باید جهاد کشاورزی ورود کند که متاسفانه همکاری لازم را در این بخش ندارند.

صبح امروز جمعی از مردم روستاهای بخش غیزانیه در اعتراض به نبود آب مسیر ورودی به این منطقه را بستند.

پارسال نیز مردم غیزانیه به دلیل تنش آبی در این منطقه تجمع کردند .

بخش غیزانیه از توابع شهرستان اهواز از ۲ دهستان غیزانیه و مشرحات تشکیل شده و بر اساس سرشماری سال ۹۵ جمعیت این بخش ۲۴ هزار و ۶۱۳ نفر است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. با ورود نیروی انتظامی به تنش کشیده شد!!!!!!!! اگر نی روی انتظامی برای باز کردن جاده وارد نشود ،پس چه کسی وارد شود؟ مشکل از مدیریت فرماندهان بالا دستی نیروی انتظامی است که موجب هنجارشنکی وتوهین هر اراذل واوباش به نیروهای انتظامی کشور به بهانه های مختلف شده که متاسفانه فیلم ها ومستندات زیادی در اینترنت ویوتوب است.باید مثل پلیس آمریکا با این اشخاص برخورد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا