خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اثر مثبت کرونا بر اقتصاد ایران

مسعود خوانساری، رییس اتاق بازرگانی تهران می‌گوید با توجه به شرایطی که کرونا برای اقتصاد ایجاد کرده، بسیاری از دولت‌ها در سراسر جهان با مشکلات جدی اقتصادی مواجه می‌شوند و در این بین کسری بودجه دولت ایران نیز اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد.

به گزارش ایسنا، خوانساری امروز در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان تهران، اظهار کرد: تجربه کرونا برای اقتصاد ایران تجربه‌ای منحصر به فرد بود. هرچند شیوع این ویروس تبعات منفی فراوانی داشته که باید برای مقابله با آنها برنامه ریزی گسترده‌ای داشت، اما در عین حال شیوع کرونا دو جنبه مثبت نیز به همراه داشت.

وی ادامه داد: نخستین تجربه مثبت در دوره کرونا این بود که می‌توان دولت را کوچک کرد و با دورکاری به اهداف اقتصادی و مدیریتی کشور دست یافت. از سوی دیگر با توجه به لزوم تصمیم‌گیری فوری در این ایام، تعداد قابل توجهی از تصمیمات در مدت کوتاهی گرفته شد و هیچ مشکلی نیز به وجود نیامد. به این ترتیب اقتصاد ایران درک کرد که می توان با حذف بروکراسی دست و پا گیر و پیچیده، امورات کشور را پیگیری کرد. امیدواریم این دو درس مهم در آینده نیز ادامه یابد و با عبور از این دشواری‌های بی دلیل، چابکی اقتصاد ایران افزایش یابد.

رییس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه امکان پذیر شدن واگذاری سهام عدالت در شرایط فعلی تصمیمی مثبت بود، بیان کرد: اتاق بازرگانی در گذشته نیز بارها بر لزوم واگذاری این سهام تاکید کرده بود که خوشبختانه با موافقت مقام معظم رهبری این امر ممکن شد. در سالی که دولت قطعا با محدودیت منابع مالی رو به روست، افزایش فعالیت‌ها در بورس می‌تواند اهمیت فراوانی داشته باشد.

خوانساری ادامه داد: هرچند امروز با افزایش تعداد فعالان در بازار سرمایه، نگاه به این بازار بهبود یافته اما باید مراقبت کرد که این افزایش اقبال، در آینده هزینه‌ای جدید به بار نیاورد. از سوی دیگر دولت باید در کنار سهام مالکیتی، سهام مدیریتی خود را نیز واگذار کند.

وی خاطرنشان کرد: بخش خصوصی در ماه‌های گذشته تلاش کرد در کنار مردم برای عبور از دوران کرونا کمک کند و کمک‌های اتاق‌های بازرگانی به بخش‌های مختلف جامعه و کادر درمان بخشی از این برنامه‌ها بود. در دورانی که اقتصاد ایران امکان دست یابی به درآمدهای نفتی مانند گذشته را ندارد، اقتصاد غیرنفتی یکی از تنها گزینه‌های موجود است و اوج‌گیری فعالیت‌های این بخش، نیاز به حمایت دولت و کاهش محدودیت‌ها و مشکلات دارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا