خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اتانول هفتاد درصد را از برندهای معتبر تهیه کنید

آوین آزادی، روزنامه نگار در همشهری نوشت:

حضور کرونا که در ایران به رسمیت شناخته شد، قیمت سر به فلک گذاشت. داروخانه‌هایی که اهل فروختن الکل‌ به مردم بودند، میزبان صف‌های طویل شدند و هرچه داشتند فروختند. آنها هم که به آداب احتکار عادت داشتند، موجودی خود را به مرور با قیمت گزاف به‌دست مردم دادند. اتیل‌الکل در اسفند‌ماه، حکم طلا پیدا کرده بود. حالا اما، وقتی کم‌کم مسئولان خود را پیدا کردند و راه مقابله با این هجمه را آموختند، به‌نظر می‌رسد تنش تهیه الکل در ایران تا حد زیادی فروکش کرده است. شیوع ویروس کرونا موجب شد تا دیگر تولید الکل در ایران نیاز به مجوز نداشته باشد تا جایی که خط تولید بسیاری از کارخانه‌ها در اختیار تولید‌ الکل قرار گرفت و کارخانه قدیمی و تعطیل شده شمس دوباره بازگشایی شد. این کارخانه الکل‌سازی‌ که به‌عنوان بزرگ‌ترین کارخانه تولید الکل در خاورمیانه پیش از انقلاب ساخته شده بود، این روزها به مدار تولید برگشته است. در این روزها، صادرات الکل متوقف شده و همه برای تهیه الکل استاندارد و مقابله با سودجویان بسیج شده‌اند. برای مثال الکل طبی تولیدی در کارخانه الکل رازی به‌دلیل برخورداری از استانداردهای جهانی قابلیت صادرات دارد اما با هدف تامین نیاز داخلی کشور، فعلا از آن صادراتی صورت نمی‌گیرد. گفتنی است هم‌اکنون ظرفیت تولید الکل در کشور، تا بیش از دوبرابر افزایش پیدا کرده و به‌نظر می‌رسد با فروکش کردن عطش خرید دیگر سودجویان نمی‌توانند متانول را به جای اتانول به مردم بفروشند و با جان آنها بازی کنند.

ظرفیت تولید الکل چند برابر شد؟
تا پیش از شیوع ویروس کرونا، تولید الکل در ایران کار آسانی نبود و استفاده از محصول کارخانه‌های تولید اتانول، فقط در حوزه پزشکی، صنایع مربوطه و… امکان‌پذیر بود. تا پیش از شیوع کرونا، ظرفیت تولید الکل کشور روزانه 180هزار لیتر برآورد شده بود و نیاز کشور هم در همین حدود بود. امروز اما رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرده است می‌توانیم روزانه 400هزار لیتر الکل را استحصال کنیم.
با گذشت بیش از  2‌ماه از شیوع کرونا در کشور، ظرفیت تولید الکل، 2.2برابر شد.
هم‌اکنون، روزانه ۲۵۰ هزار لیتر الکل در کشور تولید و ۱۰۰ هزار لیتر هم از ذخایر قبلی استفاده می‌شود.
روزانه تا ۱۰۰ هزار لیتر به بیمارستان‌ها اختصاص پیدا‌می‌کند.
در روزهای شیوع کرونا، روزانه ۸۰ هزار لیتر در داروخانه‌ها و بیش از ۳۰ هزار لیتر نیز در شرکت‌های دارویی برای تولید محلول‌های ضد‌عفونی توزیع می‌شود.
در روزهای شیوع کرونا، کارخانه نیشکر هفت‌تپه با برخورداری از ۳۵کارگر روزانه ۷ هزار لیتر الکل اتیلیک تولید می‌کند. این کارخانه اعلام کرده که با جذب نیروی انسانی می‌تواند تولید خود را تا بیش از دوبرابر افزایش دهد.

طلای سفید لیتری چند؟
نرخ عرضه الکل در داروخانه‌ها، 4.7برابر نرخ مصوب موردتأیید سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان است.
نرخ هر لیتر الکل با درصد خلوص 96درصد را، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان، برای عرضه 17هزار تومان در سال‌جاری اعلام کرده است و این درحالی است که حداقل قیمت هر لیتر اتانول در بازار با درجه خلوص 70درصد، بین 70تا 80هزار تومان است.

تولید الکل فعلا آزاد است
بیست‌و‌دوم اسفند‌ماه، تولید الکل در ایران آزاد شد. حسین مدرس‌خیابانی، قائم‌مقام وزیر صمت اعلام کرد تولید الکل در ایران تا اطلاع ثانوی نیازمند اخذ هیچ‌گونه مجوزی از این وزارتخانه نیست.
الکل تولید‌شده در واحدهای تولیدی کشور، صرفاً بر اساس حواله‌های سازمان غذا و دارو و تحت نظارت دانشگاه‌های علوم‌پزشکی بین مراکز مربوطه توزیع می‌شود. بررسی‌های همشهری نشان می‌دهد دیگر سختگیری‌های اسفند‌ماه سال گذشته و نیمه فروردین سال‌جاری وجود ندارد و الکل‌های تولید شده بین بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها و فروشندگان تجهیزات پزشکی توزیع می‌شود.

چه الکلی بخریم که زنده بمانیم؟
در روزهای نخست شیوع کرونا، متانول در ایران، صدها نفر را به کشتن داد. سودجویان بسیاری از ناآگاهی مردم استفاده کرده و متانول‌های سمی را با قیمت‌های گزاف به فروش رساندند.
از ابتدای اسفند‌ماه سال ۱۳۹۸ تا ۱۹ فروردین‌ماه سال‌جاری، ۷۲۸نفر به‌دلیل مسمومیت ناشی از مصرف الکل به سازمان پزشکی‌قانونی ارجاع شده‌اند، این در حالی است که کل آمار تلفات ناشی از مصرف الکل در مدت مشابه سال قبل (اسفند ۹۷ و فروردین ۹۸) در کشور ۶۶ نفر بوده است.
دوران کمبود را پشت سر گذاشته‌ایم. حالا بر پیشخوانِ داروخانه‌ها، انواع و اقسام الکل‌ها و محلول‌های ضدعفونی دیده می‌شود اگرچه حجم گسترده‌ای از آنها تقلبی یا غیرمؤثر است.
هنگام خرید الکل فراموش نکنید که باید3نکته را مدنظر قرار دهید: شرکت ارائه‌دهنده دارای برچسب سیب‌سلامت باشد، از برند‌های معتبر خرید کنید، حتما محصولی را خریداری کنید که روی آن نوشته شده: 70درصد اتانول (یا اتلیک. الکل)
جز اتانول، مواد دیگری هم برای از بین بردن کرونا ویروس مؤثر هستند؛ مثلا پراکسید هیدروژن نیم‌درصد، می‌تواند گزینه مناسبی برای از بین بردن ویروس و تمیز کردن دست‌های شما یا سطوح در تماس باشد.
متانول نوعی از الکل است که هنگام سوختن شعله کوتاه‌تری دارد، سمی است و می‌تواند شما را به کام مرگ یا نابینایی بکشاند.

سرنوشت الکل‌های احتکار‌شده چه شد؟
در روزهای پایانی اسفند ماه، هزاران لیتر الکل احتکار شده کشف شد. مقامات قضایی اعلام کردند که این مکشوفات با هماهنگی آنها و دادگاه جرائم اقتصادی به وسیله شبکه‌های توزیع قابل‌رصد بین بیمارستان‌ها و مناطق محروم و کم‌برخوردار و مستضعف پخش می‌شود؛ اگرچه درباره چنین روندی هنوز مستند رسمی ارائه نشده است.

بازار الکل
دوران کمبود را پشت سر گذاشته‌ایم. حالا بر پیشخوانِ داروخانه‌ها، انواع و اقسام الکل‌ها و محلول‌های ضدعفونی دیده می‌شود اگرچه حجم گسترده‌ای از آنها تقلبی یا غیرمؤثر است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا