خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اظهارات وزیر کشور درباره‌ی جانباختگان اعتراضات اخیر

سردار وحیدی، وزیر کشور دولت سیزدهم درباره‌ی جانباختگان اعتراضات و ناآرامی‌های اخیر گفت: یک دسته کسانی هستند که مربوط به غرب و شمال غرب کشور هستند که متاسفانه گروه های ضد انقلاب در آنجا فعالیت دارند. بخش دوم افراد بی گناهی هستند که توسط آشوب گران مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و بعضا کشته شدند. دسته دیگر کسانی هستند که ممکن است در مقابله با ورود به اماکن حساسی همچون کلانتری، فرمانداری یا بخشداری کشته شده باشند. افراد دیگر، کسانی هستند که در جاهای دیگر کشته شده اند و به داخل تجمع ها آورده شده‌اند. موارد متعددی در این زمینه وجود دارد که برای تهییج افکار عمومی و خاموش نشدن اعتراضات انجام دادند و بعضی هم تسویه حساب شخصی شده اند. گزارش کامل این حادثه متعاقبا منتشر خواهد شد. دستور اکید فرماندهی فراجا این بوده است که نیروهای فراجا به همراه خود سلاح نداشته باشند. فقط در دفاع از مقرها و اماکن حساس شلیک انجام شده است و حتی تعدادی از نیروها فراجا مجروح شده اند. اگر فراجا با افرادی مواجه شود که تیراندازی می کنند، تکالیف قانونی دارند که باید به آن عمل کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، احمد وحیدی شامگاه جمعه در گفت‌وگوی ویژه خبری افزود: تصوری که دشمنان دارند یک محاسبه بسیار غلط است. آنها تصور می کنند که با این اغتشاشات، به براندازی می رسند.

وی تصریح کرد: این یک فکر بچه گانه است، نظام از ابتدای انقلاب با توطئه ها و تهدیدهای تروریسستی متعدد مواجه بوده و توانسته است پابرجا بماند.

وزیر کشور یادآور شد: هر وقت که کشور می خواهد در موقعیت برجسته ای قرار گیرد، تلاش دارند در افکار عمومی جهانی، آن را تخریب کنند. راهپیمایی اربعین، عضویت در شانگ های نمونه های آن است.

وحیدی خطاب به خانواده‌هایی که جوانانشان تحت تاثیر القائات فضای مجازی قرار گرفته اند، گفت: مراقبت کنند. چرا باید عامل دست شبکه های خارجی شوند که هیچ وقت نخواستند رشد و عظمت کشور را ببینند.

وی همچنین تاکید کرد: آنهایی که درگیر اغتشاش هستند، باید بدانند که دستگاه های امنیتی چه اکنون که در میدان هستند و چه بعدا، برخورد قانونی خواهند داشت.

وزیر کشور خطاب به برخی شخصیت‌های سیاسی داخلی که در ابتدای وقوع حادثه برای مرحومه مهسا امینی موضع‌گیری داشتند هم گفت: اکنون که مسایل روشن شده است، موضع خود را اصلاح کنند و با دشمنان همراهی نداشته باشند.

وحیدی افزود: اگر نیروی انتظامی نباشد، همین کسانی که موضع گیری کرده‌اند، خواب ندارند. تضعیف نیروی انتظامی یعنی خوشحالی مجرمان. نیروی انتظامی افتخار آفرین بوده است و باید توجه کرد که این ماجرا تمام خواهد شد و فراجا با قدرت، نظم و انضباط را برقرار خواهد ساخت.

وی ادامه داد: افرادی در اینجا مردود می شوند و دستگاه های مسئول برخورد خواهند کرد.

ادعای ضرب و شتم خانم امینی رد شد

وزیر کشور در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده خانم مهسا امینی، توضیح داد: بعد از این واقعه تلخ برای یک دختر جوان که موجب تاسف همگان شد و پس از اینکه برابر دستور ریاست محترم جمهوری که مسئول پیگیری این حادثه شدم، برنامه چند مرحله ای طراحی شد.

وی ادامه داد: کارگروه هایی تشکیل شده است، بازبینی فیلم ها، گفت وگو با کسانی که در صحنه حضور داشته اند و اخذ گزارش های قضایی انجام شده است.

رئیس شورای امنیت کشور اضافه کرد: در وهله نخست، ادعای ضرب و شتم خانم امینی بررسی شد. در فیلم ها و گزارش بیمارستان کسری و گزارش پزشکی قانونی تهران، هیچ آثاری از ضرب و شتم وجود نداشت. نشانه ای از خونریزی مغزی نبوده است و شکستگی جمجمه یا له شدگی احشا وجود نداشته است.

وحیدی با بیان اینکه مرحله دوم بررسی دلیل فوت است که باید منتظر نظر نهایی پزشکی قانونی بود، اظهار کرد: گزارش پزشکی قانونی، ممکن است یکی دو هفته طول بکشد چون بعضی آزمایش ها زمانبر است. طبیعتا تا مشخص شدن دلیل فوت از نظر پزشکی قانونی، این بُعد پرونده مفتوح است.

وی خاطرنشان کرد: اما همه شواهد پزشکی، فیلم ها، شاهدان عینی و گزارش دستگاه های نظارتی تایید می کند که هیچ ضرب و شتمی در کار نبوده است. برجسته ترین دلیل، گزارش پزشکی بیمارستان کسری و پزشکی قانونی است. چند انجمن علمی هم که برای ارائه نظر در کمیته پزشکی دعوت شده بودند، این مساله را تایید کردند.

وزیر کشور درباره وقایع پس از فوت مرحوم امینی هم گفت: خانواده امینی یک خانواده امین نظام هستند. اما برخی تلاش کردند که این ماجرا را به تحریک عواطف مردم تبدیل کنند و با اسم رمز ضرب و شتم و مسایلی از این دست، وجدان عمومی را آزرده سازند.

وحیدی افزود: این موضوع در اظهارات مقامات آمریکایی و اروپایی دیده می شود. تعجب آور است آمریکایی هایی که در روز روشن وقایعی را علیه گروه داوودیان رقم زدند و سایر خشونت هایی که در آن کشور رواج دارد، موضع گرفتند و ایران را به ضرب و شتم متهم کردند.

وی ادامه داد: برخی سفارتخانه های اروپایی داخل ایران که به لحاظ رعایت حقوق بشر در کشور خود مشکلات بزرگی دارند، کوشیدند مرگ این دختر جوان را به یک موضوع برای هیجانی کردن مردم تبدیل ساختند.

رئیس شورای امنیت کشور اضافه کرد: برخی گروه های سیاسی داخلی و افرادی که بعضا در جامعه شناخته شده اند هم بدون بررسی لازم و انتظار برای روشن شدن دلایل این اتفاق ، مواضع غیرمسئولانه ای گرفتند.

وحیدی اظهار کرد: اینها با مواضع غربی ها، رژیم صهیونیستی و رِژیم عربستان که هنوز پرونده قتل آن خبرنگار را مفتوح دارند و افراد زیادی را در یک روز گردن زدند، همسو شدند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا خانواده خانم امینی پذیرفته اند که ضرب و شتم نبوده است، گفت: شواهد قطعی است و گزارش پزشکی وجود دارد. گزارش بیمارستان کسری، سی تی اسکن انجام شده و پزشکی قانونی هم در بیانیه رسمی خود اعلام کرد. فیلم ها هم این را تایید می کند.

وزیر کشور در پاسخ به این سوال که آیا نباید انتشار فیلم سریع تر انجام می شد، اظهار کرد: بله؛ ممکن است اگر فیلم ها زودتر پخش می شد، مفیدتر می بود. با این حال مساله اعلام شد و رئیس جمهوری هم دستور بررسی دادند.

وحیدی افزود: بعضی از روی عناد و بعضی هم از روی ناآگاهی موضع گیری کردند. هرچند که موضع‌گیری از روی ناآگاهی هم نافی مسئولیت نیست. ضمن این که در اتفاقات بسیار مهم تر موضع گیری ندارند اما در یک مساله ای که حداقل ابهام داشت، به سرعت موضع گیری می کنند.

وی ادامه داد: به هرحال کسانی که غیرمسئولانه، ناآگاهانه یا احیانا مغرضانه همراستا با کسانی که دستشان تا مرفق به خون مردم ایران آلوده است، موضع گرفتند و موجب تحریک شدند، یک نمره منفی بزرگی گرفتند.

رئیس شورای امنیت کشور اضافه کرد: همه اینها موجب شد تا بعضی ها دچار اشتباه برداشت شوند و با برخی جریانات که مایل بودند آشوب خیابانی به راه اندازند، اگرچه اندک بودند، همراه شدند.

وحیدی درباره اتفاقات خیابانی پس از فوت خانم امینی هم اظهار کرد: این موضوع از دو جنبه قابل تفسیر و تحلیل است. یکی هیجان سازی و سوار شدن بر عواطف مردم است. موضوع دوم هدف این آشوب و اغتشاشات که چیست؟

وی توضیح داد: گروه هایی سازمان یافته دیده می شوند که جاهایی را به آتش می کشند، تخریب می کنند و آسیب می رسانند. این نشان دهنده یک نوع سازمان یافتگی است و در کنار آن هم نوجوانانی هستند که با فضای مجازی تحریک می شوند و تصور می کنند که فراخوان دهندگان به دنبال حقیقت هستند.

وزیر کشور با بیان اینکه همواره تلاش بر این بوده است که ماهیت جریان اصلی را برای این عده روشن کنند، گفت: این ها به دنبال همان چیزهایی هستند که خانواده خانم امینی با آن مخالف بودند. متاسفانه مردم را دچار زحمت کردند و به تجهیزات و اماکن شهری همچون از بین بردن نرده های شهرداری، آتش زدن آمبولانس ها، حمله به بیمارستان ها و بانک ها اقدام کردند و در برخی موارد هم به دنبال کشته سازی رفتند.

وحیدی افزود: در این زمینه، موارد متعدد و مشخصی وجود دارد. افرادی هستند که مشکلات شخصی با یکدیگر داشتند و آن را در این دایره مطرح می کردند. تلاشی که اینها برای تخریب و اغتشاش کردند، یک تلاش بسیار بد و غیرقابل قبول بود که اگر چه فراجا ابتدا با ملایمت روبرو شد، اما در مرحله بعد برخورد قاطع و مقتدرانه انجام داد.

وی در پاسخ به اینکه کشته شدگان چه دسته هایی بودند، اظهار کرد: یک دسته کسانی هستند که مربوط به غرب و شمال غرب کشور هستند که متاسفانه گروه های ضد انقلاب در آنجا فعالیت دارند.

وزیر کشور با بیان اینکه تلاش زیادی برای ورود سلاح به کشور در این مدت انجام شده که برخی از آن توسط دستگاه های اطلاعاتی کشف شده است، یادآور شد: بخش دوم افراد بی گناهی هستند که توسط آشوب گران مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و بعضا کشته شدند.

وحیدی ادامه داد: دسته دیگر کسانی هستند که ممکن است در مقابله با ورود به اماکن حساسی همچون کلانتری، فرمانداری یا بخشداری کشته شده باشند. افراد دیگر، کسانی هستند که در جاهای دیگر کشته شده اند و به داخل تجمع ها آورده شده‌اند. موارد متعددی در این زمینه وجود دارد که برای تهییج افکار عمومی و خاموش نشدن اعتراضات انجام دادند و بعضی هم تسویه حساب شخصی شده اند.

وی با بیان اینکه گزارش کامل این حادثه متعاقبا منتشر خواهد شد، خاطرنشان کرد: دستور اکید فرماندهی فراجا این بوده است که نیروهای فراجا به همراه خود سلاح نداشته باشند. فقط در دفاع از مقرها و اماکن حساس شلیک انجام شده است و حتی تعدادی از نیروها فراجا مجروح شده اند.

وزیر کشور تصریح کرد: اگر فراجا با افرادی مواجه شود که تیراندازی می کنند، تکالیف قانونی دارند که باید به آن عمل کنند.

محدودیت برای برخی شبکه‌های حامی اغتشاش

وحیدی درباره محدودیت های ایجاد شده برای برخی شبکه های اجتماعی هم گفت: برخی شبکه ها آتش بیار معرکه و بلکه سازمان دهنده اغتشاشات هستند. بعضی صحنه های غیرواقعی و آموزنده را طراحی کرده اند.

وی افزود: بعضی ها ناشی از این آموزه ها اقداماتی انجام می دهند، طبیعی است در چنین شرایطی برای حفظ نظم و امنیت مردم، محدودیت هایی اعمال شود تا نتوانند اغتشاشات را سامان دهند.

وزیر کشور با بیان اینکه شبکه هایی که نقش تخریبی دارند، در معرض این محدودیت ها خواهند بود، عنوان کرد: شبکه هایی که اجازه نمی دهند عکس شهیدی پخش شود، چنین صحنه هایی را به راحتی منتشر می کنند. این محدودیت ها هم موقت و هم محدود و هم مربوط به شبکه های خارجی است که به هدایت، ترغیب و تشویق اغتشاشگران اقدام می کنند.

وحیدی در پاسخ به این سوال که خواسته معترضان، اصلاح برخی رویه های موجود بوده است، گفت: اصولا این بیشتر بهانه بود. موضوع خانم امینی که باید باردیگر اظهار تاسف کنیم و به خانواده ایشان تسلیت بگوییم، وجه المصالحه برای مسایل دیگر شده است.

وی تصریح کرد: نظام اسلامی همواره مسایل را رصد می کند و هرجا که نیاز باشد آن را اصلاح خواهد کرد اما آنچه دنبال شد اصولا این نبود. بعضی از افراد در تله ای که دیگران می چینند می افتند و بعضی عناد دارند که باید دستگاه قضا به آن رسیدگی کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. دلیل قطعی اینترنت فساد بخش خصوصی و رانت آن است.
    وزارت خزانه داری امریکا به شرکت‌های تکنولوژی اجازه داده خدمات مربوط به شبکه‌های اجتماعی، پلتفرم‌های اداری، ویدیو کنفرانس و از همه مهم‌تر، «خدمات ابری» در ایران را گسترش دهند.
    بخش خصوصی مرتبط در داخل ایران ک عملکرد بسیار ضعیف و ناموفقی طی سالهای گذشته داشته، بعنوان آخرین سنگر با لابی سعی دارد تا کاربرانی را جذب نماید و برای این منظور در لحظه ای بحرانی موفق به قطع دسترسی میلیونها ایرانی و ایجاد محرومیتشان از ارتباطات آزاد و خدمات با کیفیت سرویسدهندگان جهانی شده است..
    این لابیگری با اسم حفاظت در برابر گسترش اغتشاش معرفی شده، در حالیکه تنها تلاش بخش خصوصی فاسد برای تثبیت خود و اجبار کاربران ایرانی به استفاده از اپها و برنامه های بی کیفیتش است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا