خرید تور تابستان ایران بوم گردی

انتخابات ۱۴۰۰ در شبکه‌های اجتماعی

ایرنا نوشت: فضای مجازی در هفته‌های منتهی به انتخابات به یکی از اصلی‌ ترین عرصه‌های فعالیت نامزدها، رسانه‌ها و کاربران برای اعلام نظر در خصوص انتخابات ۱۴۰۰ تبدیل شده است. کاربران در فضای مجازی به اظهار نظر در خصوص مسایلی چون مشارکت در انتخابات می پردازند و چهره‌ های مختلف جریان های سیاسی در شبکه‌ هایی نظیر توییتر و کلاب هاوس به صریح‌ ترین شکل مورد نقد و تحلیل قرار می گیرند.

گروه داده کاوی در گزارش‌ های مستمر خود و در فاصله حدود یک ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری، پربازدیدترین محورهای مطرح شده در شبکه‌های اجتماعی را مورد رصد قرار می دهد. این گزارش بر اساس روش تحلیل کیفی پست‌ های تلگرامی و توییت‌ ها در بازه زمانی ۱۱ صبح یکشنبه بیست و ششم اردیبهشت تا ۱۱ صبح دوشنبه بیست و هفتم اردیبهشت ماه جمع بندی شده است.

تلگرام و زمان‌بندی و نحوه بررسی صلاحیت نامزدها در شورای نگهبان

سخنان جمال عرف رییس ستاد انتخابات کشور درباره تمهیدات وزارت کشور برای برگزاری انتخابات و رعایت پروتکل‌های بهداشتی بازتاب زیادی در شبکه های اجتماعی داشت. یک کانال تلگرامی در این باره از قول وی نوشت: مردم هیچ نگرانی از حضور در شعب نداشته باشند. حدود ۷۰ هزار شعبه در نظر گرفته‌ایم و تلاش داریم با افزایش شعب و ساعات اخذ رای از تراکم جمعیت در شعب جلوگیری کنیم. همه پروتکل‌های بهداشتی از جمله فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده در شعب اخذ رای رعایت می‌شود.

زمان بندی و نحوه بررسی نامزدها در شورای نگهبان یکی از موضوعاتی است که در شبانه روز گذشته در کانال های تلگرامی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. یک کانال تلگرامی در پستی با بیان این پرسش که «اسامی نامزدهای نهایی انتخابات چه زمانی اعلام می‌شود؟» نوشت: مراحل پیش‌ِرو از فرایند انتخابات ریاست‌جمهوری:

رسیدگی به صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان به‌مدت ۵ روز از تاریخ ۲۶ اردیبهشت تا ۳۰ اردیبهشت

تمدید مهلت رسیدگی به صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان به‌مدت ۵ روز از ۳۱ اردیبهشت الی ۴ خرداد

اعلام نتایج نهایی بررسی‌ها ۵ و ۶ خردادماه توسط وزارت کشور

تبلیغات انتخاباتی از ۷ الی ۲۶ خرداد به‌مدت ۲۰ روز

ممنوعیت تبلیغات انتخاباتی در تاریخ ۲۷ خرداد

أخذ رأی و برگزاری انتخابات در تاریخ ۲۸ خردادماه صداوسیما.

کدام نامزدها احراز صلاحیت می‌شوند؟

یک کانال تلگرامی پربازدید در خصوص چگونگی و مبنای بررسی نامزدها به نقل از عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان آورد: احراز صلاحیت منوط به رأی ۷ عضو شورای نگهبان است. مبنای ما برای بررسی صلاحیت‌ها، قانون اساسی و سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغی مقام معظم رهبری است. ملاک ما رأی نهایی اعضای شورای نگهبان است و ۷ رأی مثبت برای احراز صلاحیت لازم است. با توجه به کثرت افراد شاخص تلاش می‌کنیم در پنج روز اول نتایج بررسی‌ها را اعلام کنیم و اگر لازم شد از ظرفیت پنج‌روزه دوم هم استفاده می‌کنیم.

ثبت نام نکردن محمد باقر قالیباف در روز آخر نام نویسی نامزدها، یکی از مهمترین موضوعاتی بود که بازتاب زیادی در شبکه های اجتماعی داشت. برخی از نمایندگان مجلس از ثبت نام نکردن قالیباف در انتخابات تقدیر کردند. در همین ارتباط یک کانال تلگرامی با بازنشر گفت و گوی علی یوسف پور فعال سیاسی اصولگرا در این باره نوشت: نیامدن قالیباف فداکاری بزرگی بود، اعتبارش نزد اصولگرایان بالاتر رفت. با وجود کاندیداتوری رئیسی، اگر قالیباف هم می آمد، قطعا یک شکاف بزرگی بین اصولگرایان زمان انتخابات ریاست جمهوری اتفاق می افتاد. وقتی قالیباف به نفع آقای رئیسی در انتخابات ثبت نام نکرد، افکارعمومی یک امتیاز مثبت به او دادند. حالا انتظار داریم کاندیداهای اصولگرا، به نفع رئیسی کنار بروند.

کدام نامزدها احراز صلاحیت می‌شوند؟

یک کانال تلگرامی به نقل از فرارو در پستی با عنوان «رقبای اصلی انتخابات ۱۴۰۰ چه کسانی هستند؟» به بازنشر نقطه نظرات تحلیل گران سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب در خصوص نامزدهای اصلی انتخابات پرداخت و نوشت: محمدعطریانفر: رقابت اصلی میان مثلث جهانگیری، لاریجانی و رئیسی شکل خواهد گرفت. محمد مهاجری: سه گانه لاریجانی، رئیسی و جهانگیری می‌تواند در یک ماه آینده منشأ تحولات مهمی باشد. احمد زیدآبادی: پیش بینی شکست لاریجانی درست نیست و او پدیده انتخابات ریاست جمهوری پیش رو است. غلامرضا تاجگردون: اگر انتخابات سه قطبی شود و یکی از قطب‌ها پزشکیان است و در صورت تایید صلاحیت جهانگیری و پزشکیان کنار رفتن یکی به نفع دیگری راحت نیست.

«رادیو انتخابات راه‌اندازی شد»؛ یک کانال تلگرامی درباره جزییات این خبر نوشت: رادیو انتخابات، رادیویی مناسبتی است که روی موج اف‌ام ردیف ۹۵.۵ مگاهرتز به صورت ۲۴ ساعته از امروز با حضور معاون صدای رسانه ملی راه‌اندازی شد و تا مشخص‌شدن رئیس‌جمهور دولت سیزدهم به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

یک کانال تلگرامی اصولگرا به نقل از مهر از تخصیص بسته های اینترنتی از سوی وزارت ارتباطات و برای کاندیداهای تایید صلاحیت خبر داد و از قول آذری جهرمی وزیر ارتباطات نوشت: کاندیداهای ریاست جمهوری برای تبلیغات بسته اینترنت می گیرند. وزارت ارتباطات بسته های ارتباطی را برای تبلیغات کاندیداهای تایید صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری در نظر گرفته است. هماهنگی های لازم به منظور توزیع عادلانه این بسته ها از طریق ستاد انتخابات کشور صورت خواهد گرفت. به زودی جزئیات این‌بسته های ارتباطی را به کاندیداها اعلام خواهیم‌کرد.

کدام نامزدها احراز صلاحیت می‌شوند؟

توییتر و گمانه زنی درباره بررسی صلاحیت نامزدها

سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری توییت زد: رسانه‌ها مرا جوان‌ترین نامزد #انتخابات۱۴۰۰ می‌دانند. خوشحالم که حائز یکی ازمهمترین شرایط اولیه برای تشکیل #دولتجوانانقلابی موردتاکید رهبرانقلاب هستم. البته تشکیل این دولت تنها در نام، ظاهر و سن افراد خلاصه نمی‌شود بلکه مهمترین رکن آن، راهبردها وبرنامه‌های اجرایی آن است. #دولت_سلام

کاربران توییتر در ۲۴ ساعت گذشته درباره موضوعات مختلفی چون نحوه و زمان بررسی صلاحیت نامزدها از سوی شورای نگهبان و همچنین بحث و گمانه زنی در خصوص نامزدهای مختلف جریانات سیاسی به ابراز نظرات خود پرداختند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا