خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش ترامپ به مرگ یک سیاه‌پوست به دست پلیس

«دونالد ترامپ»، رییس‌جمهور آمریکا به طور ویژه وزارت دادگستری و اف‌بی‌آی را مسوول تحقیقات مستقل درباره‌ی مرگ یک سیاهپوست به دست پلیس آمریکا کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری هیل، رفتار مرگبار پلیس با یک مظنون ۴۶ ساله، افکار عمومی آمریکا را تکان داده و بحث تبعیض‌های نژادی را تازه کرده است. چهار افسر آمریکایی دخیل در ماجرا اخراج شده‌اند، اما مردم خشمگین به خیابان‌ها آمده‌اند.

ماجرا در مینیاپولیس، بزرگ‌ترین شهر ایالت مینه‌سوتای آمریکا و جلوی چشم رهگذران رخ داده است. شاهدان عینی فیلم صحنه را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته‌اند؛ فیلمی که وجدان عمومی را تکان داده، حساسیت‌های اخلاقی و ضدنژادپرستی را برانگیخته و بی‌رحمی پلیس با متهمان را زیر سوال برده است.

آخرین جملات جورج فلوید، مظنون سپاهپوست آمریکا در زمان دستگیری این است: “نمی‌توانم نفس بکشم”. گردنش زیر زانوی پلیس سفیدپوست قفل شده و تقلا می‌کند خودش را از فشار بدن مامور نجات دهد. او کمک می‌خواهد، سپس هشیاری‌اش را از دست می‌دهد و کمی بعد می‌میرد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا عصر چهارشنبه در پیامی توییتری نوشت: به درخواست من، اف‌بی‌آی و وزارت دادگستری تحقیقات درباره مرگ بسیار تاسف‌آور و غم‌انگیز جورج فلوید در مینه‌سوتا را آغاز کرده‌اند. من خواسته‌ام تا انجام این تحقیقات تسریع شود و عمیقا از تمام کارهای انجام شده توسط ماموران محلی اجرای قانون قدردانی کنم. با خانواده و دوستان جورج همدردی می‌کنم. عدالت اجرا خواهد شد!

روز چهارشنبه هزاران معترض در مینیاپولیس در واکنش به رفتار غیرانسانی پلیس با این مظنون سیاه‌پوست به خیابان‌ها ریختند. تظاهرات با پرتاب بطری آب و وسایل دیگر به سمت ماموران و هجوم به یک کلانتری همراه شد.

مامورانی که اخراج شده‌اند، قرار بود جورج فلوید را به ظن کلاهبرداری و جعل بازداشت کنند و خشونت خود را به مقاومت او نسبت داده‌اند. وکیل خانواده فلوید اعلام کرد شکایتی براساس “کاربرد ضد انسانی از زور” علیه ماموران تنظیم شده و پلیس باید در این مرگ پاسخگو باشد.

جیکوب فری، شهردار مینیاپولیس با ابراز تاسف عمیق از این رویداد هولناک گفته است: «جورج فلوید نباید می‌مرد. سیاه‌پوست بودن نباید به معنای حکم اعدام باشد.» او با عذرخواهی از جامعه سیاه‌پوستان ایالت مینه‌سوتا، از اخراج چهار مامور دخیل در ماجرا خبر داد. علت اخراج، رفتار سراپا خطا و نقض اصول کاری اعلام شده است.

واکنش پلوسی و دموکرات‌ها

در همین حال نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا چهارشنبه مرگ این سیاه‌پوست غیر مسلح را جرم توصیف کرد و متعهد شد تا کنگره استراتژی‌های فدرال جدید برای پیشگیری از حوادث مشابه در آینده را مورد بررسی قرار دهد.

پلوسی گفت: این یک تراژدی کامل است. این جرم است. این شما را متاثر می‌کند. قلب شما را می‌شکند. بسیار غم‌انگیز است اما عدالت باید اجرا شود.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از وزارت دادگستری کشورش خواست تا تحقیقات در این رابطه را فورا به سرانجام برساند.

شماری از قانونگذاران دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا چهارشنبه از رهبران حزبی خواستند تا از یک واکنش فدرال تهاجمی حمایت کنند.

رشیده طلیب، از نمایندگان دموکرات کنگره و کارن باس، رئیس دموکرات کمیته سیاه‌پوستان کنگره و همچنین شیلا جکسون لی، از دیگر دموکرات‌های عضو این کمیته روی چگونگی برنامه‌ریزی این حزب برای واکنش به مرگ جورج فلوید تمرکز کردند.

به گفته منابع مطلع، استنی هویر، رهبر دموکرات اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا با تایید این نظرات گفت، کمیته سیاه‌پوستان کنگره باید رهبری هر نوع واکنشی از سوی مجلس نمایندگان آمریکا را عهده‌دار شود.

گرچه اف‌بی‌آی و وزارت دادگستری آمریکا تحقیقات را آغاز کرده‌اند اما دموکرات‌ها می‌خواهند تحقیقات عمیق‌تر شده و آموزش‌های تمرینی اداره پلیس مینیاپولیس خصوصا در تعامل با اقلیت‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

واکنش بایدن

جو بایدن، نامزد بالقوه دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر چهارشنبه از اداره حقوق مدنی وزارت دادگستری آمریکا خواست تا درباره مرگ جورج فلوید تحقیق کند. بایدن از عملکرد سریع شهردار مینیاپولیس در اخراج چهار افسر خاطی هم قدردانی کرد اما گفت دولت فدرال باید تحقیقات جامعی انجام دهد.

بایدن تاکید کرد: این افسران باید بیش کاملا پاسخگوی رفتارشان باشند و از جمله تحقیقات اف‌بی‌آی و تحقیقات مستقل اداره حقوق بشری وزارت دادگستری آمریکا لازم است. باید ریشه‌ای نگاه کنیم. باید اطمینان حاصل کنیم عدالتی که خانواده فلوید مستحق است، دریافت می‌کند و ما به عنوان یک کشور باید بی‌وقفه کار کنیم تا این ناکامی‌های سیستماتیک را که خسارت بسیار زیادی، نه فقط به یک خانواده و یک جامعه بلکه به مردم رنگین‌پوست سراسر این کشور وارد آورده است، حذف کنیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا