خرید تور تابستان ایران بوم گردی

عبدالعلی زاده: درب ارگان‌های بی‌فایده را ببندند و بروند

پرونده‌ی ادغام یا انحلال برخی نهادها -4

علی عبدالعلی زاده وزیر اسبق مسکن و شهرسازی می‌گوید: هر ارگان و نهادی که هزینه و فایده‌ی آن با هم نمی‌خواند باید تعطیل شود که البته این کار با ایجاد یک عزم جدی در میان افراد مؤثر ظرف کمتر از 3 سال امری ممکن است.

عبدالعلی‌زاده درباره‌ی انحلال یا ادغام سازمان‌هایی که وظایفی یکسان دارند به انصاف نیوز گفت: «هر کاری که هزینه و فایده‌ی آن با هم نمی‌خواند تعطیل شود بهتر است. وقتی ارگانی هزینه‌اش بیش از منفعت و بهره‌ای است که به جامعه و خودش می‌رساند، حتی ادغام هم نه بلکه باید در آن را ببندند و برود.

در کشور ما این نهادها وابسته به جا‌های مختلفی هستند، بعضی‌ها حساب پس می‌دهند و بعضی‌ها حساب پس نمی‌دهند؛ شما می‌دانید بنیاد مستضعفان هزینه و فایده‌اش چقدر است؟ من هم خبر ندارم! این مجموعه زیر نظر دولت و مجلس هم نیست؛ نهادهای زیاد دیگری نیز وجود دارند که شرکت و زیر مجموعه دارند و حساب آنها نه برای من و نه برای شما روشن نیست.

البته نمی‌توانیم قضاوت کنیم و باید این سؤال از افرادی پرسیده شود و پاسخ آن داده شود که همه این نهادهای موازی را بشناسند. اگر از من بپرسید که بنیاد مسکن آیا نهاد اضافی است، من می گویم نه موازی نیست، بنیاد مسکن بازوی تکمیلی وزارت مسکن است؛ وزیر هم عضو شورای مرکزی آن است، باید در آنجا سیاست‌گذاری کند و در قبال عملکرد آن مسوول است. اما تبعات مراکز متعدد تصمیم‌گیری در مملکت نتیجه‌اش وضعیت موجود می‌شود که هر کس برای خودش بساطی دارد که با آن پیش می‌رود، جوابگو نیست و مایل به تعطیلی آن هم نیست.»

وی در پاسخ به اینکه آیا برای برچیده شدن آن نهادها نیاز به قوانین جدید هست، گفت: «این کار نیاز به یک عزم ملی دارد وگرنه به اندازه‌ی کافی قانون داریم، عزم ملی می‌خواهد که این نهادهای محدود ادغام یا برچیده شوند. یعنی یک تغییر ساختار اساسی می‌خواهد.»

او همچنی در پاسخ به اینکه این موضوع را باید در چه بازه‌ی زمانی حل کرد و آیا نیاز به زمان دارد گفت: اگر آن عزم ملی که گفتم پدید بیاید و همه‌ی آنهایی که می‌توانند، مؤثر باشند ظرف دو یا سه سال می‌توان آن را جمع کرد.

افروغ: نهادهای موازی را منحل کنید

«پشت برخی از نهادها قدرت سیاسی وجود دارد»

درآمد کوچک‌سازی نهادها صرف چه می‌شود؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا