خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آخرین خبرها از اعتراضات در ایالت مینه‌سوتا آمریکا

به نوشته‌ی ان‌بی‌سی نیوز با تداوم اعتراضات در واکنش به قتل یک سیاهپوست توسط پلیس برای سومین روز متوالی در ایالت مینه‌سوتای آمریکا گزارش شد که یک پایگاه پلیس در آنجا به آتش کشیده شده و فرماندار ایالت دستور به اعزام و در آماده باش قرار دادن نیروهای گارد ملی را داده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از ان‌بی‌سی نیوز، گزارش شد که معترضان در شهر مینیاپولیس به پایگاه پلیس محل خدمت چهار افسری که به دلیل مشارکت در قتل چند روز پیش جورج فلوید سیاهپوست در این شهر از کارشان اخراج شدند حمله ور شده و آنجا را به آتش کشیدند.

جان الدر، سخنگوی پلیس گفت: شعله‌های آتش در بخش‌های داخلی پایگاه گسترش پیدا کرده و نیروهای پلیس از آنجا تخلیه شدند. آنها این پایگاه را کمی بعد از ساعت ۱۰ شب زمانی که تظاهرکنندگان با زور وارد آنجا شده و دست به آتش افروزی زدند تخلیه کردند.

افسران پلیس به سمت معترضانی که با برداشتن حصارهای موقت و موانع، پایگاه را اشغال کردند، گاز اشک آور از روی زمین و پشت بام شلیک کردند. مقام‌های شهر مینیاپلیس از مردم خواستند تا از این منطقه به عنوان یک اقدام احتیاطی عقب نشینی کنند. شهرداری مینیاپلیس در توئیتر نوشت: ما گزارش‌های تایید نشده‌ای داریم مبنی بر اینکه لوله‌های گاز پایگاه سوم پلیس در شهر قطع شده و برخی مواد انفجاری در ساختمان آنجا هستند. پلیس بعدا اعلام کرد که مورد جدی از جراحت و زخمی شدن در وقایع مربوط به این پایگاه گزارش نشده است. در عین حال چند آتش سوزی دیگر نیز در ساختمان‌های اطراف این محل برپا شد. گارد ملی مینه‌سوتا در توئیتر اعلام کرد: ۵۰۰ سرباز این نیرو در حوزه “توئین سیتیز”(سنت پل-مینیاپولیس) در حالت آماده‌باش قرار گرفته‌اند.

این نیرو اعلام کرد:‌ ماموریت ما حفاظت از جان و مال مردم و حق اعتراض صلح‌آمیز است.

تیم والتز، فرماندار مینه‌سوتا، امروز پنجشنبه با امضای فرمانی اجرایی دستور به فعال شدن نیروهای گارد ملی در این ایالت را داد. دفتر این فرماندار در بیانیه‌ای اعلام کرد: صدور این فرمان بعد از وارد شدن آسیب‌های گسترده به اموال خصوصی و کشیده شدن اعتراضات صلح آمیز به یک وضعیت خطرناک برای خود معترضان و پاسخگویان اولیه ضرورت پیدا کرده است. مغازه‌های سراسر حوزه توئین سیتیز اقدام به نصب تخته‌های محافظ در برابر ویترین‌ها و پنجره‌ها و درهای خود به هدف پیشگیری از غارتگری کردند. در عین حال پلیس شهر سنت پل نیز در توئیتر گفت: معترضان در این شهر به سمت افسران سنگ و بطری پرتاب کرده و به زور وارد ساختمان‌ها و مکان‌های دیگر شده و دست به غارتگری و از بین بردن اموال زدند. در تصاویر مشخص شد که یک خودروی پلیس سنت پل نیز هدف تخریب از سوی معترضان قرار گرفته است.

ملوین کارتر، شهردار سنت پل در بیانیه‌ای گفت: لطفا در خانه‌هایتان بمانید و برای اعتراض به اینجا نیایید. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا پنجشنبه شب مقام‌های محلی را از بابت وقوع این ناآرامی‌ها مقصر دانسته و تهدید به استقرار سربازان گارد ملی که در توئین سیتیز در حالت آماده باش قرار گرفته‌اند کرد.

ترامپ در توئیتر نوشت: من نمی‌توانم صرفا عقب بایستم و ببینم این اتفاقات برای مینیاپلویس یک شهر بزرگ آمریکایی رخ می‌دهد.

او صراحتا تظاهرکننندگان سرکش را “جانی” توصیف کرده و با لحنی تهدید آمیز گفت: “وقتی غارت شروع شود تیراندازی شروع می‌شود”.

پلیس سنت پل گفت: در این شهر حدود ۱۷۰ فروشگاه و مکان تجاری هدف غارتگری و خرابکاری یا آتش سوزی قرار گرفته اند. چندین شرکت و فروشگاه زنجیره‌ای نیز دست به تعطیل کردن فروشگاه‌ها و خدمات‌شان در کانون‌های اعتراضات در مینه‌سوتا زدند.

از سوی دیگر در دیگر شهرهای آمریکا نیز اعتراضاتی رخ دادند. از جمله در شهر نیویورک معترضان به خیابان‌های اطراف میدان یونیون در جنوب منهتن ریختند و دست کم ۴۰ نفر از سوی نیروهای پلیس دستگیر شدند. طبق اعلام پلیس نیویورک یکی از افسران این نیرو در اثر اصابت شیئ پرتاب شده از سوی معترضان مجروح شده و یک افسر دیگر نیز با مشت به صورتش مضروب شد و عاملان این جراحت‌ها جزو دستگیرشدگان هستند. در شهر لوئیسویل ایالت کنتاکی که یک زن سیاهپوست به بریونا تایلر بعد از حمله نیروهای پلیس به خانه‌اش در آنجا به قتل رسید نیز تظاهرات رخ داد. در این شهر افسران پلیس با باتوم و تجهیزات ضد شورش مشغول به گشت زنی شدند و همزمان معترضان نیز علیه آنها شعار می‌دادند. در تصاویر پخش شده از اعتراضات این شهر یک افسر پلیس با تفنگ پینت بال در حال شلیک کردن به سمت معترضان است و برخی معترضان نیز ظاهرا به دلیل استنشاق گازی در هوا حالشان بد شده است.

در لس آنجلس تظاهر کنندگان در برابر مقر پلیس در مرکز شهر تجمع کردند اما تجمع آنها بر خلاف تجمع روز چهارشنبه با آرامش برگزار شد. در شهر دنور صدای شلیک گلوله در نزدیکی ساختمان کنگره ایالتی که محل وقوع تظاهرات بود شنیده شد اما سخنگوی پلیس این شهر گفت: مشخص نیست که صدای این شلیک‌ها مربوط به اعتراضات بوده یا خیر و موردی از جراحت و دستگیری در آنجا رخ نداده است. جارد پولیس فرماندار کلرادو از بابت برخی خشونت‌های رخ داده در تظاهرات از جمله تلاش یک خودرو برای زیرگرفتن یک معترض اظهار تاسف کرد.

در اوکلند کالیفرنیا نیز ده‌ها معترض برای مدت کوتاهی یک تقاطع را در این شهر اشغال کردند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا