خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گرانی‌های کرونایی!

ایسنا نوشت: کرونا با ورودش علاوه بر اینکه بسیاری از کسب و کارها را از رونق انداخت و رو به تعطیلی کشاند، موجی از گرانی‌ها را به راه انداخت که بخش عظیمی از آن به نبود همبستگی بین مردم و وجود پول‌های سرگردان برمی گردد وگرنه کشور ما از بحرانی ترین شرایط هم عبور کرده است.

شرایط بحرانی جنگ و زمان بعد از جنگ را با همبستگی و اتحاد و برادری پشت سر گذاشتیم و پشت به پشت هم ایستادیم تا از پس مشکلات برآییم، حال چه بر سرمان آمده که افرادی در پی مدیریت، شایعه گرانی و کمبود می اندازند و مردم آن را دستمایه قرار داده و به بازار هجوم می برند. اوایل ورود کرونا بود که حرف از فواید زنجبیل، سیر و … به میان آمد و بازار گرمی به وجود آورد. دستکش و ماسکی که تولیداتش بسیار محدود بود و حتی برخی کارخانه های این محصولات به علت ضرردهی تعطیل بودند، اینک در کانون توجه بوده و نرخ های ماورایی اش کمرشکن شده، مگر درآمد مردم چقدر است که هر روز ماسک یکبار مصرف ۲۰۰۰ تومانی بخرند؟

برخی آنقدر حبوبات خریدند تا اینکه کمبودش گریبان دیگر اقشار را گرفت و مبالغ هنگفتش جیبشان را خالی کرده، دیگر چای قند پهلو هم دارد به خاطره ها می پیوندد، چه می شود که قند دولتی در بسته های ۵ کیلویی حدود ۳۰ هزار تومان در بازار عرضه می شود اما وقتی آزاد می شود نرخش به ۴۷ هزار تومان می رسد، ناگفته نماند که خوبی کرونا را در بازار مرغ به عینه شاهد بودیم، مرغ به کیلویی ۷۰۰۰ تومان هم رسید و همه مردم از آن بهره مند شدند اما شرکت پشتیبانی امور دام برای جلوگیری از زیان دهی مرغداران، مرغ ها را ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری کرد و همین خبر گرانی مرغ را در آینده ای نزدیک می داد کما اینکه چند وقتی است محقق شده و به عبارتی مرغ هم از سفره ها پرید.

از مایحتاج مردم که گذر کنیم و به بازار طلا و خودرو وارد شویم، آنجا بازار متلاطم را واضح تر می بینیم… طلا که تخته گاز می راند و توجهی به بازار جهانی ندارد، اصلاً قیمت طلا در ایران با جهان فرق می کند، قیمت جهانی طلا صعودی شود، در کشور ما هم اوج می گیرد، در جهان قیمت ها نزولی شود، اینجا همچنان به جلو حرکت می کند… واقعاً چه می شود که پراید به عنوان خودرویی با ایمنی پایین آنقدر خواهان پیدا می کند و قیمتش به مرز 90 میلیون تومان می رسد در حالیکه در آخرین روز کاری سال 98 تصمیم به توقف تولیدش گرفته شد…

اینک رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه منکر گرانی در بحران کرونا نیستیم، اظهار می کند: بخشی از گرانی‌ها مربوط به بحران کرونا است اما بخش بزرگی از این وضعیت مربوط به جنگ کشورهای غربی با ما است که برایمان هزینه دارد و مجبور هستیم به خاطر مملکتمان جلوی آنها بایستیم.

حمیدرضا متین با اشاره به اینکه هیچ بخشی از گرانی‌ها مربوط به دولت نیست، بیان می کند: پول های سرگردان به گرانی محصولات مختلف دامن می‌زند و موجی است که مردم آن را ایجاد می‌کنند. عدم همبستگی ما باعث شده چنین بحرانی ایجاد شود وگرنه چرا باید قیمت پراید به ۸۰ میلیون تومان برسد؟

او با بیان اینکه بیشترین افزایش قیمت کالاها مربوط به خودرو بوده است، می گوید: عامل اصلی افزایش قیمت خودرو پول های سرگردان و تقاضای زیاد بوده که قیمت کاذبی را ایجاد کرد که با توجه به طرح فروش عید فطر کاهش خوبی داشته است.

او با بیان اینکه پرایدی که وارد بازار می‌شود چندین متقاضی دارد و همین موضوع باعث شده افزایش قیمت کاذبی پیدا کند، ادامه می دهد: با این وجود امیدواریم ظرف دو ماه آینده به ثبات نسبی برسیم و در حال مدیریت هستیم تا این گونه نباشد که هر روز شاهد افزایش قیمت باشیم.

متین با تأکید بر اینکه فروش ۲۵ هزار خودرو بازار را تحت تأثیر قرار خواهد داد، می افزاید: در حال حاضر ماشین‌های ۱۰۰ میلیونی مانند تیبا و ساینا به ۸۹ و ۹۰ میلیون تومان رسیده است.

او با اشاره به افزایش قیمت لوازم خانگی، تصریح می کند: در لوازم خانگی به علت افزایش نرخ دلار و عدم وجود مبادلات کشتی‌ها به خاطر بحث کرونا افزایش قیمت رخ داده است.

او با بیان اینکه لوازم خانگی وابسته به آهن افزایش بیشتری داشته است، اظهار می کند: اگر نسبت به سال ۹۵ قیمت ها را بسنجیم، افزایش ها چشمگیر بوده اما نسبت به آذر و دی سال گذشته که قیمت‌ها به ثبات و آرامش رسیده بود، فقط ورق فولادی با توجه به اینکه سهم صادراتی و کشش بازار بالایی دارد، افزایش چشمگیری داشته است.

متین با اشاره به تدبیر دولت برای کنترل قیمت‌ها، خاطرنشان می کند: دولت بخشی از صادرات برای واحدهایی که عرضه به بورس نداشتند را ممنوع کرده است به طوریکه دو کشتی کارخانه‌هایی که در بورس عرضه نداشتند را از وسط راه متوقف کرد که بلافاصله این کالاها وارد بورس شد.

رئیس سازمان صمت استان همدان با تأکید بر اینکه باید بپذیریم در بحران هستیم، یادآور می شود: ما در تولید با دو بحران روبرو بودیم که یکی از آنها عدم تحویل محصول به علت بحران کرونا بوده است به طوریکه حمل و نقل و کارخانجات کشور چین محصول را به ما تحویل نمی‌داد و دوم اینکه در تولیدات لوازم خانگی هنوز به خارج وابسته هستیم؛ به عنوان مثال اگر در کشور یخچال تولید می‌کنیم کمپرسور آن را از خارج وارد می‌کنیم به همین علت یکی از برنامه‌های جهش تولید تکمیل زنجیره تولید است.

او با بیان اینکه با تکمیل زنجیره تولید خروج ارز از کشور کنترل می‌شود،اعلام می کند: یکی از طرح‌های استان همدان در راستای تکمیل زنجیره تولید یخچال، تولید کمپرسور در واحد یخچال سازی شهرک صنعتی بوعلی است که با این کار ۹۷ درصد از لوازم مورد نیاز یخچال سازی در کشور تولید خواهد شد.

متین با تأکید بر اینکه اولویت‌های سرمایه‌گذاری استان همدان در تولید الکتروموتور و انواع کولرهای گازی خانگی و خودرویی است، خاطرنشان می کند: یکی از برنامه‌های زوارت صمت کاهش وابستگی به خارج است چراکه بحران کرونا تجربه تلخی برای کشورهای دنیا بود بنابراین باید بخشی از وابستگی‌ها را قطع کنیم.

رئیس سازمان صمت استان همدان با اشاره به اینکه در لبنیات افزایش قیمتی نداشته‌ایم، ادامه می دهد: فقط شرکت کاله افزایش قیمت داشته که به استان مربوطه اعلام شده تا برخورد کند و کنترل شود.

او علت اصلی افزایش قیمت حبوبات را وارداتی بودن این کالاها می داند و یادآور می شود: حبوبات موجود در کشور اکثراً وارداتی بوده و به علت عدم ورود دچار افزایش قیمت شده است.

متین با اشاره به کمبود حبوبات در کشور می گوید: بیش از ۷۰ درصد عدس، لوبیا و لپه کشور وارداتی است و از کشورهای اندونزی، آسیای میانه و چین وارد می‎شود که در حال حاضر عدس به ۲۰ هزار تومان، لوبیا به ۲۱ تا ۲۴ هزار تومان و لپه به ۲۳ تا ۲۶ هزار تومان رسیده است.

او با بیان اینکه به علت شیوع کرونا هیچ گونه واردات حبوبات صورت نگرفته است، خاطرنشان می کند: به علت بحران کرونا هیچ کشوری فروشنده حبوبات نبوده و وارداتی نداشته‌ایم که ۲۰ روزی است واردات آغاز شده است اما تولیدکنندگان مرکزی حاضر به فروش نیستند.

متین با اشاره به اینکه مجوز واردات ۱۰ هزار تن عدس با ارز دولتی داده شده تا تنش بازار گرفته شود، تصریح می کند: مصرف عدس نسبت به سایر حبوبات در کشور بالاتر است.

او با بیان اینکه تولید نخود کشور نسبتاً خوب است، تأکید می کند: متأسفانه کشاورزان ما عدس، لوبیا و لپه کشت نمی‌کنند اما از نظر کشت نخود وضعیت خوبی داریم و قیمت نخود ۲۰۰۰ تومان افزایش داشته است. عدس، لپه و لوبیا لیدر مصرف حبوبات کشور هستند و شاخص واردات این سه محصول بیشتر است.

متین با بیان اینکه استان همدان هیچ واردکننده‌ای در بحث حبوبات ندارد، ادامه می دهد: با وجود اینکه استان همدان تأمین کننده بازار کردستان است اما هیچ واردکننده‌ای در این زمینه ندارد.

او با اشاره به افزایش قیمت ماکارانی، بیان می کند: آرد کارخانجات ماکارونی، کیک و کلوچه به نرخ آزاد است که قیمت آن از ۲۷۰۰ تومان به ۴۱۰۰ تومان رسیده به همین علت ماکارانی نیز افزایش قیمت یافته است.

او با بیان اینکه بخشی از شکر وارداتی کشور در بسته‌های ۹۰۰ گرمی و با نرخ ۵۷۰۰ توزیع شده است، اظهار می کند: تا اواخر تیرماه و اواسط مرداد شکر بسته بندی برای توزیع در سطح استان موجود است همچنین قند به قیمت هر کیلوگرم ۸۵۰۰ تومان در بسته بندی پنج کیلویی عرضه می‌شود.

رئیس سازمان صمت استان همدان درباره قیمت گوشت منجمد نیز یادآور می شود: قیمت عمده فروشی گوشت منجمد ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان افزایش داشته و در حال حاضر با نرخ هر کیلوگرم ۵۹ هزار تومان فروخته می‌شود و قانونی است چراکه ارز و کرایه حمل افزایش داشته است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا