خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آخرین خبرها از پیگیری قضایی در پرونده مرگ آسیه پناهی

ایسنا نوشت: این روزها فوت یک بانوی آلونک نشین در کرمانشاه جنجال‌ زیادی به پا کرده است. آسیه پناهی بانوی 58 ساله کرمانشاهی که تا زمان حیاتش شاید اطرافیان و اقوامش تنها کسانی بودند که او را می‌شناختند، در روزهای گذشته نامش سرخط خبرها شده و اکنون دیگر خیلی‌ها او را می شناسند.

ماموران اجرائیات شهرداری کرمانشاه 10 روز پیش برای قلع و قمع آلونکی که آسیه پناهی برای خودش و دختر و نوه‌اش بصورت غیرمجاز ساخته بود، به محل زندگیش در شهرک فدک رفتند و هنگامی که می‌خواستند برای تخریب این آلونک اقدام کنند، با واکنش این بانو مواجه شدند.

از همان ابتدا خبرهای ضد و نقیضی درباره نحوه مرگ آسیه پناهی منتشر شد. عده‌ای گفتند که ماموران اجراییات خانه‌اش را روی سرش ویران کرده‌اند، عده‌ای هم گفتند که زیر لودر اجراییات برای حفظ خانه اش جان داده، اما بعدها مشخص شد که متوفی حین انتقال به کمپ چشمه سفید جان خود را از دست داده که علت آن را هم بیماری قلبی عنوان کردند. البته روشن شدن علت اصلی مرگ آسیه پناهی تنها زمانی خواهد بود که پزشکی قانونی کرمانشاه نظر قطعی و نهایی خود را در این باره اعلام کند.

با این وجود اکنون بحث‌هایی هم در خصوص نحوه برخورد ماموران اجرائیات شهرداری در این حادثه مطرح  می‌شود و برای همین صبح امروز(10 خرداد) پرویز توسلی زاده رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه، شهرام کرمی دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه و سعید طلوعی شهردار کرمانشاه با حضور در محل حادثه به بررسی ابعاد آن پرداختند.

اعمال قانون باید کم هزینه باشد

پرویز توسلی زاده رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه درحاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران بااشاره به حادثه پیش آمده، اظهارکرد: درخصوص مرگ خانم آسیه پناهی، پزشکی قانونی در حال بررسی است که آیا رابطه‌ای بین فعل ماموران شهرداری و مرگ حادث شده وجود دارد، یا نه. هرچند که بنا به اعلام نظر پزشکی قانونی هیچگونه آثار ضرب و جرحی در بدن این بانو وجود نداشته، اما با این  وجود دستگاه قضایی استان بدون اغماض، با جدیت و رعایت قانون و شرع موضوع را پیگیری خواهد کرد.

وی با تسلیت به خانواده متوفی، از حادثه مرگ این بانو به عنوان حادثه ای دردناک یاد کرد و گفت: این حادثه انعکاس خبری گسترده ای در رسانه‌ها پیدا کرد، تا جایی که حتی قوه قضائیه هم خواستار پیگیری جدی این پرونده شده است.

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه در ادامه بابیان اینکه زمینی که  متوفی در آن سازه خود را بنا کرده بود، زمینی اوقافی است که هرگونه تصرف آن بدون اجازه اداره کل اوقاف استان غیرقانونی است، اعلام کرد: همچنین این زمین در فضای سبز و حریم دکل فشار قوی واقع شده و تاکنون هم بررسی‌های صورت گرفته نشان می دهد که تصرفی که انجام گرفته، قانونی نبوده است.

وی افزود: با این وجود، مسئله بعدی این است که آیا مامورین عمل کننده می‌توانستند بهتر از این عمل کنند که حادثه به اینجا ختم نشود که این مسئله هم توسط دادسرای مرکز استان با جدیت در حال پیگیری است.

توسلی زاده در ادامه تصریح کرد:  بدون کم و کاست و هیچ گونه اغماضی با عوامل ناقض قانون در این حادثه برخورد خواهد شد و سعی خواهیم کرد طی امروز یا فردا(شنبه یا یکشنبه) نتیجه اولیه را درباره نحوه برخورد مامورین اجرائیات و اینکه عملکردی مغایر با قانون داشته اند یا نه را اعلام کنیم.

وی در ادامه به انعکاس گسترده این حادثه در فضای مجازی و رسانه‌ها هم اشاره کرد و گفت: متاسفانه درباره اصل این موضوع بزرگ نمایی‌هایی هم شد و بهتر است که از زبان مسئولین چنین موضوعاتی را در فضای مجازی و رسانه پیگیر باشیم. البته ما هم بدون هیچ تعارفی آنچه که قانون و شرع می گوید را حتما اجرایی خواهیم کرد و به اطلاع عموم مردم می‌رسانیم.

رئیس کل دادگستری استان در خاتمه در پاسخ به این پرسش که چرا در برخورد با متصرفین و متخلفین ساخت و ساز در مناطق مرفه نشین شهر با مناطق حاشیه شهر تبعیض هایی وجود دارد، اعلام کرد: دستگاه های ذیربط مسئولیت اجرای قانون را دارند و باید برخوردهای لازم را  در همه مناطق مختلف شهر داشته باشند، البته به این هم معتقد هستیم که اعمال قانون باید  کم هزینه باشد و حتی حادثه اخیر هم می‌توانست منجر به این نتیجه نشود.

عجولانه و شتابان قضاوت نکنیم

سعید طلوعی شهردار کرمانشاه نیز در این بازدید در جمع خبرنگاران بابیان اینکه شهرداری نهادی است که در بحث جلوگیری از ساخت و ساز و تخلفات ساختمانی در فضای سبز، حریم دکل های برق فشار قوی و حریم رودخانه موظف به اعمال قانون است، عنوان کرد: در رابطه با حادثه اخیر هم پرسنل اجرائیات براساس وظیفه قانونی خود مسئله را بررسی کرده و از قبل هم اخطارهای لازم را داده بودند و پس از گرفتن مجوزهای قانونی، برای تخریب ملک متوفی اقدام کردند.

وی تصریح کرد: اساسا تخریب ملک‌های غیرقانونی معمولا کاری خشن است و معلوم نیست چه اتقافی می‌افتد. گاها برای اجرای قانون با مقاومت صاحب ملک مواجه می‌شویم و سابقا نیز از این موارد بسیار اتفاق افتاده و در آینده هم خواهد بود.

شهردار کرمانشاه افزود: افرادی که ساخت و سازهای غیرمجاز دارند، باتوجه به اینکه هزینه هایی برای این ساخت و ساز داشته‌اند، می‌خواهند از زحمات و هزینه هایی که کرده‌اند دفاع کنند و برای همین مقاومت می‌کنند و مشکلاتی ایجاد می‌شود.

وی اضافه کرد: در حادثه اخیر هم که منجر به فوت خانم آسیه پناهی شد، ایشان زمانی که مامورین شهرداری برای تخریب ملکش اقدام می کنند، خود را داخل لودر می اندازد  تا مانع از تخریب شود که پرسنل زن  اجراییات ایشان را از داخل لودر بیرون می آورند تا به محل اسکانی که از قبل تعبیه شده بود، اعزام کنند که متاسفانه ایشان در طول مسیر که ظاهرا دچار بیماری قلبی بوده جانش را از دست می‌دهد. البته ماهم منتظر اعلام نتیجه قطعی پزشکی قانونی درباره مرگ این بانو هستیم. معتقدم درباره چنین اتفاقاتی نباید عجولانه و شتابان قضاوت و پیش داوری کنیم.

وی با بیان اینکه قانون باید جاری و ساری شود، گفت: اگر قانون را رها کنیم نتیجه آن توسعه بی رویه شهر خواهد بود که اکنون آن را می‌بینیم و در بحث اداره شهر با چالش مواجه می‌شویم.

وی در ادامه با تاکید براینکه شهرداری کرمانشاه حامی محرومین و سالمندان جامعه است، عنوان کرد: ما در شهرداری یک موسسه خیریه کمک به  محرومین داریم و یک سرای سالمندان هم برای بانوان سالمند ایجاد کرده ایم تا از قشر محروم جامعه حمایت کنیم و در این راستا اگر هم مطمئن باشیم که فردی در جامعه محروم است و مسکن ندارد، از طرق مختلف مانند مسکن مهر برای صاحب خانه شدنش تلاش می‌کنیم.

شهردار کرمانشاه اعلام کرد: اگر اقشار ضعیف جامعه هم که زمینی از خود دارند بخواهند ساخت و ساز کنند و برای خود مسکنی بسازند، شهرداری پروانه ساخت را بدون اخذ هیچگونه وجهی برای آنها صادر می‌کند.

وی در پایان با ابراز همدردی با خانواده متوفی، اعلام کرد: این حادثه دل همه را بدرد آورد و واقعه تلخی بود و مجموعه شهرداری هم ضمن تسلیت و همدردی با خانواده متوفی، کمک های لازم را به آنها خواهد داشت.

خواهرم را به قتل رساندند

علی پناهی برادر متوفی نیز که در محل حادثه حضور داشت به خبرنگاران ایسنا و ایرنا گفت: ماموران اجرائیات شهرداری خواهرم را به قتل رساندند و گواه آن هم فیلمی است که برخورد مامورین اجرائیات را نشان می دهد.

وی درحالی ادعا کرد که مامورین خواهرش را ضرب و شتم کرده‌اند که رئیس کل دادگستری استان و شهردار کرمانشاه طبق نظر پزشکی قانونی استان این مسئله را تکذیب کردند.

پناهی اظهار کرد: خواهرم هفت فرزند دارد و همیشه تاجایی که در توان داشته ام به او کمک کرده‌ام.

وی درخصوص سرنوشت دختر و نوه متوفی هم گفت: در همین نزدیکی‌ها برای آنها خانه ای اجاره کرده ایم و در آن زندگی می‌کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا