خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آخرین خبرها از اعتراضات در آمریکا

ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: شنبه شب خودروهای پلیس به آتش کشیده شدند، مغازه‌ها غارت شدند و در ۲۵ شهر آمریکا مقررات منع آمد و شد همزمان با پنجمین شب ناآرامی‌ها اعلام شد. هیچ نشانه‌ای از متوقف شدن یا کاهش این اعتراضات دیده نمی‌شود. تخریب و غارت و اعتراض در سراسر آمریکا همچنان ادامه دارد.

تظاهرات بسیار شدید و پرتعدادی شنبه شب از نیویورک تا توسلا و لس‌آنجلس ادامه داشت و گزارشاتی از افزایش تعداد زخمی‌ها از هر دو طرف در میان پلیس و معترضان اعلام شده است.

اعتراضات که از مینیاپولیس به دنبال مرگ یک مرد سیاه پوست به دست پلیس در دوشنبه شب آغاز شد،  دیگر شهرها و ایالات آمریکا را فرا گرفت و همچنان ادامه دارد؛ بخش‌هایی از این شهر با پنجره‌های شکسته، ساختمان‌های نیمه سوخته و مغازه‌های غارت شده روبرو است.

واشنگتن دی سی

این اعتراضات تبدیل به یک پدیده ملی در آمریکا شده و به نظر می‌رسد خشم مردم از سال‌ها مرگ سیاه پوستان به دست پلیس فریاد زده می شود . ده‌ها هزار تن از مردم در سراسر این کشور شب گذشته را در خیابان‌ها گذراندند. تعداد زیادی از آن‌ها ماسک نداشتند، فاصله اجتماعی را رعایت نمی‌کردند بنابراین علاوه بر شورش‌ نگرانی دیگری از گسترش کروناویروس آن هم درحالی که کشور با صد هزار مرگ از این بیماری روبرو است به وجود آوردند.

لس آنجلس

پلیس ایالات متحده آمریکا روز شنبه در راستای تلاش برای متوقف کردن اعتراضات در لس آنجلس، فیلادلفیا و آتلانتا ایالت کنتاکی از جمله در شهر لوئیزویل مقررات منع رفت و آمد اعلام کرده است. به مردم گفته شده است که در خیابان‌های آتلانتا، دنور، لس‌آنجلس، سیاتل و مینیاپولیس نباشند. دستوری که هزاران تن از مردم آن را نادیده گرفتند. فرمانداران جورجیا، لس‌آنجلس، کنتاکی، اوهایو و تگزاس گارد ملی را برای آرام کردن خشونت‌های شبانه فراخوانده‌اند. مقررات منع آمد و شد شبانه در پورتلند، اوراگان، سینسیناتی نیز برقرار شده است

آتلانتا

به گزارش خبرگزاری‌ها شامگاه شنبه شهر مینیاپولیس در سومین شب اعتراضات علیه قتل جورج فلوید جوان آفریقایی تبار توسط یک مامور پلیس ناآرام تر از همیشه بود و معترضان بسیاری از رستوران های زنجیره‌ای و ساختمان‌های دولتی از جمله مقر اصلی پلیس شهر را به آتش کشیدند.

به دنبال تیراندازی‌های صورت گرفته یک نفر در حومه شهر کشته شده که دلایل مرگ او در دست بررسی است. پلیس تیراندازی‌های شب گذشته را تایید کرده اما جزییات زیادی اعلام نشده است.

حفاظی که به دور پاسگاه کشیده شده بود به دست معترضان کنده شد و تظاهرکنندگان این ساختمان پلیس و دو ساختمان همجوار را به آتش کشیدند و ماموران حاضر در آن مجبور به تخلیه شدند.

شیکاگو

گستردگی ناآرامی‌ها در حدی بود که فرماندار ایالت مینه سوتا، تیم والتز از نیروهای گارد ملی خواست برای آرام کردن اوضاع به شهر مینیاپولیس بیایند. گارد ملی آمریکا از صبح روز جمعه در این شهر مستقر شده است.

روز جمعه برخی از معترضان در مینیاپولیس در مقابل خانه جورج فلوید گردهم آمدند. طبق آخرین گزارش‌ها «درک چاوین» مامور پلیسی که زانو بر گردن جورج فلوید گذاشته بود بازداشت و به قتل غیر عمد متهم شده است.

نیویورک

در لس آنجلس ، مأموران پلیس در جریان درگیری با معترضین که یک خودروی پلیس را آتش زدند، گلوله‌های لاستیکی به سوی معترضان شلیک کردند. پلیس همچنین با معترضین خشمگین در شیکاگو و نیویورک درگیر شده است. در پی ادامه این ناآرامی‌های خشونت ‌بار فرماندار تگزاس از ارتش آمریکا خواسته است تا به کمک پلیس به این ایالت اعزام شود.

در فیلادلفیا حداقل ۱۳ افسر پلیس در تظاهراتی که به خشونت کشیده شد زخمی شدند. چهار ماشین پلیس به آتش کشیده شد.

فیلادلفیا

روز شنبه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اقدامات خشونت آمیز معترضان در مینیاپولیس پس از کشته شدن جورج فلوید به دست پلیس را محکوم کرد. ترامپ سوزاندن مغازه‌ها و خودروها و آنچه در این شهر اتفاق افتاد را به رفتار «دزدان و آنارشیست‌ها» توصیف کرد. ترامپ در مرکز فضایی کندی در فلوریدا ، هنگامی که پرواز فضانوردان آمریکایی را تماشا می‌کرد، گفت: «مرگ جورج فلوید در خیابان های مینیاپولیس یک فاجعه جدی است. زنده کردن خاطره جورج فلوید از سوی عده‌ای دزد و آنارشیست مورد توهین قرار گرفت».

او از مردم آمریکا خواست تا به جای نفرت، آشتی و صلح و به جای هرج و مرج تحقق عدالت را مطالبه کنند.

ترامپ ضمن اعلام همدردی با خانواده جورج فلوید به آنها تسلیت گفته و وعده اجرای عدالت در این مسئله را به آنها داده است.

جاکوب فرِی، شهردار مینیاپولیس، با ادامه ناآرامی‌ها در این شهر مقررات منع رفت و آمد وضع کرد که از ساعت ۸ بعد از ظهر جمعه به اجرا در می‌آید. مقررات منع رفت و آمد روز شنبه نیز از ساعت ۸ بعد از ظهر تا ساعت ۶ صبح روز بعد اعمال خواهد شد.

شهردار جاکوب فرِ اعلام کرد که هیچ کس نباید بین ساعت ۸ بعد از ظهر تا ۶ صبح در خیابان‌ها و یا مکان‌های عمومی حضور داشته باشند.

امدادگران و کارکنان اورژانس، پزشکان و پرستاران، بی‌خانمانان و آنهایی که از شرایط خطرناک می گریزند و نیازمند کمک نیروهای امنیتی و پلیس هستند، مشمول مقررات منع رفت و آمد نیستند.

مینیاپولیس

در واشنگتن گارد ملی در خارج از کاخ سفید مستقر  شد تا بتواند معترضانی را که با نیروهای امنیتی درگیر شده بودند آرام کند.

واشنگتن دی سی

دراوکلاهما که در سال ۱۹۲۱ شاهد قتل عام سیاه‌پوستان بود معترضان تمامی خیابان‌ها را بستند و نام پرنس کوچر مرد سیاه پوستی که در سال ۲۰۱۶ توسط پلیس کشته شد را فریاد می‌زدند.

در سیاتل پلیس مجبور به استفاده از گاز اشک آور و گلوله‌های پلاستیکی برای متفرق کردن جمعیتی که عدالت را فریاد می‌زدند، شد.

در لس‌آنجلس معترضان فریاد می‌زدند “جان سیاه‌پوستان مهم است”. پلیس برای عقب راندن جمعیتی که درست مقابل صف آن‌ها فریاد می‌زد از باتوم و گلوله‌های پلاستیکی استفاده کرد.

در شهر نیویورک پلیس به میان تظاهرکنندگان یورش برد و سعی کرد که آن‌ها را متفرق کند به این ترتیب تعداد زیادی نیز زخمی شدند که هنوز آمار دقیقی از آن‌ها اعلام نشده است.

مقررات منع آمد و شد شبانه در بسیار از شهرهای آمریکا اعلام شده است. گفته می‌شود که از روز پنج‌شنبه تاکنون بیش از ۱۴۰۰ تن در ۱۷ شهر آمریکا دستگیر شدند که ۵۰۰ تن از آن‌ها فقط در لس‌آنجلس هستند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس تعداد دستگیرشدگان را حداقل ۱۳۸۳ تن از پنج‌شنبه تا شنبه شب اعلام کرده است.

در مرکز فلوریدا یک کامیون در میان معترضان حرکت کرد و باعث تشدید خشونت‌ها شد.

رسانه‌های اجتماعی پر است از تصاویر مردمی که به خیابان‌های میامی آمده‌اند و مغازه‌ها را غارت می‌کنند. پلیس میامی گفته است تاکنون ۳۸ تن در این شهر دستگیر شده‌اند.

در شهر پامپا معترضان شیشه‌های مغازه‌ها را شکستند و تعدادی از آن‌ها را به آتش کشیدند.

در کالیفرنیا صدها تن از تظاهرکنندگان در خیابان‌ها حاضر شدند و گاز اشک‌آور، گلوله‌های پلاستیکی و هشدارهای پلیس را نادیده گرفتند.

در نیویورک خبرنگار فاکس نیوز در بیرون محوطه کاخ سفید هدف حمله معترضان قرار گرفت. اعضای تصویربرداری رویترز نیز در مینیاپولیس هدف گلوله‌های پلاستیکی قرار گرفتند. تصاویر به خوبی نشان می‌دهد که یک افسر پلیس بطور مستقیم فیلمبردار را هدف می‌گیرد .

در مینسوتا گارد ملی در توییتر اعلام کرد که بیش از ۴۱۰۰ نیرو با هدف آرام کردن آشوب‌ها در این منطقه مستقر شده‌اند.

لس آنجلس

اعتراض به نتایج کالبدشکافی جورج فلوید

در این میان وکلای خانواده جورج فلوید اعلام کردند که در مورد نتایج کالبدشکافی مقتول ۴۶ ساله تردید دارند. آنها قصد دارند که پیکر جورج فلوید را برای معاینه به یک پزشک مستقل بسپارند.

در حکم دستگیری مامور پلیسی که باعث کشته شدن فلوید شده، آمده است که او بر اثر خفگی فوت نکرده، بلکه “بیماری او و احتمالا مواد مخدر” همراه با حمله پلیس به مرگ او انجامیده است.

در این حکم همچنین اشاره شده که مامور پلیس به مدت هشت دقیقه و ۴۶ ثانیه بر گردن فلوید فشار وارد کرده است. در دو دقیقه و ۵۳ ثانیه آخر، او بیهوش و در آستانه مرگ بوده است.

واکنش کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در واکنش به این رویداد از دولت آمریکا درخواست کرد تدابیری اتخاذ کند تا دیگر شهروندان این کشور شاهد مرگ بی دلیل آمریکایی های آفریقایی تبار نباشند. سازمان ملل نحوه مرگ جورج فلوید را فاجعه بار خواند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا