خرید تور تابستان ایران بوم گردی

برای الوند زخم خورده

محسن قراگزلو، روزنامه‌نگار در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «برای الوند زخم خورده» نوشت:

تخریب و نابودی کوهستان الوند توسط مجموعه‌ای که در دامنه‌ این کوهستان بی‌نظیر جا خوش کرده است، بار دیگر اذهان مردم همدان را با این سؤال روبه‌رو کرد که چرا باید مدیران دولتی آنقدر ناتوان و ضعیف در برابر این مجموعه ظاهر ‌شوند؟

الوندی که برای مردم این شهر و کوهنوردان مقدس است، بسیاری از مردم همدان هنوز قبله را بر اساس این کوه تعیین می‌کنند، دیدن هر روزه این کوه یا کوهنوردی هفتگی برای این مردم هنوز لذت‌بخش و امیدوارکننده است؛ اما از روزی که سنگ بنای این مجموعه گذاشته شد همگان می‌دانستند که الوند باشکوه دیگر روز خوش نخواهد دید و هر روز زخم‌های بیشتری بر تن نحیفش خواهد نشست، گرچه به قول سعدی علیه‌الرحمه: «مناره بلند در دامن کوه الوند پست نماید»، اما کوچکترین آسیبی که به این کوه می‌رسد، دستمایه لعنتی از جانب آیندگان بر ما خواهد بود. این تخریب‌ها از نابخردی مدیران بی‌کفایت، کم‌کاری فعالان محیط‌زیستی، سکوت مسموم بعضی رسانه‌ها و خبرنگاران و زیاده‌خواهی عده‌ای قلیل که منافع خود را در نابودی الوند و همدان می‌دانند، سرچشمه می‌گیرد، یادمان نرود همین مجموعه در روزهای اوج‌گیری ویروس کرونا و ممنوعیت پذیرش مسافر چگونه با تبلیغات گسترده‌ به شیوه‌های مختلفی که در فضای مجازی انجام می‌داد، اقدام به پذیرش مسافر کرد و امنیت شهروندان همدان را به خطر انداخت و اگر نبود هشدارهای خبرنگاران و اقدام شایسته و به موقع دادستان همدان، معلوم نبود زیاده‌خواهی این مجموعه چه عواقبی برای همدان به دنبال خواهد داشت. در روزهای گذشته این مجموعه با استفاده از تعطیلی عیدفطر اقدام به تخریب و جاده‌سازی و دست‌اندازی هرچه بیشتر بر دامنه الوند کرد، متاسفانه بار دیگر شاهد بودیم سازمان منفعل منابع طبیعی که گویا به مثابه شهرداری کرمانشاه که فقط قانون را برای مستضعفین و ضعیفان می‌داند در برابر این گونه اقدامات نه تنها موضع قاطع نمی‌گیرد که مدیرکل این سازمان در بازدید روز پنج‌شنبه از این تخریب‌ها، بیشتر از هرکس دیگری سعی میکند این اقدامات را توجیه کند.

اگر اعتراض خبرنگاران و فعالان محیط‌زیست حاضر در این بازدید نبود بعید نبود این تخریب را برای کوهستان مفید و مبتنی بر تجارب کشورهای اروپایی قلمداد کند. آقای خزایی در توجیه این تخریب گسترده و ایجاد یک جاده به عرض 12متر و طول چندصدمتر بیان کرد: انصاف داشته باشیم، کاسه داغ‌تر از آش نشویم، اینجا اتفاق وحشتناکی نیفتاده است! آقای مدیرکل تخریب کوهستان الوند که قسمت اعظم آن ثبت ملی شده است و هویت همدان محسوب می‌شود مسئله مهمی نیست، چون تخریب‌کننده صاحب زر و زور است؟ اگر یک کشاورز در روستاهای دور افتاده نهاوند چند متر از اراضی ملی که سازمان شما متولی آن است را شخم بزند، همکاران شما بدون فوت وقت شکایت کیفری و حقوقی علیه او تنظیم می‌کنند، به تخریب و تصرف عدوانی و… متهمش می‌کنند. آقای مدیرکل دغدغه رهبری تعرض چندمتری یک کشاورز بیسواد روستایی به اراضی ملی نیست، کوه‌خواری‌های چندین هکتاری است که مجموعه شما در برابر آن‌ها نه تنها منفعل و ساکت بوده که حتی حامی آن‌هاست. دیگر مدیر دولتی که سعی داشت بر این کار سرپوش نهد حسین افشاری، فرماندار دولت تدبیر و امید بود که با لبخندهای تمسخرآمیزش نه تدبیری داشت و نه امیدی باقی گذاشت، او در این بازدید اعلام کرد: بزرگ‌نمایی شده است من تصور کردم اتوبان ساخته شده است، بیان این جملات همراه با خنده و تمسخر دغدغه‌های خبرنگاران و فعالان محیط‌زیست جای تاسف برای این شهر و دولت دارد. حال که مسئولان دولتی یا سکوت می‌کنند یا این تخریب و دست‌اندازی را توجیه می‌کنند و سینه‌چاک این مجموعه شده‌اند، جا دارد همگان به عنوان یک درخواست از دادستان محترم همدان جناب آقای خانجانی و جناب آقای نیکخو مدیرکل محترم دیوان محاسبات بخواهند که به این موضوع ورود پیدا کنند و جلوی تخریب بیشتر و گسترده این کوهستان را بگیرند. به امید روزی که کوهستان الوند از گزند و تخریب در امان باشند.

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا