خرید تور تابستان ایران بوم گردی

وظیفه «حکومت و حوزه» در برابر غیرت‎ورزی‌های افراطی و غلط!

در حاشیه قتل رومینا

حجت الاسلام احمد حیدری، در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز درباره‌ی قتل رومینا اشرفی نوشت:

قتل خشن دختر نوجوانی به نام «رومینا» توسط پدرش به دستاویز «غیرت دینی» عکس‌العمل‌های فراوان و مختلفی در پی‎داشته است. بنا بر آنچه منتشر شده، این نوجوان دور از چشم خانواده با پسری ارتباط دوستی داشته و این ارتباط، غیرت‌ افراطی پدر را برافروخته و به ارتکاب این جنایت سوق داده است. خیلی از خانواده‌ها دوست ندارند دخترشان بدون اطلاع و خارج از کادر نامزدی و ازدواج، با پسری چنین ارتباطی برقرار کند و در صورت اتفاق افتادن، بسیاری از آنها با توجه به باورها و تربیت دینی‎شان، مرتکب عمل مشابه با شدّت کمتر یا بیشتر می‌گردند. پدر[و اصولا مردان] در خانواده وظیفه سرپرستی، حفاظت و دفاع از همسر و فرزندان در برابر هجوم تجاوزگران به جان و مال و ناموس، را دارد و اگر در این دفاع، مهاجمی را به قتل برساند، قابل کیفر و تعقیب نیست همچنان که اگر در این راه کشته گردد، شهید است.

تا اینجا مطلب روشن، قطعی و منطقی است. سخن در آنجا است که دختر یا زنی مرتکب انحراف رفتاری شود. در چنین مواردی به حکم قرآن و سنّت، مرتکب باید مطابق قانون شرع، در محکمه محاکمه و بعد از محکومیت، کیفر گردد. محاکمه و اجرای کیفر هم وظیفه انحصاری حکومت و حاکم شرع است و هیچ کدام از افراد خانواده از جمله پدر، همسر یا دیگر مردان خانواده حق ندارد با اتکا به قدرت خود، مرتکب را محکوم کرده و کیفر دهد. در بسیاری از جامعه‌های گذشته و امروزی که بر مدار قانون قبیله‌ای و مردسالاری اداره می‎شده، اجرای کیفر چنین گناهکارانی را مرد خانواده(غالبا پدر، برادر یا شوهر) به عهده می‌گرفته است. نقل‌های تاریخی نیز بیانگر آن است که چنین روشی در جامعه جاهلی عرب، جاری یا حداقل نزد بسیاری پذیرفته بوده است:

رسول خدا به ابوبکر گفت: اگر مردی را با همسرت در خانه[تنها] یافتی، با آن مرد چه می‌کنی؟ ابوبکر گفت: او را می‌کشم. همین سؤال را از عمر پرسید و او هم مانند ابوبکر جواب داد.( مبسوط شيخ طوسى‏7/‏48). ✅ یاران پیامبر(ص) به سعد بن عباده گفتند: اگر مردی را با همسرت در حال زنا ببینی، با او چه می‌کنی؟ سعد گفت: او را با شمشیر می‌زنم. رسول خدا فرمود: پس حکم چهار شاهد[که قرآن فرموده] چه می‎شود؟ سعد با تعجب پرسید: پس از اینکه با چشم خود می‌بینم و خداوند هم به عمل خلاف او علم دارد [نیازی به شهود است]؟ رسول خدا فرمود: آری، زیرا خداوند برای هر چیزی حدّی، برای متجاوز از آن هم، حدّی قرار داده است(محاسن برقی 1/274).

بنا به نقلی دیگر سعد شگفت‌زده پرسید: آیا نظر شما این است که اگر با زنم، بیگانه‌ای را دیدم، او را مهلت دهم تا چهار شاهد بر عمل آنان گرد آورم؟ حضرت فرمود: آری.(مبسوط 7/48).

وقتی آیه قذف(و الذین یرمون المحصنات …، نور، آیه 4) نازل شد و به شوهر که گرفتن شاهد برایش ممکن نبود اجازه ملاعنه داد، سعد بن عباده به پیامبر عرض کرد: می‌دانم این آیه و حکم، حق و از جانب خداوند است، ولی مایه تعجب است که فاسدی را با همسرم در حال عمل منافی عفت ببینم و حق نداشته باشم او را بترسانم یا برانم تا اینکه چهار شاهد علیه او بگیرم! به خدا قسم! تا شهود را حاضر گردانم، او کار خود را کرده و رفته است!(کنز العرفان 2/294)

با توجه به نقل‌ها معلوم می‌شود گروهی متعصّب و غیرت‌ورز افراطی به خود اجازه می‌داده‌اند آن مرد را بکشند. متأسفانه این بینش غلط در فتوای فقیهان هم منعکس گردیده و حتی بعضی این اجازه را وسیع‌تر دانسته، به شوهر اجازه کشتنِ همسر خیانتکار را هم داده‎اند[ ر.ک: اینترنت، مقاله «شوهر و رفتار غیر اخلاقی همسر»، احمد حیدری]. تا زمانی که چنین فتوایی اصلاح نشده و با صراحت تمام حداقل در حکومت اسلامی اجرای مجازات در انحصار حکومت در نیاید، شاهد چنین غیرت ورزان افراطی و متعصبی خواهیم بود که علاوه بر پدر، به شوهر، برادر و مردان فامیل هم برای خلافی کوچکتر از زنا هم اجازه کشتن زنان و دختران مظلوم را خواهند داد.

وجود چنین فتاوا و اجازه‌هایی در دوران جمهوری اسلامی دستاویز مرتکبان قتل‌های زنجیره‌ای(در ابتدای دولت اصلاحات)، قتل‌های محفلی کرمان و قتل‌های ناموسی در سراسر کشور شده و چهره جمهوری اسلامی را در جهان ناقض حقوق بشر و مشوّه جلوه داده است. امید که هر چه زودتر با وضع قانون صریح، اجرای مجازات در انحصار حکومت درآمده و با متجاوزان از این انحصار، به شدّت برخورد گردد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا