خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش وزارت خارجه به اظهارات قالیباف درباره مذاکره

سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد روابط وزارت خارجه با مجلس جدید و اظهارات روز گذشته «محمدباقر قالیباف»، رئیس مجلس شورای اسلامی در ارتباط با بحث مذاکره افزود: روابط ما با مجلس در چارچوب روابط بین قوا تعریف می‌شود قوای سه گانه در ایران قوای مستقلی هستند و هر کدام از قوا براساس قانون اساسی وظایف و تکالیفی برعهده دارند. ما نقطه نظرات مجلس به عنوان نمایندگان مردم را می‌شنویم و اگر  موضوعی تبدیل به قانون شود آن را اجرا می‌کنیم.

به گزارش ایسنا سخنگوی وزارت خارجه در ابتدای نشست خبری خود پیامی را به زبان انگلیسی خطاب به مردم، دولت و پلیس آمریکا اعلام کرد.

سیدعباس موسوی در این پیام خطاب به مردم آمریکا گفت: دنیا صدای مظلومیت شما را شنیده و کنار شما ایستاده است. رژیم آمریکا خشونت و قلدری را همزمان در داخل و خارج از ایالات متحده دنبال می کند. از صحنه های خشونت باری که این روزها  پلیس آمریکا در پیش انظار مردم جهان خلق می‌کند و بی محابا و با حد اکثر خشونت مردمی را که به صورت مسالمت آمیز خواستار احترام و توقف خشونت هستند سرکوب می‌کند ، بسیار متاسفیم.

وی به دولت و پلیس آمریکا نیز گفت: خشونت ها علیه مردم خود را متوقف کنید و بگذارید آنها نفس بکشند.

موسوی در پاسخ به سوالی در ارتباط با اعزام نفتکش‌های ایرانی به ونزوئلا با دفاع از این اقدام و با تاکید بر این که بر اساس تجارت مشروع بین المللی صورت گرفته است در پاسخ به این سوال که آیا ایران در صورتی که ونزوئلا در خواست کند بار دیگر این اتفاق خواهد افتاد گفت: اگر ونزوئلا در مورد  صادرات محموله‌های جدید تقاضایی را مطرح کند با تهمیداتی که اندیشیده شده و اندیشیده خواهند شد به این کشور و سایر کشورهای نیازمند به این محموله‌ها ما صادرات انجام خواهیم داد.

وی همچنین در مورد اظهارات مقامات آمریکایی در ارتباط با دخالت ایران در امور داخلی این کشور با توجه به اعتراضاتی که در ایالات‌ مختلف آمریکا در حال وقوع است گفت: ضرب المثل کافر همه را به کیش خود خواند در مورد این گونه اظهارات مصداق دارد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: آن کشوری که علیه منافع دیگر کشورها اقدام می‌کند و در امور داخلی کشورها دخالت می‌کند و ابایی از بیان این موضوع ندارد دولت آمریکا است.

این دیپلمات کشورمان افزود : انجام این گونه فرافکنی‌ها ازسوی شخصی چون ترامپ بعید نیست او در اداره کشور خود با مشکلاتی رو به رو است و شکست خورده است  از جمله در ارتباط با کنترل شیوع ویروس کرونا در آمریکا.

موسوی با بیان این که این اتفاقات و اعتراضات نتیجه سال‌ها سرکوب و خفه کردن صدای مردم این کشور است افزود: اکنون خفه کردن صداها به خفه کردن خود مردم تبدیل شده است و در این مورد ترامپ چاره‌ای جزاین ندارد که فرافکنی کند و ایران و سایر کشورها را متهم کند.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: ما هر گونه دخالت در امور داخلی آمریکا را رد می‌کنیم ولی نمی‌توانیم از اتفاقات رخ داده ابراز نگرانی و تاسف نکنیم.

وی با اشاره به نقض حقوق بشر از سوی دولت آمریکا در جریان برخورد با اعتراضات اخیر در این کشور گفت:  آمریکایی‌ها مسائلی که سال‌ها به رخ دیگر کشورها می‌کشیدند را اکنون علیه مردم خود از جمله رنگین پوستان اعمال می‌کنند.

این دیپلمات کشورمان همچنین در مورد آخرین وضعیت سیروس عسکری دانشمند ایرانی که در آمریکا در بازداشت به سر می‌برد گفت: موضوع پرونده ایشان تمام شده است و احتمال می‌دهیم ظرف دو الی سه روز آینده اگر مشکلی پیش نیاید و موانعی ایجاد نشود به کشور بازگردد.

وی افزود: برای ما امنیت ایرانی‌ها در زندان‌های اروپا و آمریکا که آنها را گروگان این کشورها می‌دانیم مهم است و وضعیت آنها را به صورت مرتب پیگیری می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد بدهی میلیاردی کره جنوبی به ایران و این که کره به تازگی اعلام کرده محموله پزشکی به قیمت ۵۰۰ هزار دلار به ایران ارسال خواهد کرد و در مرحله دوم این رقم به دو میلیون دلار می‌رسد گفت: زحمت کشیده‌اند. ما چیزی حدود دو سال با کره جنوبی مذاکره داشتیم ولی کره‌ای‌ها در این زمینه به آمریکایی‌ها گوش می‌دهند و برای پرداخت بدهی‌شان منتظر پاسخ مثبت آمریکا بودند.

موسوی گفت: ۷ میلیارد دلار پول ملت ایران در کره است و آنها باید همان موقع به صورت مقتضی این پول را به کشور ما بازمی‌گرداند ولی غفلت کردند و تاخیر داشتند ما بارها به آنها این موضوع را گوشزد کردیم که آن چه آنها درباره علت این تاخیر مطرح  می‌کند غیر قابل قبول است. ایران تحت هیچ گونه  تحریم بین‌المللی نیست و تحریم‌های آمریکا علیه ایران تحریم‌های یکجانبه و غیر قانونی است. بنابراین استناد کره‌ای‌ها به تحریم‌های آمریکا نمی‌تواند ملاک عمل برای کره یا هیچ کشور دیگری باشد و ما خواهان بازپس‌گیری دارایی‌های خود هستیم.

وی گفت: اقدامی که کره‌ای‌ها اعلام کردند انجام می‌دهد، اقدام کوچک ولی مثبتی است که با تاخیر فراوان انجام می‌شود.

موسوی گفت: کره‌ای‌ها باید مراقبت کنند که روابط دیرینه دو کشور که در مقاطعی بر سر زبان‌ها بوده با دخالت کشورهای ثالث مخدوش نشود.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد روابط وزارت خارجه با مجلس جدید و اظهارات روز گذشته رئیس مجلس جدید شورای اسلامی در ارتباط با بحث مذاکره افزود: روابط ما با مجلس در چارچوب روابط بین قوا تعریف می‌شود قوای سه گانه در ایران قوای مستقلی هستند و هر کدام از قوا براساس قانون اساسی وظایف و تکالیفی برعهده دارند.

وی ادامه داد: ما نقطه نظرات مجلس به عنوان نمایندگان مردم را می‌شنویم و اگر  موضوعی تبدیل به قانون شود آن را اجرا می‌کنیم.

وی افزود: آن چه که در مورد روابط خارجی کشور گفته می‌شود سیاست‌های کلی نظام است که در جاهای مختلف بررسی می‌شود و به تایید نهادهایی مثل شورای عالی امنیت ملی و مقام معظم رهبری می‌رسد و ما این سیاست‌ها را اجرا می‌کنیم.

موسوی همچنین در مورد انتظارات وزارت خارجه از مجلس شورای اسلامی و نوع تعامل این دستگاه با مجلس از جمله کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: ما منتظر هستیم که کمیسیون‌های تخصصی مجلس از جمله کمیسیون امنیت ملی شکل بگیرد ما انتظاری فراتر از قانون و قانون اساسی از  مجلس نداریم آنها نقش قانونگزار و نظارتی دارند و امیدواریم با توجه به شروع خوبی که مجلس داشت و اظهارات خوبی که از سوی نمایندگان و رئیس مجلس شورای اسلامی مطرح شد شاهد باشیم که روند تعاملات و همکاری‌های‌مان ادامه پیدا کند.

موسوی تاکید کرد: همکاری وزارت خارجه با  مجلس ادامه پیدا می‌کند و ما در تعامل  و مشورت نزدیک با مجلس خواهیم بود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد تشکیل فراکسیون دیپلماسی در مجلس گفت: ما از تشکیل چنین فراکسیونی استقبال می‌کنیم در این فراکسیون جمعی از نمایندگان که دغدغه دیپلماسی و مسائل سیاست خارجی را دارند حضور پیدا می‌کند قبلا نیز این فراکسیون بوده و ما از تشکیل مجدد این فراکسیون در مجلس یازدهم استقبال می‌کنیم چرا  که به نزدیک شدن دیدگاه‌ها و هم افزایی بین نظرات کمک می‌کند.

موسوی همچنین در این نشست با تبریک به نمایندگان جدید مجلس و رئیس جدید آن از  نمایندگان مجلس دهم و ریاست آن تشکر و قدردانی کرد و گفت: مجلس دهم زحمات خوبی در ارتباط با دیپلماسی پارلمانی کشید و امیدواریم تعاملات بین وزارت خارجه و مجلس جدید تعاملات خوب همچون گذشته ادامه پیدا کند.

موسوی همچنین با اشاره به حضور مکرر ظریف در صحن علنی مجلس دهم و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: آقای ظریف بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تنها وزیری بوده که به این تعداد در صحن علنی مجلس و کمیسیون‌ امنیت ملی حضور پیدا کردند.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد آخرین پیگیری‌های این وزارتخانه در مورد مجازات و پیگیری عاملان ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی گفت: همانطور که پیش  از این گفته‌ایم یک ستاد ویژه‌ای برای پیگیری این موضوع در وزارت خارجه تشکیل شده که این ستاد دارای کمیته‌های مختلفی است که یکی از این کمیته‌ها کمیته حقوقی است که در حال پیگیری این موضوع است ما در حال حاضر همکاری نزدیکی با دولت عراق و با نهادهای داخلی کشور از جمله قوه قضاییه داریم به نهادهای بین المللی در این ارتباط نامه نوشتیم و شکایت کردیم.

موسوی گفت: این موضوع تا حصول نتیجه و محاکمه عاملین این ترور در دستور کار  وزارت خارجه خواهد بود.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر این که وزارت خارجه بوسنی اعلام کرده است که از آقای روحانی برای شرکت در مراسم سالگرد فاجعه صربنیست‌ها اظهار کرد: اتفاق رخ داده فاجعه‌ای بود که برای بشریت رخ داد و در قرن‌های متمادی این فاجعه از یاد بشر نمی‌رود ما هر ساله سعی کرده ایم که نسبت به این فاجعه ابراز نظر کنیم و واکنش نشان دهیم از طریق سفارت‌ خانه‌هایمان یا هیات‌هایی که اعزام کردیم.

وی ادامه داد: امسال نیز دعوت نامه‌های مختلفی برای شرکت در این مراسم رسیده است ولی مطمئن نیستم با توجه شیوع ویروس کرونا این زمینه فراهم باشد که این مراسم به صورت حضوری و انجام سفرهای خاص  برگزار شود.

وی ادامه داد: اگر تا آن موقع موانع برطرف شود جمهوری اسلامی ایران در سطح مناسبی در این مراسم شرکت می‌کند.

این دیپلمات کشورمان در مورد تصمیم اخیر آمریکا مبنی بر عدم تمدید معافیت‌های هسته‌ای ایران و واکنش کشورمان به این موضوع گفت: تیم‌های کارشناسی ما در حال بررسی تبعات این تحریم‌ها در جریان همکاری‌ است که ما با کشورهای مختلف در این زمینه داریم.

وی با بیان این که اگر این تحریم‌ها اثر سوء خاصی بر روی ما بگذارد واکنش مناسب نشان خواهیم داد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین با اشاره به توانمندی‌ داخلی ایران برای پیشبرد فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای خود گفت: احساس می‌کنیم که می‌توانیم از طریق توانمندی‌های داخلی و دانشمندان خوبی که در کشور داریم به فعالیت‌های خود در این زمینه ادامه دهیم اما در مورد واکنش به تصمیم اخیر آمریکا همانطور که گفتم باید بگذاریم که کارشناسان نظر کارشناسی خود را در مورد آثار این تحریم‌ها ارائه کنند و سپس در این مورد واکنش مناسب نشان خواهیم داد.

وی همچنین در مورد دخالت آمریکا در امور داخلی چین  از جمله مسئله هنگ کنگ اظهار کرد: خوی آمریکایی ها دخالت در امور داخلی سایر کشورها است به خصوص کشورهایی که همسو با آنها نباشند گرچه ما مشاهده کردیم که آنها حتی در امور داخلی کشورهای همسوی خود نیز دخالت می‌کنند.

موسوی با بیان این که آمریکایی‌ها در امور داخلی کشورهای مستقلی چون  ایران و چین  مداخله آشکار می‌کنند و ایران همواره مخالفت خود را با این مداخلات اعلام کرده است گفت: ما هنگ  گنگ را جزو سرزمین اصلی چین می‌دانیم و با توجه به سوابق تاریخی این منطقه با فرمول یک کشور دو سیستم اداره می‌شود اما از آن جا که طبع آمریکایی ها و برخی کشورهای غربی استفاده از برخی روزنه‌ها و منافذ است آنها سعی می‌کنند با دخالت در امور مردم را به سمت دیگری بکشانند و این موضوع با واکنش چین رو به رو شده است.

موسوی افزود: ما دخالت در چین را محکوم می کنیم و بر اصل “چین واحد” پایبند هستیم  و به آمریکایی ها تاکید می‌کنیم که از دخالت در امور کشورهای مستقل دست بردارند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که ادعا شده است دو تن از شهروندان ایرانی توسط پهپادهای ترکیه‌ای در خاک اقلیم کردستان مورد هدف قرار گرفته و کشته شده‌اند گفت: ادعاهایی شده است که دو تن از هم وطنان ما در خاک عراق توسط پهپادهای ترکیه‌ای جانشان را از دست دادند ما در این زمینه گزارش‌های غیر رسمی دریافت کردیم و بررسی موضوع ادامه دارد تا مشخص شود نحوه جان باختن آنها چگونه بوده است.

وی ادامه داد:  با توجه به این که در این قضیه ادعا شده که توسط کشور ثالثی و در خاک کشور دیگری جان خود را از دست دادند موضوع کمی ابعاد پیچیده حقوقی پیدا کرده و سه کشور درگیر هستند و باید ابعاد این موضوع مشخص شود.

وی ادامه داد: وزارت خارجه در ارتباط با این موضوع پیگیری‌ها را از دولت ترکیه، عراق و اقلیم کردستان انجام داده است و وقتی این پیگیری‌ها نهایی شد و گزارش رسمی آن به دست ما رسید آن را به اطلاع عموم می‌رسانیم.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد برخی مباحث منتشر شده مبنی بر احتمال خرید سلاح از سوی ایران از کشور روسیه گفت: امیدواریم محدودیت‌های ایجاد شده در این ارتباط برای ایران برداشته شود و ما بتوانیم در قالب تجارت آزاد با کشورهایی  که تشخیص می‌دهیم در این زمینه  در ارتباط با خرید و فروش داد و ستد داشته باشیم و انشاء الله هیچ گونه محدودیتی در این زمینه نخواهیم داشت.

وی همچنین در مورد برخی اخبار منتشر شده در ارتباط با فعالیت آزمایشگاه بیولوژیک آمریکا در برخی کشورهای پیرامونی ایران از جمله گرجستان افزود: نگرانی در مورد این گونه فعالیت‌ها که سلامت بشر را به خطر بیندازند همواره وجود داشته و ایران این گونه اقدامات را که منجر به آسیب رساندن به سلامت بشر می‌شود را محکوم کرده است.

وی با بیان این که در مورد موضوع گرجستان اطلاعی ندارم افزود: این گونه فعالیت‌ها باید تحت بازرسی سازمان‌های خاص جهانی باشندو رها کردن آمریکایی ها در سرزمینهای مختلف و اجازه دادن کشورها به آنها که از خاکشان برای انجام آزمایش‌های خاص استفاده کنند که منجر به اتفاقات تروریستی و بیولوژیک می‌شود و امنیت بین المللی را مخدوش می‌کند  امری نگران کننده  و محکوم است.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه نشست خود که با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار شده بود در مورد سفر اخیر یک هیات بلندپایه ایرانی به افغانستان و دیدارشان با مقامات این کشور اظهار کرد: آقای بهاروند معاون وزیر خارجه در راس یک هیات بلندپایه با توجه به اهمیت روابط دو کشور و ابهاماتی احتمالی که در مورد اتفاقات منطقه هریرود وجود داشت خطری را به افغانستان انجام دادند. در آنجا مباحث مختلفی مطرح شد تا اگر سوءتفاهمی بوده رفع شود. در این دیدار با مقامات سیاسی و غیر سیاسی این کشور دیدارهایی انجام شد و دو طرف به توافقاتی دست پیدا کردند و قرار شد اگر تفاهم یا مدرکی مقامات افغانستانی داشته باشند آن را برای بررسی در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار دهند. آنچه که مسلم است این است که این اتفاق ناگوار در داخل خاک ایران رخ نداده و نیروی مرزبانی ما در آن دخالتی نداشته است.

موسوی ادامه داد: هدف اصلی این سفر بررسی موضوع مرزی بود که اتفاق افتاده است ولی با توجه به اینکه دولت جدید در افغانستان تشکیل شده است در این سفر بین مقامات دو کشور در زمینه‌های اقتصادی و سیاسی از جمله روند صلح در افغانستان رایزنی شد. ما امیدواریم که روند صلح در این کشور با آغاز فعالیت دولت جدید در افغانستان شتاب بگیرد چرا که تحقق صلح عادلانه و فراگیر در افغانستان برای ایران مهم است.

وی همچنین با اشاره به موضوع فعالیت کمیسیون مشترک دو کشور گفت: بخشی از این کمیسیون پیش از این تشکیل شده بود. ولی با توجه به تحولات اخیر در افغانستان این موضوع قدری مسکوت مانده بود و فکر می‌کنیم با توجه به استقرار دولت جدید این اتفاق بیفتد و تمام کمیسیون‌های اصلی شکل بگیرند و فعالیت کنند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که آیا طرف افغانستانی در مورد اتفاق رخ داده در منطقه مرزی هریرود سند و مدارکی ارائه کرده است، گفت: طرف افغانستانی یک سری سند ارائه داده است تا ما بررسی کنیم. البته ما خودمان از آنها درخواست کردیم که اگر اسنادی دارند برای بررسی ارائه کنند و ما بعد از بررسی نتیجه را اعلام می‌کنیم.

موسوی همچنین در مورد وضعیت زندانیان ایرانی در کشورهای همسایه از جمله عراق و قطر و اقدامات انجام شده برای مبادله این زندانیان بین ایران و این کشورها، گفت: شرایط کرونا باعث شد که کشورهای مختلف شرایطی را برای زندانیان فراهم کنند تا آنها دوران محکومیت خود را به صورت راحت‌تر و با حفظ سلامت بگذرانند.

وی ادامه داد: ما با تعدادی از کشورهای همسایه قراردادهایی برای تبادل زندانی داریم که در این مدت تلاش کرده‌ایم که از این توافق‌ها حداکثر استفاده را بکنیم.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: اکثر زندانیان ایرانی در کشورهای همسایه و اطراف کسانی هستند که ورود غیرقانونی به این کشورها داشته‌اند و یا کالاها و اجناسی را به این کشورها وارد کردند که در آن کشورها قانونی نیست. این کار یا از روی غفلت صورت گرفته و در مورد برخی نیز این ادعا وجود دارد که قاچاق انجام شده است. طبق قوانین کشور خودمان نیز ورود غیرقانونی و همچنین قاچاق جرم سنگینی است. ما سعی کردیم برای این مسائل به راه حل‌هایی دست بزنیم که بتوانیم تبادل انجام دهیم در مورد برخی از کشورها این اتفاق افتاد و صدها نفر از زندانیان در این مدت اخیر تبادل شدند.

موسوی همچنین در این نشست مطبوعاتی با استقبال از اجرایی شدن قانون اعطای تابعیت به فرزندان از طرف مادران ایرانی گفت: این دغدغه مهمی بود که باید اجرایی و عملیاتی می‌شد و امیدواریم که بانوان ایرانی هر جای دنیا که هستند خوب و سلامت باشند و فرزندان آنها نیز از تابعیت وطن مادری برخوردار باشند.

وی همچنین با اشاره به صدور بخشنامه عدم محرومیت از خدمات کنسولی گفت: این قدم بزرگی در راستای تکریم ایرانیان در نقاط مختلف دنیاست. ما به اتباع خود در نقاط مختلف دنیا دید مثبتی داریم و این گام خوب توسط وزارت خارجه و قوه قضائیه برداشته شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا