خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«راه دشوار تولیت» | چه کسی جانشین واعظ طبسی می شود؟

سیدسبحان بطحایی، عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز نوشت:
آیت الله واعظ طبسی متولد 1314، در زمره ی نخستین انتصابات امام خمینی محسوب می شد و در همان ایام پیروزی انقلاب، بیست و پنجم بهمن ها سال 1357، با حکم ولی فقیه به تولیت آستان مقدس حضرت رضا منصوب شد.

اما در پی رحلت آیت الله واعظ طبسی، گمانه زنی ها در باره ی انتخاب جانشین ایشان بالا گرفت. قطعا تولیت آستان مقدس امام رضا، در کنار موقعیت معنوی اش، به خاطر حجم بالای فعالیت های اقتصادی و قدرت سیاسی، یکی از مهم ترین ارکان منصوب ولی فقیه است.

در این سالهای تکیه ای آیت الله بر کرسی تولیت، همواره قدرت او زبان زد تمامی ساکنان مشهد بوده است. البته در کنار این موفقیت های چشمگیر در حوزه ی اقتصادی، همواره ادعاهای عدم شفافیت اقتصادی آستان از انتقادات خود مشهدی ها، و البته در برهه هایی، انتقادات دولت ها را نیز بر انگیخته بود. و صد البته در این حین، شایعات سوءاستفاده ی مالی و … از منابع آستان همیشه بر سر زبان ها بود که هیچ وقت هم ثابت نشد.

اما در میان گزینه های احتمالی که راهی مسیر تولیت شوند، نام دو نفر بیش از دیگران می درخشد:

حجت الاسلام و المسلمین سیدمهدی خاموشی، رییس 54 ساله ی سازمان تبلیغات است که از سال 1380 بر صندلی ریاست سازمان تبلیغات اسلامی جلوس کرده است.

خاموشی در حوزه ی فعالیت سیاسی خود، ایامی تمام قد در کنار شهردار کاندیدای ریاست جمهوری، سردار قالیباف ایستاد و البته سریعا به دلایلی کنار رفت.

طولانی شدن مدت ریاست او بر سازمان تبلیغات، احتمال رضایت مقام معظم رهبری و در نتیجه اعتماد به او برای تولیت آستان را قوت می بخشد.

حجت الاسلام سید احمد علم الهدی، روحانی 71 ساله ی مشهدی نیز از دیگر مدعیان کرسی تولیت آستان است. وی از سال 84 با حکم مقام معظم رهبری، امام جمعه ی مشهد است.

او علاوه بر عضویت در مجلس خبرگان رهبری، در کنار مرحوم آیت الله مهدوی کنی از موسسین دانشگاه امام صادق ع و از جمله ی منتقدین سیاست های فرهنگی دولت اصلاحات و حالا دولت اعتدال محسوب می شود.

قدرت او بعد از ورود به مشهد و امامت نماز جمعه ی مشهد مقدس، همواره رو به رشد بوده و مواضع سیاسی و فرهنگی او، در کنار سخنرانی های جنجالی، به رسانه ای شدنش، بیش از پیش کمک کرد.

اما در این میان، روابط مستمر و برجسته ی او با بیت رهبری و قدرت سیاسی اش در مشهد، یکی از مهم ترین مولفه هایی است که نام او را برای حرکت به سمت کرسی تولیت آستان بر روی زبان ها می اندازد.

اما این که به واقع چه کسی زودتر از درب آستان مقدسه رد شده و بر کرسی تولیت تکیه می زند را باید در روز های آتی و از خیابان پاستور پیگیری کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا