خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جزئیات جدید درمورد تجدید محرومیت از تحصیل دانشجویان علامه طباطبایی

چند روز پیش بود که خبر تجدید محرومیت از تحصیل چند دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی در فضای مجازی منتشر شد. گزارشی که توسط یکی از فعالان دانشجویی این دانشگاه به دست انصاف نیوز رسیده که در چند کانال تلگرامی دانشجویی نیز منتشر شده است.

متن گزارش را در ادامه می‌خوانید:

تجدید محرومیت از تحصیل برای شش دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی

در تاریخ ۲۳ تیرماه ۱۴۰۲ احکام تازه‌ای به شش تن از دانشجویان تعلیقی به نام‌های زینب کیامنفرد، زهرا یاس معینی، ساغر رحیمی شاد، علی اسمعیلی فراهانی، فاطمه حمیدی بهشتی و علیرضا کاظمی مقدم ابلاغ شده است که در آن به اجرایی شدن ممنوعیت از تحصیل در ترم دوم (نیمسال تحصیلی‌ای که از مهرماه ۱۴۰۲ آغاز می‌شود) اشاره شده است؛ به این معنا که محرومیت ترم دوم ذکر شده در احکام تجدیدنظر، اجرایی خواهد شد.

این در حالی‌ست که هیچ گونه اطلاعی به این دانشجویان درخصوص علت اجرایی شدن حکم محرومیت تحصیلی در ترم پیش‌رو داده نشده است. کمیته انضباطی بدون احضار، جلسه تفهیم اتهام و بدون اثباتِ «تکرار تخلف»، اقدام به محکومیت این دانشجویان کرده است‌.

نکته قابل تأمل دیگر آن است که باتوجه به تعطیلی دانشگاه علامه از ابتدای مردادماه از یک‌سو و مهلت ۱۰ روزه اشاره شده در شیوه‌نامه انضباطی جهت اعتراض به احکام از سوی دیگر، دانشگاه احکام جدید را در بازۀ زمانی‌ای ابلاغ کرد که دانشجویان نتوانند قانوناً و عملاً هیچ‌گونه اعتراضی به ابلاغیه جدید داشته باشند.

آذرماه ۱۴۰۱ و گرامیداشت روز دانشجو، نقطه عطفی در تشدید برخورد با دانشجویان در دانشگاه علامه بوده است؛ به نحوی که شاهد ممنوع‌الورودی بیش از ۲۰۰ دانشجو و صدور دست‌کم ۲۳ مورد حکم محرومیت از تحصیل در کمیته‌های انضباطی بوده‌ایم. پرونده‌سازی قضایی، محرومیت از تحصیل و منع استفاده از امکانات رفاهی نظیر اسکان در خوابگاه، بخشی از اقدامات دانشگاه علامه علیه دانشجویان معترض بوده است.

دی ماه سال گذشته اولین موج صدور احکام کمیته انضباطی آغاز شد. جلسات کمیته انضباطی به صورت غیابی و با انحرافات فراوان از روند قانونیِ مصرح در شیوه‌نامه انضباطی ۱۴۰۱، برگزار شد. ۱۱ دانشجو در دی‌ماه و ۸ دانشجو در بهمن‌ماه طی حکم بدوی از سوی کمیته انضباطی به دو ترم محرومیت موقت از تحصیل و منع استفاده از امکانات رفاهی محکوم شدند.

در ادامه، پس از اعتراض به مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان (که تاکنون نیز عاملان این جنایات مشخص نشده است)، در دانشگاه علامه ۲۰ نفر از دانشجویان مجدداً ممنوع‌الورود شدند که برای تعدادی از آنان با گزارش حراست دانشگاه پرونده قضایی تشکیل و کیفرخواست صادر شده‌است. همچنین عده‌ای دیگر از دانشجویان به کمیته انضباطی احضار شدند. احکام صادره دور جدید احضارها به کمیته انضباطی شامل تذکر کتبی و منع موقت از تحصیل به مدت دو ترم بود.

در جریان این روند رسیدگی، دانشگاه اقدام به اخذ تعهد از دانشجویان کرده است‌. تعهدی که نه تنها در تعارض با حقوق ذکر شده در قانون اساسی بود، بلکه متن آن تفاوتی با اقرار به جرم نداشت و قدرت دانشگاه را برای برخوردهای بعدی با دانشجویان دو چندان می‌کرد. مسئولان کمیته انضباطی در برخی موارد تحویل حکم را منوط به اخذ تعهد دانسته‌ و در صورت مخالفت دانشجویان با امضای تعهدنامه، کمیته انضباطی آنان را به تشدید رای و عدم تحویل حکم تهدید کرده است.

تمامی احکام بدوی صادر شده بعد از جلسات تجدیدنظر به یک ترم محرومیت از تحصیل اجرایی (نیمسال دوم ۱۴۰۲ – ۱۴۰۱) و یک ترم  محرومیت از تحصیل تعلیقی (نیمسال اول ۱۴۰۳- ۱۴۰۲) کاهش پیدا کردند. همچنین در احکام تجدیدنظر ذکر شد که در صورت تکرار تخلف، ترم دوم ممنوعیت از تحصیل که به صورت محرومیت تعلیقی است، اجرایی خواهد شد. احکام اخیر کمیته انضباطی جهت اجرای محرومیت تحصیلی در نیمسال دوم می‌باشد.

مجموعه اقدامات صورت گرفته در دانشگاه علامه نه تنها نشان از عملکرد غیرقانونی معاونت دانشجویی دارد، بلکه مؤید آن است که دانشگاه در راستای سیاست‌ حذف و طرد دانشجویان معترض قصد فشار مضاعف بر دانشجویان از راه‌های آموزشی و رفاهی را دارد. مشخصاً ادامه‌ی روند منع تحصیل و سلب حق داشتن خوابگاه، دانشجویان را از امکان اتمام تحصیل باز می‌دارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا