خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بررسی واردات و صادرات آهن آلات در 6 ماه نخست 1401

رپورتاژ آگهی

واردات و صادرات محصولات فولادی، همواره نقش مهمی در قیمت‌گذاری و روند کلی بازار آهن آلات در داخل کشور داشته است؛ افزایش میزان واردات به شکستن قیمت‌ها در داخل منجر می‌شود و بالا رفتن صادرات نیز به رونق بازارهای داخلی و ارزآوری کمک می‌کند. ازاین‌رو، رصدکردن میزان واردات و صادرات آهن‌آلات می‌تواند برای فعالان حوزه فولاد اهمیت ویژه‌ای داشته باشد. در ادامه نگاهی دقیق داریم به میزان واردات و صادرات محصولات فولادی در 6 ماه ابتدایی سال 1401 و این آمار را با مدت مشابه سال قبل مقایسه خواهیم کرد.

نگاهی به آمار واردات محصولات فولادی در بهار و تابستان 1401

تیرآهن، میلگرد و انواع ورق؛ از مهم‌ترین محصولات فولادی هستند که در ادامه به آمار واردات آن‌ها در 6 ماه نخست سال جاری نگاهی خواهیم انداخت:

تیرآهن

تیرآهن، از محصولات مهم و پرمصرف فولادی است که سهم قابل‌توجهی از صادرات و همچنین واردات را به خود اختصاص می‌دهد. در 6 ماه ابتدای سال 1401، میزان واردات این محصول 6 هزار تن بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 33 درصد کاهش داشته است. قیمت تیرآهن در این مدت تحت تأثیر میزان عرضه و تقاضا در بازار داخل و میزان صادرات و واردات از کشورهای خارجی بوده است.

میلگرد

میزان واردات میلگرد در بهار و تابستان 1401، تقریبا 18 هزار تن بوده است که نسبت به همین مدت در سال قبل، به مقدار 1000 تن افزایش داشته است. ازآنجایی‌که میلگرد، از محصولات اساسی بازار ساخت‌وساز است، رونق خریدوفروش و همچنین صادرات و واردات آن نشان از پویا بودن صنایع ساختمانی در داخل کشور دارد. 

انواع ورق

وضعیت واردات انواع ورق در 6 ماهه مذکور، اندکی متفاوت است؛ این دسته از محصولات که دارای سه نوع ورق سرد، ورق گرم و ورق پوشش‌دار هستند، نسبت به مدت مشابه سال قبل، هم روند  افزایشی داشته‌اند و هم کاهشی. ورق گرم، در 6 ماه گذشته با افزایش 145 درصدی نسبت به 6 ماه ابتدای سال 1400 و 152 هزار تن واردات، بیشترین میزان واردات را در بخش ورق به خود اختصاص داده است. این درحالی‌است که ورق سرد و ورق پوشش‌دار تنها به میزان 72 و 86 هزار تن واردات داشته‌اند که نسبت به سال گذشته به ترتیب 59 و 30 درصد کاهش را ثبت کرده‌اند.

بررسی جزئیات صادرات مقاطع تخت و طویل فولادی در نیمه ابتدایی سال 1401

مقاطع تخت و طویل فولادی، هرساله بخش مهمی از صادرات و واردات محصولات فولادی را به خود اختصاص می‌دهند. در ادامه نگاهی به آمار صادرات این دسته از محصولات خواهیم داشت:

مقاطع طویل

میزان صادرات کل مقاطع طویل فولادی در 6 ماه ابتدایی سال جاری، به میزان 1259 هزار تن بوده است که عدد بسیار قابل‌توجهی است؛ البته این میزان نسبت به سال گذشته 4 درصد کاهش داشته است.

مقاطع تخت

میزان صادرات مقاطع تخت فولادی به نسبت مقاطع طویل، عدد بسیار کمتری را نشان می‌دهد؛ با آنکه در سال 1400، در نیمه اول سال بیش از 300 هزار تن مقاطع تخت از کشور خارج شده‌اند، این میزان در سال 1401 تقریباً نصف شده و به عدد 164 هزار تن رسیده است که نشان از راکد بودن بازارهای خارجی دارد.

و اما، بررسی میزان کاهش یا افزایش صادرات فولاد از فروردین تا شهریور 1401 در مقایسه با سال گذشته!

صادرات کل محصولات فولادی، از فروردین تا شهریور 1401 به میزان 1423 هزار تن بوده است که در مقایسه با سال گذشته، کاهش 12 درصدی را نشان می‌دهد؛ درواقع، این عدد برای سال 1400 برابر با 1620 هزار تن بوده است. آمارها نشان می‌دهد تقریباً تمام محصولات فولادی و مقاطع تخت و طویل همگی با کاهش سطح صادرات و واردات در سال جدید مواجهه بوده‌اند که احتمالاً مهم‌ترین دلیل آن جنگ، رکود بازارهای داخلی و خارجی، همچنین افزایش نرخ تورم و ارز و به‌صرفه‌نبودن صادرات و واردات است.

روند صادرات و واردات محصولات فولادی در پاییز و زمستان صعودی به چه شکل خواهد بود؟

با نیم‌نگاهی به نمودار قیمت آهن آلات، می‌توانیم متوجه شویم که بازار آهن در سال جاری دچار رکود نسبی بوده است.

“نمودار قیمت آهن آلات کمک می کند تا از نوسانات لحظه ای و روزانه قیمت محصولات فولادی بتوان آگاهی داشت. بررسی نمودار تغییرات قیمت آهن‌آلات به خریداران انواع مقاطع فولادی کمک می کند تا برآورد و تخمینی از وضعیت بازار داشته باشند و در زمان مورد نظر خود و بر اساس روند نمودار قیمت آهن، دست به خرید محصول فولادی مورد نظر خود بزنند.”

این رکود هم ناشی از جنگ و کاهش تقاضا در بازارهای خارجی بوده است و هم میزان ساخت‌وساز در بازار داخلی تحت‌الشعاع تورم و بی‌ثباتی اقتصادی قرار گرفته است. بنابراین، به نظر می‌رسد روند نزولی میزان صادرات و واردات در نیمه دوم سال نیز ادامه داشته باشد و باتوجه به شروع فصل سرما و کاهش تقاضا، این روند نزولی شیب تندتری هم به خود بگیرد.

عوامل تأثیرگذار بر حجم واردات و صادرات محصولات فولادی کشور کدامند؟

میزان صادرات و واردات محصولات فولادی، اولاً به تأمین نیاز بازار داخل و دوما به میزان تقاضا در بازارهای خارجی وابسته است و مقاطع مازاد بازار در داخل کشور، اجازه پیدا می‌کنند که به سمت صادرات سوق پیدا کنند. عواملی مانند جنگ روسیه و اوکراین و افزایش عرضه محصولات فولادی از سوی کشور چین، می‌تواند تعادل بازار را به هم بزند و برای مدتی میزان صادرات را تحت تأثیر قرار بدهد. از سوی دیگر، ماه‌ها است که مشکلات اقتصادی و رکود بازار مسکن گریبان‎گیر صنعت ساخت‌وساز در داخل کشور شده است و این موضوع خبر از کاهش میزان خرید محصولات فولادی می‌دهد که طبیعتاً با کاهش واردات نیز همراه خواهد بود.

سخن پایانی

بررسی میزان صادرات و واردات محصولات فولادی، می‌تواند در راستای پیش‌بینی وضعیت بازار در ماه‌های آینده کمک‌کننده باشد. اگر به اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز دارید، می‌توانید به بانک اطلاعات آهن و فولاد (https://ahanonline.com/top-product/) وب‌سایت آهن آنلاین مراجعه کنید؛ به‌روزترین تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌های بازار آهن را می‌توانید همراه با قیمت لحظه‌ای انواع محصولات  فولادی در این وب‌سایت مشاهده کنید.

Ahanonline.com

شماره تماس: 54712-021

آدرس: تهران، ستارخان، خیابان حبیب الله، نبش بن بست بنفشه، پلاک 114

ایمیل: info@ahanonline.com

تاریخ : 1401/08/22

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا