خرید تور تابستان ایران بوم گردی

وقتی ماسک‌ها می‌روند و کرونا می‌ماند

بابک مجیدی، انصاف نیوز: در مناطق مختلف تهران، بعضی مردم از ماسک استفاده می‌کنند و استفاده از ماسک را برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا می‌دانند و برخی دیگر اما ماسکی بر صورت ندارند. ماموران پلیس در مترو توصیه‌ی اجباری برای استفاده از ماسک دارند. متصدی فروش ماسک در مترو می‌گوید: اغلب افرادی که میانسال هستند برای جلوگیری از ابتلا، ماسک را تهیه می‌کنند. رانندگان تاکسی خیلی به دستوری که مبنی بر سوار نکردن سه نفر در صندلی عقب صادر شده واقف نیستند و به مسافران دیگر می‌گویند اگر پول بنزین را می‌دهید مسافر سوم را سوار نکنم.

بعد از شیوع کرونا در سال گذشته و الزام رعایت نکات بهداشتی و استفاده از ماسک، دستکش و ضدعفونی کردن به وسیله الکل و مواد ضدعفونی اغلب مردم به این دستورالعمل‌ها پایبند بودند، اما بعد از اتمام عید نوروز و پایان قرنطینه، بعضی از مردم برای کسب درآمد، کسب و کارهای خود را از سر گرفتند و برخی از آنها بدون رعایت نکات بهداشتی به شرایط عادی بازگشته و اهمیتی به وجود کرونا در شهر نمی‌دهند.

خبرنگار انصاف نیوز در گزارشی میدانی در بعضی از نقاط مختلف تهران علت عدم استفاده یا استفاده از ماسک را از مردم پرسیده است.

خیابان رودکی منطقه نواب تهران

در خیابان رودکی تهران که در قدیم به سلسبیل معروف بود، اکثر مغازه‌داران در حال کاسبی هستند. بعضی از مردم پروتکل بهداشتی را رعایت می‌کنند اما خیلی‌ها هم رعایت نمی‌کنند. به سراغ یک مغازه‌ی فروش لباس مردانه می‌روم. فروشنده ماسک و یا دستکشی ندارد. از او می‌پرسم چرا ماسک و موارد بهداشتی را در ایام کرونا رعایت نمی‌کنید؟ که می‌گوید: «از بس استفاده کردیم دیگر خسته شدیم. نفس نمی‌تونم بکشم و بعد اینکه هر وقت مشتری میاد حوصله ندارم تا ماسک به صورت داشته باشم. استفاده از اون خسته کننده است و توان استفاده ازش رو ندارم.» از او پرسیدم آیا پروتکل بهداشتی مثل ضدعفونی کردن مغازه و اجناس خودتان را انجام می‌دهید؟ گفت: «تا حالا که انجام ندادم. چون نیاز نیست و اینکه ضدعفونی کردن موقعی لازمه که فرد آلوده باشهو چون من آلوده نیستم این کار رو انجام نمی‌دم».

از مغازه بیرون آمدم و به سراغ دکه روزنامه فروشی همان خیابان رفتم. از مرد دکه‌دار هم دلیل عدم استفاده از ماسک راجویا شدم که گفت: «به خودم مربوط است. ماسک دیگر چیست؟» وقتی در مورد ویروس کرونا و آمار مبتلایان و کشته‌ها به او می‌گویم، پاسخ می‌دهد: «به من مربوط نیست. من که هر روز نمی‌تونم ماسک بزنم. ماسک خسته کننده و نفسگیره و حوصله استفاده از اون رو ندارم». از او پرسیدم: «حداقل پورتکل بهداشتی را رعایت می‌کنید؟» گفت: «پورتکل دیگه چیه؟» گفتم: «رعایت موارد بهداشتی، استفاده از ضدعفونی کننده‌ها و.. به دلیل اینکه علاوه بر خرید روزنامه، مردم چیزهای دیگری هم می‌خرند» گفت: «نه! ندارم و علاقه‌ای هم ندارم که استفاده کنم. مردم اگر می‌تونند خودشون رعایت کنند».

چند قدم جلوتر رفتم از مردی میانسال که ماسک به صورت داشت پرسیدم: «چرا ماسک می‌زنید؟» گفت: «برای سلامتی خودم و جامعه و همچنین توجه به کادر درمان برای اینکه آنان هم کمتر درگیر این بیماری شوند». از او پرسیدم «چه مواقعی از ماسک استفاده می‌کنید؟» گفت: «در خیابان، اماکن عمومی، فضای بسته اداری؛ ماسک را هم هر دو روز یک بار عوض می‌کنم». او در پاسخ به اینکه «آیا استفاده طولانی مدت از ماسک اذیتتان نمی‌کند؟» گفت: «اذیت کننده است اما با توجه به آمار بالای کشته شدگان این بیماری باید رعایت کرد».

به آن طرف خیابان می‌روم. مادری به همراه یک کودک در حال خرید از یک دستفروش است. زن ماسک ندارد اما کودک ماسک به‌صورت داشت. آن زن در پاسخ به اینکه «چرا خودتان از ماسک استفاده نمی‌کنید اما کودکتان استفاده می‌کند؟» گفت: «سیستم ایمنی کودک ضعیف است و او را مجبور به استفاده از ماسک کردم» وقتی پرسیدم «اگر خودتان مبتلا شوید امکان دارد کودکتان هم مبتلا به این بیماری شود آیا رعایت استفاده از ماسک بهتر نیست؟» گفت: «من زیاد علاقه‌ای به استفاده از ماسک ندارم به این دلیل که جلوی نفسم را می‌گیرد و اگر کودکم رعایت کند کافی است. من تا قبل از عید بعضی اوقات استفاده می‌کردم اما حالا دیگر علاقه‌ای ندارم».

پیرزن و پیرمردی دست در دست همدیگر و در حالی که ماسک به صورت داشتند در پاسخ به اینکه «آیا همیشه از ماسک استفاده می‌کنید؟» گفتند: «بله هر موقع بیرون از خانه می‌رویم از ماسک و دستکش استفاده می‌کنیم؛ بالاخره سنی از ما گذشته است و باید از خودمان مواظبت کنیم تا به کرونای لعنتی مبتلا نشویم». از پیرمرد پرسیدم «آیا پورتکل‌های بهداشتی را هر روز رعایت می‌کنید؟» گفت: «صد درصد همین‌طور است، هر موقع از مغازه و یا مکان‌های عمومی خارج می‌شویم بلافاصله از الکل و یا مواد ضدعفونی دیگری که به همراه داریم استفاده می‌کنیم». او همچنین در واکنش به بخشی از مردم که از ماسک استفاده نمی‌کنند و دیگر کمتر مقید به رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند، گفت: «برخی شعور ندارند حتما باید خودشان بمیرند تا اطرافیانشان استفاده کنند. این جامعه و مردم تا زمانی که بلایی سر خودشان نیاید و زور بالا سرشان نباشد راضی به انجام کاری که به نفعشان است نمی‌شوند».

 

خیابان شیخ‌بهایی تهران محدوده ونک

سوار تاکسی می‌شوم. راننده ماسک ندارد و در صندلی عقب ماشین همسه نفر را سوار کرده است. از او پرسیدم «چرا طبق دستور در صندلی عقب که گفتند بیش از دو نفر نباشند شما سه مسافر سوار کردید؟» گفت: «پول بنزین را اگر می‌دهی یک نفر را پیاده می‌کنم؛ نه کرونایی وجود دارد و نه جانی به خطر می‌افتد.»

از تاکسی پیاده شدم و بعد از پیمودن مسیری،از  زن جوانی که ماسک به صورت داشت پرسیدم «آیا همیشه ماسک به همراه دارید؟» گفت: «صبح‌ها موقع رفتن به محل کار، وقتی سوار مترو و تاکسی می‌شوم و در مکان‌هایی که شلوغ هستند از ماسک استفاده می‌کنم؛ ماسکم را هم عموما هر روز عوض می‌کنم اما بعضی اوقات به دلیل تنبلی ممکن است تا یک هفته هم از ماسک استفاده کنم».

اما مرد جوانی که ماسکی بهصورت ندارد می‌گوید: «من چندی پیش در یک صفحه اینستاگرامی متوجه شدم که استفاده از ماسک الزامی نیست و اگر مراقبت کنید مشکلی پیش نمی‌آید. قبل از عید و بعد از عید تا همین اواسط اردیبهشت استفاده می‌کردم اما دیگر لازم نمی‌بینم». در پاسخ به اینکه «آیا از صحت مطالب منتشر شده در صفحات مجازی مطمئن هستید؟» گفت: «نمی‌دانم. مسئولان کشور که اطلاع‌رسانی درستی نمی‌کنند و من مجبور هستم از صفحات مجازی استفاده کنم».

مترو تئاترشهر قبل از گیت ورودی به مترو

بعد از اجباری شدن استفاده از ماسک در مترو، قبل از سوار شدن مترو، ابتدا با یکی از فروشندگان ماسک که در جلوی ورودی گیت مترو مستقر هستند صحبت می‌کنم. او درباره‌ی وضعیت خرید و فروش ماسک توسط مردم گفت: «مردم تا قبل از اجباری شدن ماسک در مترو خرید چندانی نمی‌کردند اما بعد از اجباری شدن مجبور به خریدن هستند». قبل از اجباری شدن استفاده از ماسک در مترو اکثر کسانی که میانسال بودند بیشتر میل به خرید ماسک داشتند. جوانان هم معمولا استفاده می‌کنند اما خیلی مشتاق نیستند». او در پاسخ به اینکه «این ماسک‌ها به سفارش کدام نهاد تهیه می‌شود؟» گفت: «ماسک‌ها به سفارش وزارت بهداشت تهیه شده است. و توسط همان هم توزیع می‌شود».

قبل رد شدن از گیت مترو، کارت خبرنگاری‌ام را به مامور نیروی انتظامی که موظف به چک کردن استفاده یا عدم استفاده از ماسک توسط مردم بود نشان دادم و از او پرسیدم «چرا مردم از ماسک استفاده نمی‌کنند؟» گفت: «مردم حتما باید به این بیماری مبتلا شوند تا استفاده از آن اجباری شود. بارها گفتیم که کرونا تمام نشده است اما مردم اهمیتی نمی‌دهند و ما هم مجبور هستیم از روش اجبار استفاده کنیم تا مردم مجبور به استفاده شوند». از او پرسیدم «با مردمی که رعایت نکنند برخوردی می‌شود؟» گفت: «برخوردی که نمی‌توانیم داشته باشیم. اما توصیه‌ی ما استفاده از ماسک در اماکن عمومی و پرتجمع مثل مترو است».

بعد از رد شدن از گیت مترو، مردی را دیدم که بعد از رد شدن از گیت، ماسکی را که به صورت زده بود برداشت و وارد مترو شد. از او پرسیدم «چرا ماسک را استفاده نمی‌کنید» گفت: «نفسم را بند می‌آورد و توان استفاده از آن را ندارم».

با گذشت هفته‌ها از شل شدن قرنطینه به نسبت گذشته، حالا بنظر می‌رسد که بخشی از مردم به جدیت سابق مسائل پیشگیرانه از این بیماری را رعایت نمی‌کنند و افراد ماسک به صورت و دستکش بدست به اندازه‌ی سابق نیست. این درحالی است که ویروس کرونا همچنان در ایران قربانی می‌گیرد.

 انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا