خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مجوز پوتین برای استفاده از سلاح اتمی؟!

«ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه قوانین جدیدش را برای استفاده از سلاح اتمی در صورت وقوع جنگ به عنوان بخشی از دکترین نظامی نوین خود اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، به نوشته نیوزویک، این قوانین جدید به نظر گسترش استراتژی نظامی روسیه همزمان با تلاشش برای متقاعد کردن آمریکا به منظور اصلاح محدودیت‌های بلندمدت زرادخانه اتمی این کشور است.

این قوانین جدید که توسط ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه تایید شد، شامل چهار سنارویو می‌شود که در آن مسکو مجوز استفاده از تسلیحات اتمی را می‌دهد و دو مورد از آنها جدید و شامل موارد احتمالی استفاده نخست از سلاح اتمی می‌شود.

این پروتکل تعیین شده به روسیه اجازه می‌دهد تا از سلاح اتمی در صورت استفاده دشمن از سلاح‌های هسته‌ای یا دیگر سلاح‌های کشتار جمعی علیه مسکو یا متحدانش استفاده کند یا اینکه از این تسلیحات اتمی در شرایطی بهره برداری کند که سلاح‌های متعارف، وجود کشور را تهدید کند.

این دو قانون جدید شامل مواردی می‌شود که در آنها دولت اطلاعات قابل اعتمادی را به دست بیاورد که یک حمله با موشک بالستیک قریب الوقوع باشد یا دشمنان تاسیسات حساس و نظامی کشور را در سطحی نابود کنند که توانایی مقابله به مثل با سلاح اتمی مختل شده باشد.

این سند شامل جلوگیری و بازدارندگی از تجاوزات علیه روسیه به عنوان “بالاترین اولویت‌های ملی” است. در نهایت، سیاست تسلیحات اتمی و هسته‌ای روسیه به عنوان “دفاع در ماهیت” توصیف شده و با هدف امنیت حق حاکمیت روسیه در مقابل دشمنان بالقوه تدوین شده است.

در همین حال آمریکا همچنان درباره اصول خودش برای استفاده از سلاح اتمی تردید دارد. جدیدترین بررسی وضعیت اتمی در ۲۰۱۸ نشان داد که این کشور استفاده از سلاح اتمی را تنها در موارد حاد و جدی و زمانی بررسی می‌کند که مجبور باشد از ایالات متحده یا شرکا و متحدانش دفاع کند.

با این حال، در سندی که سال گذشته میلادی توسط ستاد مشترک ارتش آمریکا منتشر و به سرعت هم حذف شد، کاربرد بالقوه گسترده‌تری برای چنین سلاح‌های کشتار جمعی نشان داده شده است. در یک صفحه از این سند آمده بود: استفاده از سلاح اتمی می‌تواند شرایطی را برای نتایج قطعی و احیای ثبات استراتژیک ایجاد کند. به ویژه، استفاده از سلاح اتمی به صورت بنیادی هدف یک نبرد را تغییر می‌دهد و شرایطی را ایجاد می‌کند که بر چگونگی غلبه فرماندهان در درگیری تاثیر می‌گذارد.

هم شوروی و هم آمریکا در دوران جنگ سرد ده‌ها هزار سلاح اتمی ذخیره کرده بودند و اگرچه دو طرف اقداماتی را در راستای عدم اشاعه پیمودند اما همچنان بزرگترین زرادخانه اتمی جهان را دارا هستند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از ۲۰۱۷، تهدید کرده که توافق اتمی تاریخی بین آمریکا و روسیه را محدود می‌کند و اجازه می‌دهد مکانیسم‌های اشتراک اطلاعات از ایالات متحده و زرادخانه‌های روسیه منقضی شود.

این توافق که در ۲۰۱۰ و به عنوان جایگزین توافق استارت امضا شد و استارت‌جدید نام دارد، فوریه آتی میلادی منقضی می‌شود و دولت ترامپ هنوز برای تمدید آن مذاکره نکرده است.

به جای آن، کاخ سفید به دنبال توافقی جدید شامل پلتفورم‌های پیشرفته‌تر و جدید تسلیحاتی است که شامل موشک‌های فراصوت و با قابلیت مانور بالا و همچنین حضور کشورهایی چون چین است که تمایلی به عضویت ندارند، چون زرادخانه آنها کوچکتر از آن است که مشمول چنین محدودیت‌هایی شود.

مارشال بیلینگزلی، دستیار وزارت خزانه داری آمریکا در امور تامین مالی تروریسم و کاندیدای معاونت وزیر خارجه آمریکا در امور کنترل سلاح و امور امنیت بین‌الملل گفته است: توافق بعدی کنترل سلاح بایستی چندملیتی باشد. ما قطعا انتظار داریم فارغ از هر توافقی که به دست می‌آید، چین بخشی از یک چارچوب سه جانبه باشد.

وی به تصویب یک استراتژی سختگیرانه‌تر در تصمیم اخیر کاخ سفید برای خروج از توافق “آسمان‌های باز” اشاره کرد که اجازه می‌دهد عبور و مرور مشترک هواپیماهای جاسوسی بر فراز قلمروهای آمریکا و روسیه صورت گیرد.

ترامپ در اوت از پیمان نیروهای اتمی میان برد ۱۹۸۷ موسوم به INF خارج شد که بر اساس آن، کشورهای عضو اجازه پرتاب موشک‌هایی با برد ۳۱۰ تا ۳۴۲۰ را ندارند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا