خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نتیجه اعتراضات آمریکا بر آینده ترامپ چیست؟

صادق الحسینی در یادداشتی تلگرامی با عنوان «نتیجه اعتراضات آمریکا بر آینده ترامپ چیست؟» نوشت:

درباره اثر شورشهای امریکا بر انتخابات و آینده ‎ترامپ برخی تصوراتم را اینجا می‌آورم:

برعکس ادعای برخی، شورشها خیلی به ضرر ترامپ تمام شده. اتفاقا امروز رویترز در گزارشی نظرسنجی را در این خصوص گذاشته. مطابق این نظرسنجی ۷۳٪ کل آمریکایی‌ها بنحوی از این اعتراضات حمایت میکنند. نکته مهمتر اینکه ۶۷٪ از افراد مستقل (که در هیچ حزبی ثبت نام نکرده‌اند) هم از آن حمایت میکنند و حتی ۵۹٪ جمهوریخواهان هم.

‏دوم. همین گزارش میگوید این اعتراضات باعث شده تا فاصله ‎#ترامپ و بایدن به بالاترین سطح خود از زمان اعلام نامزدی دموکراتها یعنی به ۱۰٪ برسد. (ترامپ ۳۷ و بایدن ۴۷)

یعنی هم ترامپ را پایینتر انداخته و هم بایدن را بالاتر برده. سخنرانی‌های همدلانه ‎#بايدن در این روزها گویا موثر بوده است

سوم.برای پاسخ به اینکه اعتراضات تا انتخابات طول خواهد کشید یا نه بنظرم بسته به بستر جامعه و کف اقتصاد است. کشته شدن ‎GeorgeFloyd هرچند خیلی دلخراش بود اما واقعه‌ای نادر در برخورد پلیس با سیاهان نبود اما چون بستر آماده بود آتش زیر خاکستر روشن شد و پایداریش به همین دلیل زیاد است

چند شاخص را بررسی کنیم:

پیش‌بینی گلدمن ساکس رسیدن نرخ بیکاری به ۲۵٪ است که در تاریخ فقط قابل مقایسه با رکورد بزرگ دهه ۳۰ است. همین الان ۴۰ میلیون نفر برای گرفتن بیمه بیکاری اقدام کرده‌اند. پس بلحاظ تاریخی یکی از بدترین نرخ‌های بیکاری را آمریکایی‌ها تجربه میکنند. بدتر اینکه سرعت کاهش اشتغال و افزایش بیکاری قابل مقایسه با هیچ بحران دیگری نیست چه ۱۹۳۰ و چه ۲۰۰۸. به طرز خیره‌کننده‌ای سقوط نرخ در این بحران بیشتر و بیسابقه است. آمریکا تجربه سرعت سقوط به این شکل را در دوران معاصر نداشته و این احتمالا زخم عمیقی بر پیکر جامعه زده است.

از طرف دیگر نرخ بیکاری برای ‎سیاهان بسیار بدتره.

این گزارش تبعیض علیه سیاهان در بحران فعلی را بررسی کرده.

درآمد سیاهان تقریبا نصف سفیدهاست و تقریبا در تمام طبقات تحصیلی وجود دارد. پس‌انداز سیاهان یک‌پنجم سفیدهاست که یعنی در بحران خیلی مشکل خواهند داشت. مشکل بعدی اینجاست که این نرخ بیکاری بالا در این بحران بشدت به ضرر کم‌درآمدها توزیع شده یعنی اولا آنهایی که تحصیلات کمتری دارند نرخ بیکاری بسیار بالاتری را تجربه می‌کنند. ثانیا دهک‌های درآمدی پایین بیکاری چندبرابری نسبت به دهک‌های درآمدی بالاتر را حس میکنند.

از دیگر سو آنطور که کروگمن نشان داده تفاوتی جدی در نرخ بیکاری پس از بحران کرونا در آمریکا با کشورهای اروپایی وجود دارد و وضعیت بیکاری در آمریکا خیلی بدتره لذا بستر آمریکا برای شکل‌گیری بحرانهای ناشی از آن هم خیلی آماده‌تره.

همچنین بیش از ۶۰ درصد اقتصاددانان مطرح فکر می‌کنند نرخ بیکاری امریکا در یکسال آینده دو رقمی باقی خواهد ماند و خلاصه این بحران پایداری خواهد داشت لذا بستر لازم برای ادامه اعتراضات را فراهم می‌کند.

بعنوان نتیجه بنظر میرسد علاوه بر اینکه این بحران ادامه‌دار خواهد بود، اعتراضات هم ادامه خواهد یافت و ترامپ با خطر جدی روبرو شده که دیگه بیرون آمدن ازش برای او مقدور نیست. الفاتحه!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا