خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تبدیل پادگان 06 به «بوستان ارتش»

ایسنا نوشت: پروژه تعیین تکلیف پادگان 06 سال‌های قبل کلید خورد و قرار بود برج های سربه فلک کشیده زیادی در این 50 هکتار ساخته شود؛ اما با روی کار آمدن پیروز حناچی به عنوان شهردار تهران، ماجرا تغییر کرد؛ وی زمانی که به عنوان کاندیدای صندلی سبز شهرداری تهران به بیان برنامه های خود می پرداخت اعلام کرد می خواهد درهای پادگان 06 را به عنوان یک بوستان عمومی به روی مردم تهران باز کند و حالا آنطور که مشخص است قرار است فردا (شنبه 17 خرداد)، عملیات اجرایی این وعده شهردار آغاز شود و 35 هکتار از پادگان 06 به بوستان ارتش تبدیل شود. بوستانی که به گفته معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران قرار است به عنوان یک بوستان موضوعی( Thematic) ارتباط تازه ای میان مردم و رویدادهای مرتبط با ارتش و دوران سربازی ایجاد کند.

عبدالرضا گلپایگانی در خصوص جزئیات توافق تبدیل پادگان 06 به بوستان ارتش گفت: اولین بار در سال 72 بحث انتقال پادگان‌ها و اراضی نظامی به خارج از شهر مطرح و مقرر شد زمین های نظامی برای تامین خدمات هفتگانه شهری واگذار شود اما این مساله در دهه 70 به قانون تبدیل نشد.

معاون شهرسازی شهرداری تهران افزود: گرچه اواخر دهه 80 موضوع انتقال پادگان ها تبدیل به قانون شد؛ اما در این قانون تاکید شد که شهرداری ها باید برای تبدیل پادگان ها، پول آنرا پرداخت کنند و به اصطلاح زمین های پادگان ها را بخرند و در این قانون تاکید شده بود که این زمین ها به قیمت 35 درصد املاک پیرامون با کاربری مسکونی خریداری شود. البته مدل دومی نیز در قانون پیش بینی شده که در آن باید 40 درصد مساحت زمین خدمات عمومی تامین شود و 60 درصد دیگر برای تامین هزینه های انتقال پادگان بارگذاری شود.

تغییر کاربری پادگان های نظامی به M و S

مدیران قبلی توافق کردند که در پادگان 06، یک میلیون و 600 هزار مترومربع ساخت و ساز شود

وی با بیان اینکه سال 86 در  طرح جامع  تهران بحث پادگان ها دوباره مطرح شد و اتفاقی در تدوین این طرح افتاد که جای تأمل دارد، افزود: برخی از پادگان‌ها در طرح تفصیلی مصوب سال 91 بجای آنکه کاربری نظامی داشته باشند، به پهنه «M» و «S» تبدیل شدند، پهنه‌ای که اجازه کار، فعالیت و سکونت در آن مجاز است و این پهنه گذاری‌ها هزینه تملک را سنگین تر از گذشته کرد.

گلپایگانی با اشاره به اینکه در سال 92 شهرداری منطقه 4 توافقی با ارتش برای بارگذاری پادگان 06 مطابق پهنه بندی طرح تفصیلی داشته است، گفت: در این توافق مقرر شده بود که 70 درصد زمین های این پادگان به پارک عمومی و 30 درصد نیز بارگذاری شود. در این توافق مساحت بارگذاری معادل یک میلیون و 600 هزار متر مربع بود که قرار بود در این مساحت، مجتمع های مسکونی، تجاری، اداری و… ساخته شود و در جریان این توافق مقداری پول به عنوان عوارض به شهرداری پرداخت شده است.

معاون شهرسازی شهرداری تهران ادامه داد: اجرای آن توافق مشروط به تصویب در کمیسیون ماده 5 بود که کمیسیون سقف بارگذاری در این پادگان را به یک میلیون و 200 هزار متر مربع کاهش داد و طرح برای تصویب نهایی به شورای عالی معماری و شهرسازی ارجاع شد. این حجم بارگذاری و نوع چینش و ترکیب کاربری ها مورد اعتراض برخی از اعضای شورای چهارم شهر تهران، میراث فرهنگی و دبیر وقت شورای عالی شهرسازی و معماری قرار گرفت، چراکه این شورا تاکید داشت در این طرح می بایست فضای سبز و عرصه های تاریخی حفظ شود و مشکلی نیز بابت ترافیک در منطقه ایجاد نشود.

وی با بیان اینکه ، طرحی تحت عنوان مرکز مدنی پاسداران با بارگذاری سنگین و بی توجه به مسائل تاریخی و میراثی ارائه شده بود، گفت: در این طرح قطعا به فضای سبز نیز آسیب وارد می شد و طراحی آن به گونه ای بود که فضای سبزی که قرار بود در اختیار مردم باشد عملا به عنوان فضای سبز و باز مجتمع های طراحی شده با کاربری مسکونی، تجاری، اداری و… مورد استفاده قرار می گرفت، درحالی که در شورای عالی شهرسازی سه موضوع حفظ فضای سبز، حفظ بناهای تاریخی و حل مسئله ترافیکی از طراحان خواسته شده بود.

گلپایگانی با تاکید بر اینکه از سال 97، با دستور حناچی، شهرداری تهران وارد مذاکره جدیدی با ارتش شد، گفت: در شهرداری تهران معمولا برای اراضی مزروعی و باغات، مدل 30-70 استفاده می شود؛ یعنی 70 درصد زمین در اختیار شهر قرار می گیرد و 30 درصد مابقی نیز، بارگذاری مطابق پهنه اطراف خواهد داشت. اما اینجا در طرح تفصیلی به پهنه کار و فعالیت و سکونت تبدیل شده بود و 130000 متر مربع بنای وجود دارد که طبق قانون پادگان‌ها، از آنجایی که وسعت پادگان 06 بیش از 10 هکتار بود، طرح  به شورای عالی شهرسازی و معماری ارجاع شد.

وی با بیان اینکه شهرداری برای ارتش کار خارق العاده‌ای انجام نداده است، اظهار کرد: این طرح طبق ضوابط موجود پیگیری شده و شهرداری کار خارق العاده‌ای برای ارتش انجام نداده است. این درحالی است که ارتش نیز مسلماً بدون تأیید مقام معظم رهبری، کاری را انجام نمی‌دهد.

معاون شهرسازی شهرداری تهران با بیان اینکه ارتش تنها در 15 هکتار پادگان 06 نزدیک به تراکم پهنه اطراف بارگذاری داشته باشد، تصریح کرد: تراکم اطراف 300 درصد است، بر همین اساس 300 درصد در 15 هکتار این پادگان، بیش از 450 هزار متر مربع خواهد بود و این درحالی است که هم اکنون، 110 هزار متر مربع  در سهم شهرداری قرار دارد و بخشی از آنها ساختمان‌های تاریخی هستند. پس در سهم ارتش علاوه بر تراکم 300 درصد، زیربنای تحویلی به شهرداری نیز به حقوق قانونی ارتش افزوده می‌شد.

ارتش به جای یک میلیون و 600هزار متر مربع بارگذاری، تنها در 630 هزار متر مربع ساخت و ساز کند

رویکرد مدیریت شهری “شهرفروشی” نیست اماهمه دنبال نیم کاسه هستند

وی افزود: با محاسبه این عدد، توجه به توافق سال 92 با ارتش، اطلاق پهنه کار و فعالیت و سکونت در طرح تفصیلی، مساحت توافقی 630 هزار متر مربع، در شورای عالی شهرسازی و معماری به تصویب رسید و توافق جدید با ارتش با اینکه فرایندی طولانی داشت، اما بجای آنکه ارتش در یک میلیون و600 هزار متر مربع بارگذاری داشته باشد، این بارگذرای به 630 هزار متر مربع کاهش یافت، با توجه به وسعت پادگان، این وسعت بارگذاری  عجیب و غریبی نیست؛ چرا که ارتش طی توافقات، پیش از آن می‌توانست چندین بار بارگذاری فعلی، ساخت ساز داشته باشد.

گلپایگانی با بیان اینکه رویکرد شهرداری تغییر کرده ولی همه به دنبال نیم کاسه ای در این ماجرا هستند گفت: 35 هکتار فضای سبز و باز در خیابان ارزشمند پاسداران که حالا زمین هایش به شدت گران شده در اختیار مردم قرار می گیرد و قرار است این بوستان مرکز و کانون فعالیت های فرهنگی با موضوع سربازی و ارتش شود،  قطعا این تصمیم، در خیابان پاسداران حیات مدنی ایجاد می کند.

تشریح چگونگی ساخت و ساز ارتش در پادگان

شروط شورایعالی شهرسازی برای ارتش

وی در پاسخ به این سوال که آایا مجوز بلند مرتبه باعث ایجاد مشکلاتی در خیابان پاسداران خواهد شد یا خیر گفت: شورای عالی شهرسازی و معماری، ضوابط بلند مرتبه سازی را به کلان شهرها ابلاغ کرده که این ضوابط در طرح ارائه شده در پادگان 06 کنترل شده است؛ اصولی همچون اینکه، برج ها به بزرگراه ها دسترسی داشته باشند و روی شریان های محلی تاثیر منفی نگذارند. همچنین در ساخت برج ها باید دسترسی به حمل و نقل عمومی مد نظر قرار گیرد و این ساخت و سازها باید باعث توسعه فضای سبز شهر شوند. علاوه بر این موارد، باید معیارهای مربوط به عدم سایه اندازی برج بر املاک مجاور و همچنین پاسخگویی تاسیسات و تجهیزات شهری نیز رعایت شود که این معیارها در کمیته فنی شورای عالی کنترل شده است.

معاون شهرسازی شهرداری تهران با بیان اینکه شهروندان باید دقت داشته باشند که جمعیت پذیری این فضا، زمانی که پادگان بوده، 6 هزار نفر بوده و حالا در طرح تصویب شده، به 2700 نفر کاهش یافته است، تصریح کرد: میزان تجاری سازی در طرح جدید به یک سوم طرح قبلی کاهش یافته و قرار است نوع تجاری در این پادگان به گونه‌ای نباشد که جمعیت در مقیاس کلان را جذب خود کند؛ همچنین مقرر شده، بخشی از کاربری سکونت به هتل اختصاص یابد، تا کمترین  جمعیت پذیری ایجاد شود.

گلپایگانی با بیان اینکه کلیات این طرح در حالی تصویب شده که باید پیوست ترافیکی آن به تایید معاونت حمل و نقل و ترافیک برسد،، گفت: اقدامات انجام شده در زمینه تسهیل رفت و آمد می بایست با هزینه ارتش انجام شود و نوع بارگذاری و چینش ساختمان ها به گونه ای است که دسترسی اصلی از بزرگراه شهید صیاد برای آن تامین شده و دسترسی از خیابان پاسداران کمترین میزان منظور شده است. همچنین حدود 1.5 هکتار از سهم 15 هکتاری ارتش به عنوان عرصه تاریخی ثبت شده است که اجازه ساخت و ساز در آن وجود ندارد.

وی افزود: در این پادگان 3 برج مسکونی، 2 برج  اداری – تجاری و یک هتل ساخته خواهد شد. در طرح تهیه شده برای حفظ بناهای تاریخی، فضای سبز، کنترل سایه اندازی، بسته نشدن دید و منظر، به ارتفاعات شمال تهران و … اجبارا به سمت بلندمرتبه سازی رفته است.

شهرداری زمین بوستان ولایت را خرید

بوستان یاس فاطمی با دستور رهبری به شهرداری داده شد

معاون شهرسازی شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که چرا شهرداری در دریافت اراضی بوستان یاس و ولایت، اجازه بارگذاری در قبال دریافت زمین های این دو مجموعه را نداد، گفت: نیروی انتظامی بوستان ولایت را از ارتش خریده بود و قصد داشت بارگذاری سنگین مسکونی در 280 هکتار این بوستان انجام دهد؛ ولی مقام معظم رهبری با این بارگذاری موافق نبودند و شهرداری تهران نیز این اراضی را از بنیاد تعاون ناجا و ارتش می‌خرد؛ از این روی بحث مجوز بارگذاری بی معناست.
وی اضافه کرد: در بوستان یاس فاطمی نیز این بوستان در کمربند سبز تهران قرار دارد که با دستور مقام معظم رهبری، بخشی از زمین های ارتش که در سال‌های گذشته به فضای سبز تبدیل شده بود، به نام بوستان یاس فاطمی به شهرداری تهران تحویل شد.

اتفاق مبارکی رخ داده چراکه دنبال شهرفروشی نیستیم

شهرداری از عوارض زیادی به خاطر مردم چشم پوشی کرد

گلپایگانی با بیان اینکه قطعا برج های پادگان 06 بر روی کیفیت زندگی مردم منطقه تاثیر منفی نخواهد داشت، گفت: با هماهنگی شهرداری، شورای شهر، شورای عالی شهرسازی و معماری ، ارتش و میراث فرهنگی این پروژه انجام شده که اتفاق مبارکی است و باید بگویم این هماهنگی به قدری باورنکردنی است که همه به دنبال یک مساله هستند.
وی تاکید کرد: اگر ما می خواستیم بر اساس توافق سال 92 به ارتش اجازه ساخت و ساز در پادگان 06 را بدهیم، رقم عوارض دریافتی به قدری بود که بخشی از مشکلات مالی فعلی شهرداری تهران را حل می کرد؛ اما شهرداری از این درآمد چشم پوشی کرده است، هدف شهرداری و مدیریت شهری، شهرفروشی نیست.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا