خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تلاش یک پدر برای به نتیجه رسیدن دادگاه پرواز 752

18 دی 98، ساعت 6:19 صبح، هواپیمای اوکراینی با اصابت موشک پدافند سقوط کرد. مرگ تلخ این مسافران و عدم شفافیتی که مسئولان از ابتدای اطلاع‌رسانی در این مورد به خرج دادند همه‌ی مردم ایران را متاثر کرد. در آستانه‌ی سالگرد این اتفاق انصاف نیوز مصاحبه‌ای کوتاه با حمید اشرفی داشته است، که پسر (امیر اشرفی) و عروسش (فاطمه قاسمی) را در این سقوط از دست داد.

انصاف نیوز: حال و هوای خودتان و خانواده در آستانه‌ی سالگرد این اتفاق چگونه است آقای اشرفی؟

اشرفی: والا… (بغض کرده است؛ مکث می‌کند) حال و هوامون خیلی بده! (مکث می‌کند) والا چه عرض کنم؟! خلاصه اینکه حال و احوالی برایمان نمانده است!

انصاف نیوز: چه ارزیابی از روند رسیدگی به پرونده دارید باتوجه به دادگاهی که چند جلسه‌ی آن اخیرا تشکیل شده است؟ به نظر شما آیا روند منصفانه‌ای را پیش گرفته‌اند؟

اشرفی: روند دادگاه تا به حال به هیچ وجه مورد رضایت هیچ یک از خانواده‌ها قرار نگرفته است و اگر بخواهد با همین روند ادامه پیدا کند به سرمنزل مقصود نمی‌رسد. همه‌ی خانواده‌ها از آمرین و عاملین این اتفاق شکایت کرده‌اند ولی بدون توجه به شکایت شاکیان، دادگاه می‌گوید که دادستانی خودش کیفرخواستی تهیه کرده است. این‌ها قسمت آخر این عملیات -یعنی افرادی که در مرحله‌ی آخر شلیک موشک نقش داشته‌اند- را در نظر گرفته‌اند و برای سایر رده‌ها منع تعقیب صادر شده است. تا به الآن روند دادگاه به این ترتیب بوده است؛ مگر اینکه مطالبی که خانواده‌ها و وکلا در این جلسات مطرح کرده‌اند موثر واقع شود. قاضی دادگاه گفته است که ادعای دادستانی را مورد بررسی قرار خواهند داد و باتوجه به مستنداتی که ارائه شده پیگیری خواهند کرد.

انصاف نیوز: راجع به ادعای مطرح شده بیشتر توضیح دهید.

اشرفی: آنچه که در کیفرخواست به دادگاه ارائه و قرائت شده این است که آخرین شخصی که شلیک کرده موضوع آن‌هاست.

انصاف نیوز: یعنی فقط ایشان و اشخاص هم‌ردیفشان محاکمه خواهند شد؟

اشرفی: خیر، این‌ها تکلیفشان مشخص است. دادستان گفته این‌ها خطای غیرعمد انجام داده‌اند. خطای غیرعمد جرمش مشخص است و جرمی به آن صورت ندارد.

انصاف نیوز: شما چه انتظاری از رسیدگی به این پرونده داشتید آقای اشرفی؟ آیا انتظار داشتید دیگرانی هم در دادگاه مورد بررسی قرار بگیرد؟

اشرفی: بله، همه‌ی خانواده‌ها همین انتظار را داشتند ولی ظاهرا به این شکل عمل نشده است. شاید مستندات و دلایلی که خانواده‌ها و وکلا در دادگاه مطرح کرده‌اند در روند آینده‌ی دادگاه موثر واقع شود. طبق اعلامی که کرده‌اند 24 دی‌ ماه ادامه‌ی جلسات دادگاه با حضور خانواده‌ها خواهد بود.

انصاف نیوز: آخرین پیگیری‌هایی که انجام داده‌اید چه نتیجه‌ای داشته است؟

اشرفی: چیزی جز این‌ها که توضیح دادم نیست و نمی‌توانست باشد. با مسئولین هم مکاتبه‌ای داشته‌ایم اما در روند دادگاه تا به حال تاثیری نداشته است.

انصاف نیوز: آیا تا به حال پاسخ موثری دریافت کرده‌اید؟

اشرفی: خیر هیچکدام هیج پاسخی، جه مکتوب و چه شفاهی، نداده‌اند. شاید صلاح نیست که پاسخ بدهند یا حقیقت را می‌دادند و نمی‌خواهند پاسخ بدهند.

انصاف نیوز: نسبت پیگیری و درگیری این پرونده را با سیاست چطور می‌بینید؟ آیا موثر بوده؟

اشرفی: قطعا اثرگذاری داشته‌ است. آنچه که مشخص است و وکلا هم می‌گویند این است که رده‌های بالاتر در پرونده را با مجوز می‌توان تحت تعقیب یا بازجویی قرار داد که این مجوز هنوز داده نشده است، بنابراین برای سایرینی که در دادگاه حضور ندارند قرار منع تعقیب صادر شده است. این‌ها در کیفرخواست نیز آمده است.

انصاف نیوز: آقای اشرفی نظر شما راجع به نوع مواضع سخنگوی انجمن بخشی از خانواده‌ها چیست؟

اشرفی: فرزندان ما کانادا نبودند و ما خودمان با این انجمن در ارتباط نیستیم. مواضعشان را در حدی که مربوط به دادخواهی می‌شود ما از آن‌ها حمایت می‌كنيم؛ همکاری خواهیم داشت و با آن‌ها همدلیم ولی خارج از این محدوده نه در جریانش هستیم و نه نظری داریم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. نظرم را بنویسم؟بارها نوشته ام و دریافت آ نها
    نیز تایید شده ولی هنوز خبری از انها نیست.بازهم
    بنویسم؟

    1
    1
  2. پدر گرامی
    اگر شما یک بسیجی را غیر عمد کشته بودید، همان روز دادگاه دو بار شما را به اعدام محکوم کرده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا