خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کاندیداهای احتمالی 1400 – محمدباقر قالیباف

[سیزدهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری حدود یک سال دیگر، احتمالا در خردادماه ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد. انصاف نیوز به مرور رزومه‌ی نامزدهای احتمالی این انتخابات را منتشر می‌کند]

«محمدباقر قالیباف»، رئیس مجلس شورای اسلامی در شهریور ۱۳۴۰ به دنیا آمد. پدر او از کسبه‌ی قدیمی و معتمدان طرقبه بود.

قالیباف دارای دکتری جغرافیای سیاسی از دانشگاه تربیت مدرس بوده و عضو هیئت علمی این دانشگاه است.

بنا بر آنچه در پایگاه اطلاع‌رسانی آقای قالیباف آمده است، او «به همراه چند تن از هم‌کلاسی‌های دبستانی، انجمن اسلامی دانش‌آموزان را راه‌اندازی کرد که این انجمن، هسته‌ی اولیه‌ی انجمن اسلامی دانش‌آموزان خراسان و بعد کشور شد»

قالیباف در دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به‌عنوان فرمانده لشکر ۵ نصر خراسان در صحنه‌های نبرد حضور داشت و پس از آن سال‌ها نیز در فرماندهی لشکر ۲۵ کربلا، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا و فرماندهی نیروی هوایی سپاه مشغول فعالیت بود.

از جمله اتفاقات جنجالی در دوران حضور قالیباف در سپاه پاسداران امضای نامه‌ای انتقادی از سوی جمعی از فرماندهان سپاه خطاب به رئیس‌جمهور وقت پس از حوادث ۱۸تیر بود.

به نوشته‌ی روزنامه‌ی شرق قالیباف در مورد آن حوادث و نامه فرماندهان به خاتمی می‌گوید: «آن نامه‌ای را که نوشته شد، من نوشتم؛ بنده و آقای سلیمانی. وقتی در کف خیابان به سمت بیت رهبری راه افتادند، بنده فرمانده نیروی هوایی سپاه بودم. عکس من الان روی موتور ۱۰۰۰ با چوب هست؛ با حسین خالقی. ایستادم کف خیابان که کف خیابان را جمع کنم. آن جایی که لازم باشد بیاییم کف خیابان و چوب بزنیم، جز چوب‌زن‌ها هستیم. افتخار هم می‌کنیم»

او در سال ۱۳۷۹ با حکم رهبری به فرماندهی نیروی انتظامی منصوب شد. حضور قالیباف در فرماندهی ناجا سبب تحولاتی در پلیس شد. راه‌اندازی سامانه ۱۱۰ و مرکز نظارت پلیس ۱۹۷ و همینطور تغییراتی که از نظر ظاهری در پوشش نیروها و خودروهای پلیس در آن روزها انجام شد از جمله اقدامات او در ناجا بود. برخی منتقدان عملکرد قالیباف در آن مقطع زمانی بر این باور هستند که پایه‌گذاری گشت ارشاد در دوران حضور او در پلیس اتفاق افتاد.

قالیباف در سال پایانی دولت اصلاحات رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، و پس از انتخاب احمدی‌نژاد به‌عنوان رئیس‌جمهور، جایگزین او در شهرداری تهران شد. سال ۸۴ قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری رقیب او نیز بود.

حضور ۱۲ ساله‌ی قالیباف در شهرداری تهران با فراز و فرودهای بسیاری همراه بود. او در این مدت طولانی در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری نیز شد.

منتقدان دوران حضور او در شهرداری تهران «شهر فروشی»، «پرونده‌ی املاک نجومی»، «بدهی‌های سنگین شهرداری»، «بی توجهی به حمل‌ونقل عمومی» و… را از نقاط منفی کارنامه‌ی قالیباف می‌دانند و حامیان او نیز از «مدیریت جهادی»، «فعالیت گسترده‌ی پروژه‌های عمرانی»، «توجه به حمل‌ونقل عمومی و گسترش خطوط مترو» و… به‌عنوان نقاط قوت شهرداری تهران در دوران دوازده ساله‌ی او یاد می‌کنند.

قالیباف در انتخابات دوم اسفند ۹۸ به‌عنوان سرلیست اصولگرایان در تهران کاندیدا شد و توانست در انتخاباتی با مشارکت ۲۵ درصد مردم تهران رتبه‌ی نخست آرا در پایتخت را کسب کند. او از سوی نمایندگان مجلس یازدهم به‌عنوان رئیس مجلس برگزیده شده است.

آقای قالیباف از چهره‌های جریان اصولگراست که در سال‌های فعالیت خود ارتباطی سینوسی با طیف تندروی این جریان سیاسی داشته است؛ در سال‌های دورتر تندروها او را به‌عنوان «مدیر بروکرات و حامی آیت‌الله هاشمی» معرفی می‌کردند و در سال‌های اخیر از او با عنوان «مدیر جهادی» یاد می‌کنند.

آمدن قالیباف در ۱۴۰۰ هنوز مشخص نیست

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا