خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کاندیداهای احتمالی 1400 – اسحاق جهانگیری

[سیزدهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری حدود یک سال دیگر، احتمالا در خردادماه ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد. انصاف نیوز به مرور رزومه‌ی نامزدهای احتمالی این انتخابات را منتشر می‌کند]

«اسحاق جهانگیری»، معاون اول رئیس‌جمهور در سال ۱۳۳۶ به دنیا آمد. او متولد سیرجان در استان کرمان است.

جهانگیری دارای دکتری مديريت صنايع از دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقيقات تهران و کارشناسی ارشد مهندسی مديريت صنايع از دانشگاه صنعتی شريف است.

بنا بر آنچه در زندگینامه‌ی رسمی منتشر شده‌ی آقای جهانگیری آمده است، او در سال‌های نخست انقلاب «مسئول جهاد سازندگی شهرستان جيرفت و هم‌چنین «عضو شورای جهاد سازندگی استان كرمان» بوده است.

جهانگیری در دوره‌های دوم و سوم مجلس نماینگی مردم جیرفت را عهده‌دار بود و در دولت سازندگی در سال‌های ۱۳۷۱ -۷۶ به‌عنوان استاندار اصفهان فعالیت می‌کرد.

او در دولت خاتمی به مدت هشت سال وزير معادن و فلزات و پس از ادغام، وزير صنايع و معادن بود.

در کارنامه‌ی مدیریتی جهانگیری پس از پایان دولت اصلاحات عضویت در هيئت علمی سازمان مديريت صنعتی و سپس رئيس هيئت امناء بنياد صنعت و توسعه دیده می‌شود.

جهانگیری که از اعضای ارشد حزب کارگزاران است در دولت روحانی به‌عنوان معاون اول انتخاب شد.

وی در انتخابات۹۶ به عنوان کاندیدای ریاست‌جمهوری در صحنه‌ی رقابت‌ها حضور پیدا کرد و در نهایت به سود حسن روحانی انصراف داد. برخی از اصولگرایان به حضور او به‌عنوان «کاندیدای پوششی» در انتخابات۹۶ انتقاد کردند.

بعضی بر این باور هستند که جهانگیری در سال‌های پس از حوادث۸۸ و به ویژه در دولت روحانی نقش رابط میان جریان اصلاحات و نظام را عهده‌دار بوده است و در کاهش برخی محدودیت‌های محصوران نقش ویژه‌ای داشته است.

اعلام مصوبه‌ی دولت در مورد ارز ۴۲۰۰ تومانی از سوی او با انتقادات گسترده‌ای روبرو شد و هم‌چنان برخی یکی از دلایل تلاطمات ارزی سال‌های اخیر را «ارز جهانگیری» می‌دانند.

واکتش تند وحید حقانیان، از مسئولان دفتر رهبری به انتقادات جهانگیری از مسکن مهر در جریان زلزله کرمانشاه از دیگر اتفاقات خبرساز در دوران معاون اولی اسحاق جهانگیری بود.

در دوران معاون اولی او در دولت روحانی شایعه‌هایی مبنی بر استعفا و یا اختلاف نظر شدید با رئیس‌جمهور در سطح رسانه‌ها مطرح و همواره با تکذیب او روبرو شده است.

آقای جهانگیری از چهره‌های جریان اصلاحات است که رابطه‌ی نزدیکی با رهبران این حریان سیاسی داشته و به شکل هم‌زمان از اعتماد نسبی بزرگان نظام نیز برخوردار است.

اسحاق جهانگیری ۱۴۰۰ می‌آید؟ پاسخ یکی از نزدیکان

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا