خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مطهری: هرچه روحانیت از مصادر اجرایی فاصله بگیرد بهتر است

«علی مطهری»، نماینده‌ی مردم در مجلس دهم گفت: هر چه روحانیت از مصادر اجرایی فاصله بگیرد و به کار اصلی خود یعنی تربیت و هدایت و نظارت بپردازد، بهتر است.

به گزارش ایسنا، علی مطهری در نشست اینستاگرامی انجمن اندیشه و قلم با عنوان «روحانیت و آزمون قدرت» که به مناسبت چهلمین روز درگذشت آیت الله ابراهیم امینی  برگزار شد، آن مرحوم را در زندگی و سلوک دارای وجوه مشترک با شهید مطهری خواند و گفت: خود آیت‌الله امینی تأکید کرده که من تحت تأثیر شهید مطهری و آیت‌الله منتظری بودم.

وی گفت:  آیت‌الله امینی مانند شهید مطهری، صرفا به فقه و اصول نپرداخته و فلسفه را هم پای درس علامه طباطبایی پیگیری کرده و همدرس شهید مطهری و آیت‌الله منتظری بوده است.

این نماینده سابق مجلس فارسی‌نویسی و ساده‌نویسی را دیگر وجه اشتراک آیت‌الله امینی و شهید مطهری دانست و گفت: کمتر علمایی حاضر می‌شوند تنازل کنند و به زبان مردم بنویسند و بگویند و عمدتا دچار تکلف در زبان و بیان هستند. اما آیت‌الله امینی از ساده‌نویسی و فارسی‌نویسی ابایی ندارد و اظهارفضل نمی‌کند؛ چراکه میزان تأثیر یک کار در جامعه برایش مهم است برخلاف دیگرانی که شاید جایگاه علمی‌ برایشان اولویت دارد که در این وجه هم شبیه شهید مطهری است.

مطهری افزود: ایشان دارای روشی معتدل بود و سعی داشت در تعریف و تمجید یا انتقاد از افراد، اعتدال را حفظ کند و به اصطلاح جوزده نباشد؛ برخلاف برخی که در تعریف یا نقد یک شخصیت سیاسی اجتماعی دچار اغراق یا تملق و چاپلوسی می شوند.

وی افزود: آیت‌الله امینی مانند شهید مطهری عنایت ویژه‌ای به پاسخ به سؤالات و شبهات دارد. ایشان در فقه سیاسی، بر ورود حوزه به پژوهش‌های علمی مورد نیاز حکومت اسلامی تأکید بسیار دارد. معتقد است حوزه باید بخشی از تلاش خود را بر پژوهش‌های علمی درباره مسائل مورد نیاز حکومت اسلامی و تبیین فلسفه سیاسی اسلام متمرکز کند.

مطهری تاکید کرد: ایشان دچار سیاست‌زدگی نشد و هرجا احساس می‌کرد می‌خواهند چیزی را بر او تحمیل کنند، انصراف می‌داد.

وی درباره «تأثیر قدرت بر مواضع سیاسی اجتماعی روحانیت» ادامه داد: به هرحال باید پذیرفت روحانیت قبل و بعد از انقلاب به صورت طبیعی دچار تفاوت‌هایی شده؛ تفاو‌ت‌هایی که برخی مزیت هستند و برخی آسیب.

فرزند شهید مطهری در پایان در پاسخ به پرسشی درباره نسبت روحانیت و قدرت در ۴۰ سال بعد از پیروزی انقلاب گفت: امروز نیز هر چه روحانیت از مصادر اجرایی فاصله بگیرد و به کار اصلی خود یعنی تربیت و هدایت و نظارت بپردازد، بهتر است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. اقای مطهری داشتیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟این گفته بایستی 42 سال قبل عمل میشد…..مثلا تصور میکنیددل کندن ازهزاران موقعیت به این اسانیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا