خرید تور تابستان ایران بوم گردی

همه مسئولان از مبارزه با فساد صحبت می‌کنند، اما…

رئیس شورای شهر شیراز گفت: طی ۴۰ سال گذشته همه دولت‌ها و مجالس با شعار مبارزه با فساد شکل گرفته و همه مسئولان از مبارزه با فساد صحبت می‌کنند، اما در نقطه مقابل آن شاهد شدت یافتن فساد و گسترش آن هستیم که این رویه‌ی دور از انتظار بوده و جای تأمل و بررسی بیشتری دارد.

به گزارش روابط عمومی شورای شهر شیراز، سید عبدالرزاق موسوی دستاوردها و موفقیت‌های کسب شده در مسیر مبارزه با فساد را ناکافی دانست و با بیان اینکه حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری بارها در این خصوص تذکرات و توصیه‌هایی بیان کرده‌اند، گفت: به اندازه کافی قانون و آئین‌نامه در این زمینه وجود دارد اما سئوال جدی ایسنت که چرا با این همه، توفیقی در رابطه با ریشه‌کنی فساد نداشته‌ایم.

موسوی ادامه داد: طی ۴۰ سال گذشته همه دولت‌ها و مجالس با شعار مبارزه با فساد شکل گرفته و همه مسئولان از مبارزه با فساد صحبت می‌کنند، اما در نقطه مقابل آن شاهد شدت یافتن فساد و گسترش آن هستیم که این رویه‌ی دور از انتظار بوده و جای تأمل و بررسی بیشتری دارد.

این عضو شورای شیراز گفت: این موضوع نشان می‌دهد که یا انگیزه جدی برای مبارزه با فساد و تبعیض و فقر وجود ندارد؛ یا نگاه ما نسبت به این پدیده‌ها ابزاری بوده است یا اینکه راه و روشی که دنبال می‌کنیم، درست نیست.

او، شناخت زمینه‌ها و عوامل بروز فساد و پرهیز از رفتار گزینشی را در این حوزه بسیار کلیدی دانست و تأکید کرد: در برخورد با فساد نباید بین افراد تفاوت قائل شویم و اگر قرار به برخورد شدید است، باید هم موارد قانونی مد نظر بوده و با قوانین انطباق کامل داشته باشد، نه اینکه گرایش سیاسی یا میزان ارتباط با مسئولان موجب تفاوت در نوع برخوردها شود؛ غیر از این برخورد ما با فساد ابزاری برای مقاصد دیگر خواهد شد.

موسوی لزوم پاسخگو بودن تمام کسانیکه در سطوح مختلف مسئولیتی را عهده دار بوده و هستند، در قبال فساد را یادآور شد و با بیان اینکه موضوع «شفافیت» یکی از بحث‌های جدی مورد تأکید صاحبنظران است و تجربه‌های جهانی نیز اهمیت بالای آن را تأیید می‌کند، گفت: یکی از راه‌های اساسی و جدی و شاید جدی‌ترین و مهم‌ترین راه برای مبارزه با فساد، بدون تردید شفافیت است.

او یکی از مصادیق شفافیت را قابل رویت و رصد بودن روند تصمیم‌گیری و اجرای تصمیمات در بخش‌های مختلف اعم از مجلس، دولت و تمام نهادهای تصمیم‌گیر و اجرایی نظیر شورا و شهرداری دانست و گفت: باید مسائلی نظیر روند اخذ تصمیمات در حوزه اقتصاد، بودجه و مسائل مرتبط با آن، قراردادها، یارانه‌ها و نحوه توزیع آنها، نحوه محاسبه مالیات، عوارض و… برای مردم کاملا شفاف باشد.

این عضو شورا با بیان اینکه آرای مراجع قضایی در برخورد با متخلفین و مجرمین، باید در معرض تحلیل و نقد حقوقدانان قرار گیرد، تأکید کرد: در بیانات رهبری هم تصریح شده که در موارد نظامی، امنیتی و اموری که با دشمن مقابله داریم، باید شفاف باشند و هیچ رازی را از مردم پنهان نکنند؛ بنابراین در همه حوزه‌ها و مراجع به استثنای مواردی که به موضوعات خاص کشور برمی‌گردد، لازم است شفافیت کامل اعمال شود.

موسوی شفافیت را از افتخارات شورای پنجم شهر شیراز برشمرد و افزود: شورای پنجم شیراز با درک حجم بالای فرایند مالی در شهرداری، آن هم در ارتباط مستقیم با مردم، از همان روزهای نخست به موضوع مهم شفافیت توجه ویژه‌ای داشت و تلاش‌های شورا در این زمینه موجب دستاوردهای افتخارآمیزی برای شورای پنجم شده است.

او ادامه داد: با کمک همکاران‌مان در شورا، موضوع سامانه شفافیت و سه طرح و لایحه در این زمینه مصوب و از سوی دیگر تلاش شده است که شهرداری الکترونیک با تلاش‌های بیشتر به روند فعالیت شهرداری وارد شود.

موسوی میزان موفقیت در این زمینه را دغدغه و نگرانی جدی شورای شیراز دانست و افزود: اگرچه در این خصوص اقدامات خوب و جدیدی در شهرداری انجام شده، اما به هر صورت گزارش‌هایی دریافت می‌کنیم که نشان می‌دهد روند اجرا آن طور که انتظار داریم و در مصوبه شفافیت یا تعارض منافع آورده بودیم، پیش نرفته است.

وی افزود: متأسفانه برخی از مدیران ما عادت کرده‌اند که تصمیمات خودشان را در اتاق‌های در بسته بگیرند؛ در مقابل عادت نکرده‌ایم که تصمیمات‌مان را در معرض قضاوت عمومی قرار دهیم و به اعتقاد من این اشکال جدی است.

موسوی تأکید کرد: اگر تصمیماتی که می‌گیریم در معرض اظهارنظر مردم باشد؛ فرآیند کارهای ما در معرض دید و نظر مردم قرار بگیرد؛ نحوه محاسبات عوارض و هزینه‌های مردم در دسترس عموم باشد؛ نحوه صدور پروانه و همه خدمات دیگری که به مردم ارائه می‌کنیم در معرض دید همه مردم باشد؛ و به طور کلی اگر در مورد همه تصمیمات خود این کار را انجام دهیم، یقیناً جلوی فساد گرفته خواهد شد.

وی اضافه کرد: زمانی که مردم از روند کارها اطلاع و آگاهی کافی داشته باشند و به عنوان نمونه بدانند که نحوه محاسبه عوارض چگونه است و اینکه صدور پروانه، زمان استعلام، تنظیم قراردادها و مواردی از این قبیل برایشان قابل کنترل باشد؛ همه اینها خود ابزاری برای جلوگیری از فساد خواهد بود.

رئیس شورای شهر شیراز یکی از وظایف مهم مسئولان و مدیران را اطلاع‌رسانی درست به مردم عنوان و اضافه کرد: بعضاً شاهد هستیم که در برخی اطلاعاتی که به مردم داده می‌شود، تناقضات جدی وجود دارد در حالیکه باید بدانیم این شیوه مردم را بی اعتماد می‌کند و در نتیجه در جاهایی که لازم است، به دلیل همین بی اعتمادی همراهی و مشارکت نمی‌کنند.

موسوی با انتقاد از اینکه برخی برای حفظ موقعیت خود، اظهاراتی خلاف واقع مطرح یا در مواردی سکوت اختیار می‌کنند، تأکید کرد: مقامات دولتی و نمایندگان مردم، مدیران و همه مسؤولان مرتبط می‌بایست خود را موظف به انتشار اطلاعات صحیح به مردم و اطلاع‌رسانی همگانی بدانند.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز، شهرداری الکترونیک را یک راهکار برای کاهش فساد در این دستگاه دانست و گفت: معتقدم به هر میزانی که بتوانیم از حجم مراجعات حضوری مردم و زمان ارائه خدمات کم کنیم، به همان میزان زمینه فساد را نیز کاهش داده‌ایم.

موسوی خاطرنشان کرد: اگر با تقویت شهرداری الکترونیک، بستری فراهم کنیم که مردم با مراجعه به سایت و از طریق فضای مجازی به راحتی بتوانند خدمات مدنظر خود را دریافت کنند، برای سالم‌سازی فضا نیز اثر جدی بر جای خواهد گذاشت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا