خرید تور تابستان ایران بوم گردی

33 ایده ارتقای توانمندی کارکنان در سازمان‌ها

رپورتاژآگهی

وقتی کارکنان سازمان ناراضی و بی انگیزه هستند، حتی بهترین ابزارها و فناوری ها نیز نمی تواند تجارت شما را آن قدرها که باید پیش ببرد. تحقیقات نشان داده است که تنها یک سوم از کارکنان روحیه قوی کافی در ساعات کاری خود داشته و رضایت شغلی را احساس می کنند. اگر بتوانید توانمندی کارکنان خود را افزایش داده و احساس رضایت شغلی را در آن ها تامین سازید، بهره وری سازمانی به مراتب افزایش خواهد یافت. این چیزی است که پیش از توانمندسازی کارکنان باید به آن پرداخته شده و با ارتقای کیفیت کارایی هر یک از نیروهای سازمانی، جا به جایی های موثر به منظور افزایش بهره وری از پتانسیل های موجود، اتفاق بیفتد.

در ادامه ببینیم بهترین ایده های ارتقای توانمندی کارکنان در سازمان کدامند.

ارتقای توانمندی کارکنان و افزایش بهره وری

به نکات زیر توجه کرده و تا حد امکان آن ها را در ساختار سازمانی خود به کار ببرید:

1.     قدرشناس زحمات کارکنان سازمان باشید

صرف وقت برای شناخت تلاش های کارمندان می تواند کمک زیادی به آنها کند تا درگیر و با انگیزه باشند. به آنها نشان دهید که کار سخت آنها مورد توجه قرار می گیرد – چه به صورت عمومی و چه به صورت خصوصی.

2.     استخدام های جدید را حمایت کنید

کارکنان و استخدام های جدید را حمایت کنید و آن ها را به یک یا چند نفر از کارکنان قدیمی تر معرفی نمایید تا در چند ماه ابتدایی کار، همراهی شان کنند.

3.     از آموزش کارکنان غافل نشوید

از کلاس ها و دوره های آموزش حضوری و حتی آنلاین استفاده کرده و کارکنان سازمان را به لحاظ دانش و مهارت ارتقا دهید. برای کارکنان تعیین کنید تا هر سه ماهه برای یادگیری و توسعه فردی خود از فرصت های موجود استفاده کنند.

4.     پروژه های شخصی را تشویق کنید

کارکنان سازمان احتمالا مهارتها و علایق خارج از آنچه در وظیفه روزمره آنها لازم است، دارند. آنها را تشویق کنید تا به دنبال فرصت های جدید در محل کار خود باشند یا پروژه شخصی را که می خواستند امتحان کنند، به عهده بگیرند.

5.     نقاط قوت فردی آنها را بسنجید

ببینید چه عواملی باعث می شود کارمندانتان موثرتر باشند. برای اطمینان از اینکه آنها نقش درستی دارند و مهارتهای آنها می تواند بیشترین تأثیر را داشته باشد، ارزیابی نقاط قوت را پیاده سازی کنید. تجزیه و تحلیل شغل و تدوین شناسنامه مشاغل، باعث می شود که بهتر جایگاه های سازمانی را آنالیز کرده و به این شکل افراد را بهتر به این مشاغل اختصاص دهید.

6.     ساعات کاری انعطاف پذیر را امتحان کنید

بسته به تجارت، برای انجام کار ممکن است نیازی نباشد که کارکنان شما از نظر جسمی همزمان در یک مکان باشند. سعی کنید برخی از انعطاف پذیری ها را در ساعات کار ارائه دهید تا کارمندان احساس کنند کنترل بیشتری بر برنامه خود دارند.

7.     بازخورد آنها را بگیرید

در واقع هیچ راهی برای دانستن چگونگی اوضاع بدون گرفتن ورودی از تیم شما وجود ندارد. یک جلسه در جایی برگزار کنید که همه تشویق شوند نظرات و پیشنهادات خود را به اشتراک بگذارند.

8.     ارزش گذاری را به رخ بکشید

به کارکنان خود نشان دهید که در طولانی مدت روی آنها سرمایه گذاری کرده اید. وقتی زمان تبلیغات یا نقش های جدید فرا رسیده است، قبل از استخدام یک نامزد خارجی ابتدا به کارمندان فعلی خود نگاه کنید.

9.     به سلامت کارکنان خود اهمیت بدهید

هیچ کس در یک میدان تجارت به ویژه بزرگ، از استرس در امان نیست. با دعوت از یک متخصص سلامتی؛ بررسی های دوره ای در خصوص سلامت جسمی و روانی کارکنان سازمان داشته و این را به آن ها برسانید که سلامتی تک تک آن ها برای شما اهمیت دارد.

10. حقوق پرداختی را رقابتی نگه دارید

وفاداری به مشاغل تنها به پرداختی بستگی ندارد؛ با این حال، پرداخت دستمزد رقابتی می تواند کمک زیادی به جذب استعداد مناسب و انگیزه دادن به کارکنان کند.

11. فرهنگ سازمانی خود را مشخص کنید

امروز، کارمندان می خواهند احساس کنند که بخشی از چیز بزرگتری هستند. لیستی از ارزش ها را جمع بندی کنید که فرهنگ سازمان شما را خلاصه می کند و از همه بخواهید که افکار خود را مطرح کنند.

12. اطمینان حاصل کنید که کارکنان مسیر خود برای ارتقا را می دانند

کارکنان باید بدانند که راهی برای رشد و پیشرفت دارند. بدون یک مسیر مشخص برای پیشرفت، آنها شروع به جستجوی فرصت های رشد در جاهای دیگر خواهند کرد.

13. تعادل کار و زندگی را تشویق کنید

کار بدون تعادل راهی مطمئن برای فرسودگی شغلی است. با کارکنان خود در مورد چگونگی ایجاد رابطه متعادل بین مسئولیت های کاری و زندگی خارج از محیط کاری صحبت کنید.

14. اهداف تیم را تعیین کنید

اهداف تیم ارتباط قوی تر کارکنان را تشویق می کند و به همه انگیزه می دهد که با هم کار کنند.

15. اهداف فردی را تعیین کنید

موفقیت برای هر یک از کارکنان شما چگونه است و چطور تعریف شده است؟ در حالی که اهداف تیمی را ایجاد می کنید، دستاوردهای فردی را نیز در بر بگیرید.

16. به کارکنان ارشد خود اجازه دهید جلسات را رهبری کنند

به نوبت به اشتراک گذاری کانون توجهات بپردازید. به کارکنان اجازه دهید تجربه ارائه در مقبال همتایان خود و تمرین مهارت های رهبری و مدیریت را کسب کنند.

17. سالانه بیش از یک بار بازخورد بدهید

مدیران اغلب می توانند بازخورد را به بررسی عملکرد رسمی محدود کنند که فقط یک یا دو بار در سال اتفاق می افتد. در عوض، در فواصل منظم بازخورد ارائه دهید تا کارکنان بتوانند به رشد و پیشرفت خود به شکلی موثرتر ادامه دهند.

18. کارکنان را بخشی از مراحل استخدام قرار دهید

موفق ترین کارکنان خود را شناسایی کرده و از آن ها دعوت کنید تا در روند مصاحبه شرکت داشته باشند. پس از آن کارکنان بینش بهتری در خصوص آن چه باید یک تیم خوب و کارآمد داشته باشد، خواهند داشت.

19. اطمینان حاصل کنید که آن ها احساس امنیت می کنند

همه سزاوار احساس امنیت در محل کار خود هستند. اگر کارکنان شما در هر شرایطی احساس ناراحتی می کنند، مطمئن شوید که آنها می توانند نگرانی ها و مشکلات خود را با مدیریت در میان بگذارند و در خصوص احساس امنیت شغلی آن ها، حساس باشید.

20. اجازه بازخورد ناشناس بدهید

کارکنان باید بتوانند به صورت کاملا ناشناس، بازخوردهای خود را ارائه داده و نگرانی از این بابت نداشته باشند. به طور مثال یک نظرسنجی با ایمیل ناشناس راه اندازی کرده یا یک جعبه دریافت انتقادات و پیشنهادات به شکل سنتی داشته باشید.

21. از آن ها بخواهید شرح شغل ایده آل خود را بنویسند

در این میان شما متوجه خواهید شد که هر یک از کارکنان چطور می تواند در یک موقعیت و ردیف شغلی دیگر، موفق باشد و این کمک خواهد کرد تا با توانمندی کارکنان را بهتر شناخته و ایده هایی برای تغییر نقش فعلی آن ها به دست بیاورید. همین طور ایده هایی در مورد وظایف و مسئولیت های جدیدی که ممکن است به آنها علاقه مند شود، درک کنید.

22. به عنوان یک رهبر بر هوش هیجانی خود تمرکز کنید

هوش هیجانی “توانایی شناسایی و مدیریت احساسات خود و دیگران است.” این مهارتی است که در موثرترین رهبران و مدیران یافت می شود و به شما کمک می کند تا محیطی ایجاد کنید که به کارکنان الهام می بخشد.

23. در حین رشد از آن ها حمایت کنید

رشد برای کارکنان مهم است. مهم است که از آنها به عنوان وظایف و مسئولیت های جدیدی که بر عهده دارند، پشتیبانی لازم را داشته باشند.

24. اهداف خاص / KPI سازمان را به اشتراک بگذارید

تعیین و به اشتراک گذاری اهداف خاص سازمانی با کارکنان، باعث خواهد شد تا آن ها بیشترین تلاش خود را برای دستیابی به اهداف به خرج داده و خط کاری به مراتب سازنده تری برای خود بشناسند.

25. آنها را به خطر پذیری تشویق کنید

هیچ کس بدون اینکه در این راه چند ریسک کند، هیچ چیز بزرگی را به دست نیاورد. کارمندان خود را تشویق کنید که از منطقه راحتی خود بیرون آمده و چیز جدیدی را امتحان کنند.

26. به آنها فرصت دهید تا شکست بخورند

اما برای اینکه کارمندان ریسک کنند، باید جایی برای شکست داشته باشند. به آنها فرصت دهید سخت شکست بخورند و از اشتباهات خود درس بگیرند.

27. هر “کار نامرئی” را بشناسید و بار ذهنی را تقسیم کنید

“بار ذهنی” مجموع مسئولیت هایی است که شما برای مدیریت “به یاد آوردن چیزها” به عهده می گیرید. این شامل تمام مراحل کوچک و دیده نشده ای است که برخی از اعضای تیم برای روان نگه داشتن تیم شما انجام می دهند و اغلب هزینه ای برای آنها پرداخت نمی شود.

28. مصاحبه های زمان قطع همکاری از کارکنان دریافت کنید

قبل از اینکه کارمندی برود، بنشینید و از وی بخواهید که در مورد تجربه کار در سازمان شما بازخورد بدهد. شنیدن آن ممکن است دشوار باشد (یا عالی)، اما به هر ترتیب، شما از یک کارمند بینش ارزشمندی دریافت خواهید کرد که چیزی برای از دست دادن ندارد.

29. اطمینان حاصل کنید که نیازهای اساسی آنها برآورده شده است

سلسله مراتب نیازهای افراد حتی در محل کار نیز اعمال می شود. برای اینکه بهره وری سازمانی بالا برود، کارکنان شما باید از تأمین نیازهای اساسی خود – مانند شرایط کار ایمن و حقوق تضمین شده – به این باور برسند که آنها قسمت مهمی از تجارت شما هستند.

30. “چرا” را پشت تصمیمات به اشتراک بگذارید، نه فقط “چه”

فقط تغییرات گسترده ایجاد نکنید و انتظار داشته باشید که کارکنان آن را دنبال کنند. تیم خود را در فرآیند تصمیم گیری قرار دهید و “چرایی” پشت تغییرات بزرگ را توضیح دهید.

31. ابزار مورد نیاز را به آنها بدهید

بدون داشتن ابزار مناسب انجام یک کار خوب دشوار است. خواه این فناوری جدید باشد یا سایر به روزرسانی های محل کار، اطمینان حاصل کنید که تیم شما از بهترین ابزارها برای انجام بهترین کار خود برخوردار است.

32. حتما KPI های جداگانه را تنظیم کنید

KPI های فردی به همان اندازه KPI های شرکت مهم هستند. اطمینان حاصل کنید که شاخص های کلیدی عملکرد کارمندان شما واقعاً قابل اندازه گیری هستند، بنابراین آنها می توانند پیشرفت ها را با پیشرفت ردیابی کنند.

33. نشان دهید که کار آنها معنادار است

کارمندان درگیر نیاز به هدف دارند. به آنها نشان دهید چگونه نقش آنها، هرچند کم، در رفاه بیشتر اعضای تیم آنها و کل تجارت شما نقش دارد.

کلام آخر

مدیریت منابع انسانی یکی از مهم ترین حوزه های عملکردی در سازمان ها است که باید به صورت اختصاصی به آن پرداخته شود. در شرکت مشاوره مدیریت غزال، بهترین راهکارها در جهت مدیریت منابع انسانی ارائه شده و سازمان ها می توانند از مشاوره منابع انسانی در این خصوص برخوردار شوند.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا