خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کاندیداهای احتمالی ۱۴۰۰ – پرویز فتاح

[سیزدهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری حدود یک سال دیگر، احتمالا در خردادماه ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد. انصاف نیوز به مرور رزومه‌ی نامزدهای احتمالی این انتخابات را منتشر می‌کند]

«پرویز فتاح»، رئیس بنیاد مستضعفان در سال ۱۳۴۰ به دنیا آمد. او‌ متولد ارومیه در استان آذربایجان غربی است.

فتاح دارای کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی امیرکبیر بوده و هم‌چنین مدرک لیسانس خود را در رشته‌ی مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی شریف اخذ کرده است.

بنا بر آنچه در زندگی‌نامه‌ی منتشر شده از آقای فتاح در فضای مجازی آمده است، او فعالیت خود را در سال‌های ابتدای انقلای از «جهاد سازندگی آذربایجان غربی» آغاز کرده است.

فتاح سپس به سپاه پاسداران پیوست و در سال‌های حضورش در این نهاد به فعالیت در مديریت امور قراردادی پروژه‌های عمرانی قرارگاه سازندگی خاتم الانبيا و قائم مقامی شركت مهندسی سپاسد پرداخت.‌ او مدیر پروژه‌های سد کرخه و گتوند نیز بود.

انتخاب احمدی‌نژاد به‌عنوان رئیس‌جمهور، فتاح را از سپاه دولت برد و او به مدت چهار سال وزیر نیرو در دولت نهم بود.

پرویز فتاح در دولت دوم احمدی‌نژاد حضور نداشت و‌ دوباره به سپاه پاسداران بازگشت و مدیرعامل بنیاد تعاون این نهاد نظامی شد

فتاح در سال ۱۳۹۴ و با حکم رهبری به ریاست کمیته امداد منصوب شد و تلاش کرد تا در دوران حضور خود تحولاتی را در کمیته امداد ایجاد کند. او پس از چهار سال حضور در کمیته امداد با حکم رهبری به ریاست بنیاد مستضعفان منصوب شد.

فتاح در انتخابات ۹۶ یکی از نامزدهای اولیه‌ی جریان اصولگرا بود که در نهایت به‌عنوان یکی از نامزدهای نهایی انتخاب نشد، او درباره‌ی این اتفاق می‌گوید: «من و اصولگرایان هیچ سر و سری با هم نداریم. من در آن وادی‌ها نیستم و برای انتخابات به جمنا (جمعیت نیروهای انقلاب) نرفتم بلکه آن‌ها لطف داشتند»

پرویز فتاح با وجود حضور در دولت احمدی‌نژاد، در سال‌های اخیر رابطه‌ی نسبتاً خوبی با دولت روحانی داشته و‌ گهگاه در اظهارنظرهای خود حمایت‌های صریحی از عملکرد دولت در موضوع مقابله با فقر و کمک به اقشار ضعیف جامعه کرده است.

از جمله اظهارنظرهای جنجالی فتاح در سال‌های اخیر می‌توان به خاطره‌ی او از سردار سلیمانی اشاره کرد: «من در بنیاد تعاون سپاه بودم، حاج قاسم آمده بود به من گفت که حقوق فاطمیون را ندارم بدهم، در سوریه کمک کن یعنی کار به جایی می‌رسد که حاج قاسم سلیمانی نمی‌تواند حقوق سپاهش را بدهد. می‌گفت اینها برادران افغان ما هستند و دست نیاز به امثال ما دراز می‌کرد»

دیگر حاشیه‌ی سال‌های اخیر او به حضورش در یک برنامه‌ی تلویزیونی و درگیری لفظی با مجری صداوسیما برمی‌گشت که در نهایت با عذرخواهی رسمی او در تلویزیون همراه شد.

منتقدان پرویز فتاح بر این باور هستند که اقدامات او در سال‌های اخیر، چه در کمیته امداد و چه در بنیاد مستضعفان نمایشی و پوپولیستی است که برای اهداف انتخاباتی انجام می‌گیرد و حامیان او نیز فتاح را «مدیر جهادی» می‌دانند که می‌تواند یکی از مصداق‌های «دولت انقلابی» باشد.

آقای فتاح از چهره‌های جریان اصولگراست که معمولاً از اظهارنظرهای تند سیاسی پرهیز دارد و بیشتر با عنوان یک مدیر شناخته می‌شود تا فعال سیاسی؛ او مدتی قبل درباره‌ی حضور در انتخابات ۱۴۰۰ به روزنامه‌ی شرق به شوخی گفته بود: «همشهری من گفت برای ما فرقی نمی‌کند که من با يک نفر دعوا کنم يا با ٥٠ نفر. گفتم چطور؟ گفت به هرحال من فرار می‌کنم؛ نه، واقعا من در اين وادی‌ها نيستم».

«پرویز فتاح هیچ برنامه‌ای برای ۱۴۰۰ ندارد»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا