خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ایران پیرترین کشور جهان می‌شود؟!

روزنامه ایران نوشت: «بر اساس آخرین یافته‌ها نرخ رشد جمعیت کشور به زیر یک درصد سقوط کرده است. پیش از این محمد اسماعیل اکبری، مشاور عالی وزیر بهداشت این نرخ را به زبان دیگری بیان کرده بود. وی با اشاره به کاهش بیش از ۱۷۰ هزار نفری زاد و ولد گفته بود که جمعیت کشور در روند پیرشدن قرار دارد و نسبت سالمندان کمی بالاتر رفته است. ادامه این روند ایران را در ۳۰ سال آینده پیرترین کشور جهان خواهد کرد. آن طور که مشاور عالی وزیر بهداشت اعلام کرده بود جهان در طول ۷۰سال گذشته حدود ۵سال پیر‌تر شده است، یعنی میانگین سنی از ۲۶.۶ به ۳۱.۳ سال رسیده است اما در حدود ۶۰ سال گذشته ایران ۱۰سال پیر‌تر شده است و میانگین سن از ۲۰.۲ سال به ۳۰سال رسیده است.  مسأله ناگوارتر آن که این اتفاق ثابت نمی‌ماند و همچنان در مسیر پیری کشورمان هستیم. این در حالی است که اکنون کمتر از ۱۰درصد جمعیت را سالمندان تشکیل می‌دهند و ما کشور جوان تلقی می‌شویم. در سال ۱۳۹۵ که آخرین سرشماری مستند نفوس متعلق به آن سال است، جمعیت کشور با نرخ رشد سالانه ۱.۲۴ درصد نسبت به سال ۱۳۸۵ به حدود ۷۹ میلیون و ‎۹۲۶ هزار نفر رسیده بود.

اکنون ساعت جمعیتی کشور تعداد جمعیت کشور را حدود ۸۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر اعلام می‌کند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. به قول بابا پنجعلی : به جهندم ( شما با جمعیت جوان چه کردید که حالا از پر شدنش می ترسید بگذار حداقل نسل بعد از ما این مرارتهایی که ما دیدیم نبیند ).

  2. خود کرده را تدبیر نیست : وجود فقر و تورم و زندگی پررنج و بی امکانات و فاصله طبقاتی نجومی و رانت برخوردان و محرومیت عموم، ثمره دیگری ندارد :
    مزرع سبز فلک دیدم و داس مه نو
    یادم از کِشته ی خویش آمد و هنگام درو (حافظ)

  3. آرزومندم که در راه مصالح ایران و مصالح جهان و به ویژه در جهت حفظ و پاسداشت مامِ طبیعتِ زخم خورده از ما آدمیان، جمعیت ایران در آینده ای نه چندان دور به سی میلیون نفر و جمعیت جهان به حداکثر 3.5 میلیارد نفر تقلیل یابد. نگران جامعه پیر نیستم چرا که آن امری موقتی بوده و رفع میشود. با افزایش سن بازنشستگی و توجه بیشتر به بهداشت، درمان و سلامت، میتوان بحران موقتِ پیری جامعه را پشت سر گذاشت. پس از آن بحران موقتی، تعادل برقرار خواهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا