خرید تور تابستان ایران بوم گردی

قانون مطبوعات: مصوبه ی شورا، نه دبیرخانه

انصاف نیوز: روزنامه ی کیهان در شماره ی روز دوشنبه، در حالی مدعی وجود مصوبه ی دبیرخانه ی شورای عالی امنیت ملی درباره ی محدودیت کسانی که احتمالا خاتمی مدنظرش بوده شده است، در حالی که طبق قانون مطبوعات، رسانه ها تنها موظف به رعایت مصوبات شورای عالی امنیت ملی هستند، نه دبیرخانه ی آن.

به گزارش انصاف نیوز، ادعای کیهان در واکنش به سخنان روز یکشنبه ی رییس جمهور بود.

دکتر روحانی دیروز در بخشی از سخنان خود، در پاسخ به سؤالی در باره ی ممنوعیت انتشار تصویر سید محمد خاتمی گفت: «شورای عالی امنیت ملی مصوبه‌ای در زمینه ممنوع‌التصویری رئیس جمهور اسبق نداشته است… دبیرخانه هم چنین حقی ندارد. من از دبیر شورا پرسیدم، گفتند چنین مصوبه‌ای نیست. ضمن اینکه اگر مصوبه‌ای هم باشد، غیرقانونی است.»

کیهان در این باره نوشته است:

«در خصوص این بخش از سخنان رئیس جمهور محترم ذکر این نکته ضروری است که شورای عالی امنیت ملی در زمانی که آقای روحانی تصدی دبیرخانه آن را به عهده داشتند، مصوبه شماره 298 را تصویب می‌کند که براساس آن تعیین و ابلاغ خطوط خبری (موضوع قانون مطبوعات) به عهده دبیر‌خانه شورای عالی قرار می‌گیرد. مدتی بعد، در زمان تصدی سمت دبیری شورای عالی امنیت ملی، این موضوع بار دیگر در شورا مطرح و طی مصوبه شماره 645، اختیار مذکور کماکان در اختیار دبیرخانه باقی می‌ماند.
پس از رخداد فتنه 88 و فجایع مربوط به آن و نقش‌آفرینی سران فتنه و عوامل آنها در آشوب و بلوای هشت ماهه در کشور، و نیز رخداد بهمن ۸۹ دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی طی مصوبه شماره 567، اقدام به اعمال محدودیت‌های حداقلی برای برخی سران فتنه و عوامل آشوب‌های خیابانی می‌کند. این مصوبه تاکنون توسط هیچ مرجعی باطل و یا توسط خود شورا لغو نشده است.
اکنون باید از رئیس محترم جمهور پرسید در خصوص سه مصوبه‌ای که شماره آنها فوقاً ذکر شد، چه توضیحی دارند و بر چه اساسی مصوبات قانونی یک مرجع عالی را خلاف قانون و شوخی می‌دانند!؟»

قانون چه می گوید؟

به گزارش انصاف نیوز، با فرض واقعیت داشتن مصوباتی که به شماره های آن اشاره شده، اما بر خلاف ادعای روزنامه ی کیهان، در قانون مطبوعات صرفا به نقض نشدن «مصوبه ی شورای عالی امنیت ملی» اشاره شده است و تصمیمات دبیرخانه ی این شورا نه تنها برای رسانه ها الزام آور به نظر نمی رسد، حتی می تواند غیرقانونی باشد.

تبصره 2 ماده 5 قانون مطبوعات می گوید: «مصوبات شوراي عالي امنيت ملي براي مطبوعات لازم الاتباع است. در صورت تخلف، دادگاه مي تواند نشريه متخلف را موقتا تا دو ماه توقيف و پرونده را خارج از نوبت رسيدگي نمايد».

بازتاب موضع رییس جمهور:

شرق چاپ نکرد، رسالت چاپ کرد!

اکثر روزنامه های امروز سخنان رییس جمهور در این باره را بازتاب داده اند. موضع رییس جمهور در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه ی شرق بود اما جالب است که این روزنامه در گزارش خود هیچ اشاره ای به سوال خبرنگار خود و پاسخ رییس جمهور نکرده است!

این در حالی است که به غیر از روزنامه ی تندروی کیهان، دیگر روزنامه های اصولگرا از جمله «رسالت» که روزنامه ی سنتی جناح اصولگراست هم این بخش از سخنان رییس جمهور را به صورت دقیق منتشر کرد.

روزنامه ی رسالت در صفحه ی 2 شماره ی امروز نوشت: «رئيس جمهور در پاسخ به سئوال ديگري درباره ممنوع التصوير بودن رئيس جمهور اسبق گفت: من قبلا هم در مصاحبه هاي ديگري اعلام کرده ام که مصوبه اي در شوراي عالي امنيت ملي درباره حضرت آقاي خاتمي رئيس جمهور دوران هفتم و هشتم نداشته است».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا