خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کاندیداهای احتمالی 1400 – محسن هاشمی رفسنجانی

[سیزدهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری حدود یک سال دیگر، احتمالا در خردادماه ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد. انصاف نیوز به مرور رزومه‌ی نامزدهای احتمالی این انتخابات را منتشر می‌کند]

«محسن هاشمی رفسنجانی» رئیس شورای شهر تهران در سال ۱۳۴۰ به دنیا آمد. پدر او آیت‌الله هاشمی، مسئولیت‌هایی همچون رئیس‌جمهور و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را بر عهده داشت.

هاشمی دارای کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک از دانشگاه پلی تکنیک مونترال کانادا است.

بنا بر آنچه در زندگینامه‌ی رسمی منتشر شده‌ی آقای هاشمی آمده است، او در دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران «در بخش صنایع موشکی سپاه پاسداران نقش عمده‌ای ایفا کرد» و در دولت سازندگی نیز به عنوان «نخستین رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهوری» انتخاب شد.

هاشمی در سال ۱۳۷۶ مدیریت شرکت بهره‌برداری متروی تهران را بر عهده گرفت. حضور او در در این سِمت سبب به وجود آمدن تحولی قابل ملاحظه در مترو تهران شد، موضوعی که منتقدان هاشمی نیز کمتر آن را انکار می‌کنند.

هاشمی در دوران مدیریت خود در مترو با شش شهردار که دیدگاه‌های متفاوتی به موضوعات شهر تهران و به ویژه مترو داشتند کار کرد، اما در نهایت در اواخر سال ۱۳۸۹ و پس از بیشتر از یک دهه حضور در مترو استعفا کرد. او یکی از دلایل استعفای خود را «عدم همکاری دولت احمدی‌نژاد» عنوان کرده بود.

محسن هاشمی در سال ۱۳۹۲ به‌عنوان معاون عمرانی دانشگاه آزاد از سوی رئیس وقت این دانشگاه منصوب شد و پس از حضور در شورای شهر تهران به دلیل آنچه «حجم بالای کار در شورای شهر» اعلام شد در سال ۱۳۹۶ از معاونت عمرانی دانشگاه آزاد استعفا کرد.

هاشمی در انتخابات شورای شهر تهران در سال ۱۳۹۶ از سوی مردم انتخاب شد. او در این انتخابات با دست یافتن به بیش از یک‌میلیون و هفتصد و پنجاه‌ هزار رای رکوردی بی سابقه را به نام خود ثبت کرد.

هاشمی از سوی اعضای شورای شهر تهران به‌عنوان رئیس این شورا انتخاب شد. او در سه مقطع زمانی انتخاب شهردار توسط پنجمین دوره شورای شهر تهران همواره به‌عنوان یکی از نامزدها مطرح می‌شد اما به دلیل نبود اجماع بین اعضای شورا، در رقابت انتخاب شهردار حضور پیدا نمی‌کرد.

از جمله اظهارنظرهای جنجالی هاشمی در سال‌های اخیر می‌توان به پاسخ‌های او به اظهارات قالیباف و‌ فتاح اشاره کرد. او در پاسخ به قالیباف که گفته بود «مترو ۲۰ سال در اختیار خانواده هاشمی بوده ولی ۷۰ کیلومتر مترو ساختند اما ۱۲ سال در اختیار ما بود و ۲۰۰ کیلومتر مترو ساختیم»، گفت: آن زمانی که ایشان می‌گویند هم من مدیرعامل مترو بودم و فقط دو سال در دوره مدیریت قالیباف من مدیر عامل مترو نبودم که البته باز هم مترو کار خودم بود. هاشمی در پاسخ به فتاح که از «ادعاها و جر و بحث‌های زیاد پس از فوت آیت‌الله هاشمی» برای تخلیه کاخ مرمر گلایه کرده بود هم گفته بود: همه دیگر مقامات کشور که مسئولیت هایی حکومتی داشته و دارند ۴۰ سال است به واسطه مسئولیتشان در کاخ های بازمانده از دوره پهلوی مستقر هستند.

آقای هاشمی رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران است که با وجود حضور جدی سال‌های اخیرش در سیاست اما هم‌چنان نامش با مترو گره خورده است. فرزند ارشد آیت‌الله هاشمی که همچون پدرش بر پرهیز از تندروی اصرار دارد روابط نسبتاً خوبی با مقامات نظام داشته و در بین اصلاح‌طلبان نیز چهره‌ای مقبول محسوب می‌شود.

کاندیداتوری محسن هاشمی در ۱۴۰۰ «غیرممکن نیست»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا