خرید تور تابستان ایران بوم گردی

از بهشت به پاستور؟

حميد شجاعي در آرمان ملی نوشت: شايد اگر سال گذشته نگاهي به نحوه حضور کانديداهاي تاييد صلاحيت شده رياست‌جمهوري و برنامه‏‌‏‌هايشان مي‏‌انداختيم براي برخي اين مساله نمود مي‏‌کرد که همه اين افراد براي حضور در پاستور برنامه‌ريزي کرده‏‌اند. اما اگر امروز باز نگاهي به انتخابات رياست‌جمهوري سال 1400 داشته باشيم به‌وضوح مي‏‌بينيم که آن انتخابات صحنه ترکيب و چينش کانديداها در پست‏‌ها و مناصب گوناگون بود. چه آنهايي‌که به دولت رفتند و پست معاونت رئيس‏‌جمهور گرفتند و چه ديگري که حضور در بهشت را به پاستور ترجيح داد و شهردار تهران شد. صحبت درباره عليرضا زاکاني است؛ شهردار فعلي پايتخت که اگر شرايط به‌طور طبيعي پيش مي‏‌رفت و افراد برمبناي تخصص و تحصيلات مربوط براي مناصب انتخاب مي‏‌شدند، وي اکنون همچنان نمايندگي مردم قم در مجلس را داشت و براي حل مشکلات مردم اين استان تلاش مي‏‌کرد. اما عليرضا زاکاني با وجود مخالفت‏‌هاي برخي کارشناسان و صاحبه‏‌نظران در امور مديريت شهري به شهرداري تهران برگزيده شد. هر چند که عده‏‌اي معتقد بودند که وي مي‏‌تواند در قامت شهردار تهران عملکرد خوبي از خود به‌جاي بگذارد، اما امروز که قريب به يک‏‌سال‏‌و‏‌نيم از روي کارآمدن وي و عملکردش در جايگاه مديريت شهري تهران مي‏‌گذرد شاهديم که کلانشهر تهران با چه مسائلي روبه‏‌رو است. مروري بر بحران‏‌هاي امروز تهران از بحران آلودگي هوا گرفته تا حمل‌ونقل و ترافيک، آسيب‏‌هاي اجتماعي و… نشان مي‏‌دهد که مشکلات همچنان به قوت خود باقي است. هرچند که مسئولان شهري و در راس آنها آقاي شهردار از تلاش براي حل مي‏‌گويند. وظايف و مسئوليت‏‌هاي شهردار تهران مشخص است و شهرداران پيشين نيز بر همين وظايف پيش مي‏‌رفتند؛ اما گويي شهردار تهران صحبت درباره مسائلي همچون نرخ ارز، تحولات و نارضايتي‏‌هاي اخير در جامعه و سخنراني در مجامع مختلف را بيشتر وظيفه خود مي‏‌بيند. صحبت اينجاست؛ آقاي شهردار هر چند که در مسائل مختلف مبتلابه شهري برخي دستگاه‏‌ها نيز مسئوليت دارند؛ اما مسئول مستقيم بحث آلودگي هوا و کيفيت مطلوب آن، مساله حمل‌ونقل و ترافيک، مترو و… با شهرداري است. وعده‏‌هاي آقاي شهردار طي مدت زمان گذشته بسيار زيبا بوده، اما صرفا در مقام شعار چرا که عمل چنداني در خصوص آن مشاهده نشده است. همين مساله نيز باعث شده تا برخي عملکرد شهردار تهران را انتخاباتي قلمداد کنند.

شهردار تهران رويکردهاي تبليغاتي را در پيش گرفته است

يک عضو شوراي پنجم شهر تهران در خصوص عملکرد شهرداري تهران طي يک‌وسال‌ونيم گذشته اظهارداشت: شهرداري علاوه بر نگهداشت و تنظيف شهر مسئوليت مهم اجراي طرح جامع شهر و طرح‏‌هاي تفصيلي شهر و مناطق را نيز برعهده دارد و از آنجا که رعايت اصول شهرسازي و معماري متضمن تامين حقوق اساسي شهروندان است نقش حفاظتي و صيانتي‏‌شهرداري از حقوق شهروندان مسئوليت بسيار اساسي و حياتي است. حسن رسولي به «آرمان‌ملي» گفت: موضوع حمل‌ونقل عمومي، بحث سلامت و محيط‌زيست شهري با توجه به پديده مبتلا به شهر تهران يعني آلودگي هوا يکي ديگر از ماموريت‏‌هاي اساسي شهرداري است. از طرفي با توجه به نقشي که تهران به‌عنوان مرکز و پايتخت کشور به عهده‏‌ دارد نحوه اداره امور پايتخت نيز علاوه بر جنبه‏‌هاي خدماتي از منظر سياسي نيز از اهميت بسيار بالايي برخوردارند. وي افزود: بروز هر نوع اختلال در ارائه خدمات شهري به شهروندان مي‏‌تواند علاوه بر اينکه امکان زيست معمولي را از شهروندان سلب کند به اعتبار سياسي کشور نيز ضربه وارد کند. وي افزود: براساس قانون رشته تحصيلي و تجارب شغلي مرتبط آقاي شهردار حداقل تناسب و همخواني را دارا نيست. شهرداري نسبت به ساير دستگاه‏‌هاي اجرايي کشور در صورتي‌که شهردار انگيزه بهره‏‌برداري سياسي از اين موقعيت را دارا باشد اين امکان وجود دارد که در انجام ماموريت‏‌هاي مديريت شهري اهداف و مقاصد سياسي تعقيب شود. رسولي عنوان کرد: بارز‏‌ترين مصداق اين مساله دوره آقاي احمدي‏‌نژاد در سال‏‌هاي 82 تا 84 است. آنچه ما در شوراي پنجم نسبت به آن حساس بوديم و براي داوطلبان مديريت شهري پايتخت به‌عنوان اصلي‏‌ترين شرط و خط قرمز قرار مي‏‌داديم اين بود که شهردار سوداي رفتن به پاستور را از طريق بهشت نداشته باشند. وي تصريح کرد: به‌نظر مي‏‌رسد آقاي زاکاني طي يکسال و شش‌ماهي که مسئوليت شهرداري را برعهده دارد رفتار، منش و رويکردهاي سياسي و تبليغاتي را در پيش گرفته است.

از وعده‏‌هاي شهردار در مورد مسکن بي‏‌خبريم

يک عضو شوراي شهر ششم تهران در خصوص اظهارات شهردار تهران در يک برنامه تلويزيوني و وعده‏‌هاي داده شده، اظهارداشت: ‏‌آقاي زاکاني در آن برنامه تلويزيوني، صحبت‏‌هايي کردند که بعضي از آنها مربوط به برنامه چهارم توسعه شهر تهران که فعلا در دست تصويب شوراي شهر است و لازم است مجوزهايي براي آن داده شود ولي هنوز به مرحله اجرا نرسيده است. ناصر اماني گفت: آقاي زاکاني در اين مورد، يک موضوع کلي را مطرح مي‏‌کند که سازمان نوسازي از طريق بورس توسط بخش خصوصي مسکن بسازد و بعد از طريق بورس به‌صورت متري، به مردم به‌عنوان سهام مسکن بفروشد؛ ولي اينکه چگونه قرار است اين مهم انجام شود، بايد در شوراي شهر تصويب شود. وي افزود: از انتقادات من به شهرداري تهران اين است که به هيچ عنوان، کاري که نکرديم و مردم اجرايش را احساس نکرده‏‌اند را نبايد تبليغ کنيم؛ چرا که اينها ضدتبليغ هستند. اگر قرار است چيزي را وعده دهيم حداقل 10 درصد کار جلو رفته باشد بعد به‏ مردم وعده آن را بدهيم. اين نوع ادبيات و وعده‏‌هايي که مشخص نيست منابع مالي‏‌اش کجاست و مراجع بالاتر هم هنوز درباره آن تصميم‌گيري نکرده‏‌اند درست نيست.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا