خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«آلمانی‌ها از روبوسی من و مهدوی‌کیا تعجب کردند»

پیشکسوت فوتبال کشورمان گفت: برایم عجیب است که این همه کشور بزرگ در دنیا وجود دارند اما چطور نمی‌توانند یک گروه تروریستی کوچک مثل داعش را از بین ببرند.

وحید هاشمیان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، از سال 94 و سالی که پشت سر گذاشتیم صحبت‌های جالبی کرد. سال 94 برای هلی‌کوپتر فوتبال ایران سال خوبی بود چرا که او توانست مدرک معتبر مربیگری در کشور آلمان را اخذ کند و این روزها کماکان مشغول تحصیل و کسب دانش روز مربیگری است.

وحید که در هامبورگ آلمان ساکن است همراه با همسر و فرزندش این روزها در تدارک فراهم کردن مقدمات عید نوروز هستند تا همانند ایرانیان در سراسر جهان نوشدن سال را جشن بگیرند. در همین راستا با هاشمیان گفت‌وگویی نوروزی انجام دادیم تا از حال و هوای خانواده هاشمیان که ساکن آلمان هستند مطلع باشیم.

فارس: کمتر از دو هفته تا پایان سال 94 باقی مانده است. این سال برای وحید هاشمیان چطور گذشت؟

خوشبختانه سال خوبی را پشت سر گذاشتم و به موفقیت‌هایی هم رسیدم. در این سال توانستم تحصیلات مربیگری‌ام را تا آخر سپری کنیم و خوشبختانه بالاترین مدرک مربیگری را در آلمان کسب کردم. بعد از اینکه مدرک مربیگری‌ام را گرفتم چند تیم با من صحبت‌هایی انجام دادند اما توافق در نهایت حاصل نشد. این روزها هم تحقیقاتم را در زمینه فوتبال ادامه می‌دهم و بازی‌های مختلف فوتبال را در سراسر جهان می‌بینیم. همواره سعی کرده‌ام به گونه‌ای باشم تا در کنار فوتبال باقی بمانم.

فارس: حتما بازی‌های بایرن مونیخ را هم که سابقه بازی در آن را دارید با دقت بیشتری می‌بینید!

به هر حال بایرن تیم مورد علاقه من است و این شانس را داشته‌ام که بتوانم در این تیم بازی کنم. با این همه بایرن از قدرت‌های اصلی فوتبال اروپا به حساب می‌آید و دیدن بازی‌های این تیم جذاب است.

فارس: فقط طرفدار بایرن مونیخ هستید؟

در بین تیم‌های خارجی طرفدار بایرن هستم اما باید بگویم در آلمان هر 4 تیمی که در آنها بازی کرده‌ام را دوست دارم. بایرن که تیم اول آلمان است نتایج بوخوم را هم پیگیر هستم و بازی‌هایش را می‌بینم و از آنجایی که در هامبورگ زندگی می‌کنم تعلق خاطر خاصی به این تیم دارم. از طرفی هم برای تیم هانوفر حرص می‌خورم و کلا اینجا مشغول حرص خوردن برای تیم‌های مورد علاقه‌ام هستم!

فارس: مهدی مهدوی کیا هم در تیم‌های پایه هامبورگ کار می‌کند. آیا با هم ارتباط دارید؟

مهدی در تیم‌های پایه مشغول فعالیت است و کارهای زیادی انجام می‌دهد و به همین دلیل زیاد ارتباطی با هم نداریم.

فارس: احسان حاج‌صفی تنها بازیکن ایرانی فعلی شاغل در لیگ آلمان است. آیا با او در ارتباط هستید؟

زیاد نتوانسته‌ام بازی‌های FSV فرانکفورت و حاج صفی را ببینم اما بازی‌هایی که از او دیدم باید بگویم که خیلی خوب بازی می‌کند و بازیکن چپ پای مقتدری است. متأسفانه همدیگر را ندیده‌ایم اما امیدوارم در فوتبال سخت آلمان بتواند موفق باشد و جایگاه خوبی در فوتبال این کشور برای خود دست و پا کند.

فارس: به روزهای پایانی سال 1394 نزدیک می‌شویم. آیا حال و هوای عید در آلمان هم مثل کشور خودمان پرشور است؟

به هر حال شرایط آلمان و ایران با هم فرق می‌کند. در آلمان ایرانی‌هایی هستند که برای عید نوروز تدارک می‌بینند اما آب و هوای فعلی آلمان مثل آب و هوای ایران در نزدیکی عید نیست. به هر حال عید نوروز در ایران با بیدار شدن طبیعت از خواب زمستانی همراه است. با این همه فروشگاه‌های ایرانی در آلمان فعالیت می‌کنند و هر چه به عید نزدیک‌تر می‌شویم سبزه و ماهی قرمز می‌فروشند. البته برخی از فروشگاه‌های ایرانی سفره‌های هفت‌سین هم به ایرانی‌ها می‌فروشند.

فارس: دوری از ایران در ایام عید نوروز برای شما سخت نیست؟

من 11 سال در فوتبال آلمان بازی کردم که در این مدت فقط یک عید نوروز در ایران بودم آن هم به خاطر بازی تیم ملی بود که با قطر بازی داشتیم. آن زمان سرمربی تیم ملی امیر قلعه‌نویی بود و عید نوروز در ایران به من خیلی خوش گذشت و بعد از سال‌ها توانستم حال و هوای عید را دوباره در ایران احساس کنم. یادم می‌آید در تعطیلات به خیابان می‌رفتم و برای خودم قدم می‌زدم و روزهای خیلی خوبی بود چرا که حال و هوای عید را می‌توانستیم در خیابان حسابی حس کنیم. یک سال هم برای بازی با ژاپن که در تعطیلات نوروز بود به ایران آمدم که البته لحظه سال تحویل ایران نبودم و فقط برای تمرینات در روزهای ابتدایی نوروز به تهران آمدم. یادم می‌آید لحظه سال تحویل همان سال من و مهدی مهدوی‌کیا در فرودگاه آلمان بودیم که متوجه شدیم سال، تحویل شده است. همان زمان بلند شدیم و در فرودگاه همدیگر را بغل کردیم و همدیگر را بوسیدیم و یادم می‌آید که آلمانی‌ها با تعجب ما را نگاه می‌کردند که تا چه لحظه قبل کنار هم بودیم چه شد که بلند شدیم و همدیگر را در آغوش گرفتیم! این هم خاطره خوب من از لحظه تحویل سال 85 بود.

فارس: شما فرد خرافاتی نیستید اما عده‌ای معتقد هستند لحظه تحویل سال هر کاری انجام دهید تا آخر سال همان کار را می‌کنید. اگر این قضیه صحت داشت شما در لحظه تحویل سال چکار می‌کردید؟

اگر این موضوع واقعیت داشت مطمئن باشید لحظه سال تحویل پول می‌شمردم تا بتوانم تا آخر سال پول‌شماری کنم! البته باید بگویم به خرافات نحسی 13 هم معتقد نیستم. هر چند که این را می‌گویم شاید همین روایت‌ها در گذشته بوده که مردم و به خصوص بچه‌ها پای سفره هفت‌سین لباس نو می‌پوشیدند تا بتوانند تا آخر سال لباس نو بپوشند. البته بحث دیگری هم بود و آن اینکه در لحظه تحویل سال تخم مرغ می‌چرخد که البته من خودم این مسئله را هیچ گاه ندیدم.

فارس: اما عده‌ای به این مسائل فکر می‌کنند و به نوعی خرافاتی هستند.

به هر حال تفکر انسان‌ها مهم است. همین عدد 13 که عده‌ای می‌گویند نحس است شماره مورد علاقه میشائیل بالاک در فوتبال بود و بهترین بازی‌هایش را هم با این شماره انجام داد. به هر حال در زندگی هر شخصی اتفاقات خوب یا بد رخ می‌دهد و من اعتقادی به این مسائل ندارم.

فارس: از نظر شما بهترین رسم مردم ایران در تعطیلات نوروز چیست؟

قبل از پاسخ به این سوال بگویم که هوای تهران در تعطیلات نوروز واقعا خوب می‌شود چرا که بیشتر مردم به سفر می روند و شهر خالی از ماشین است. به نظر من بهترین رسم مردم در تعطیلات عید نوروز دید و بازدید است که البته متأسفانه سال به سال کمتر می‌شود.همچنین عیدی دادن و یاد کردن از درگذشتگان و رفتگان هم از دیگر رسم‌های جالب و خوب ایرانی‌هاست.

فارس: شما خودتان عیدی می‌دهید؟

بله به هر حال باید به دخترم یا کوچکترها عیدی بدهم. در آلمان هم مثل ایران بزرگترها پول‌های تبرک به کوچکترها می‌دهند و پول لای قرآن می‌گذارند. همین پول بسیار پربرکت است. خودم هم اگر بخواهم به کوچکترها عیدی بدهم بیشتر اسباب بازی برای آنها می‌خرم چرا که می‌دانم چقدر خوشحال می‌شوند. در خانواده هم نسبتا سنی ندارم و از همه کوچکتر هستم. در ایران که باشم بیشتر عیدی می‌دهم اما در آلمان طبعا کمتر عیدی خواهم داد.

فارس: هنوز هم مثل دوران کودکی برای عید نوروز لباس نو می‌خرید؟

الان دیگر نه. هر زمان که لباس بخوام می‌خرم و اینطور نیست که فقط برای عید نوروز لباس بخرم.

فارس: شما فردی سیاسی نیستید اما به هر حال اتفاقی مثل برجام در ایران رخ داد که خیلی‌ها امیدوارند تأثیرات آن را در آینده ببینند. درباره این توافق اطلاعی دارید؟

باید بگویم از زمان این توافقات رسانه‌های آلمانی از ایران بهتر می‌نویسند و همین چندی پیش بود که صدراعظم سابق آلمان و وزرای خارجه و اقتصاد این کشور به ایران آمدند و من می‌بینم که روزنامه‌ها چقدر نسبت به ایران مثبت‌تر می‌نویسند. تجار آلمانی دوست دارند در ایران سرمایه‌گذاری کنند و قطعا با برداشته شدن تحریم‌های ظالمانه علیه ایران می‌توانیم به رونق گرفتن اقتصاد امیدوار باشیم. اتفاقا همین چندی پیش یکی از شبکه های‌آلمانی درباره ایران اخبار خوب می‌گفت و اتفاقا درباره عربستان و هندوستان اخبار منفی می‌گفتند. در خبرها شنیدم که اعلام شده بود عربستان و هندوستان سلاح‌های جنگی زیادی خریده‌اند و این در حالی است که اخبار منفی از روی ایران برداشته شده است.

فارس: به نظر می‌رسد پیگیر مسائل سیاسی روز هم هستید.

من اخبار را می‌بینم و اخبار ورزشی و سیاسی و اقتصادی را پیگیری می‌کنم. هر خبری که درباره ایران باشد را پیگیر هستم تا ببینم کشورم در چه وضع و حالی است.

فارس: از داعش چیزی می‌دانید؟

این گروه تروریستی را نمی‌شناسم اما اگر هدف آنها از این کشتارها خدا باشد که در دین اسلام این جنایت‌ها مذموم شمرده می‌شود اما برای من یک موضوعی عجیب است و آن اینکه این همه کشور بزرگ در دنیا وجود دارند و چرا نمی‌توانند یک گروه تروریستی به این کوچکی را از بین ببرند. البته باید بگویم خوشحالم که آنها حتی فکر نزدیک شدن به ایران را هم نمی‌توانند بکنند و آن هم به خاطر سلحشورانی است که از ایران و مرزها دفاع می‌کنند و واقعا خوشحال هستم که ایران آنقدر قوی است که داعش جرأت نزدیک شدن به آن را هم ندارد.

فارس: اهل دیدن فیلم هم هستید؟

تازگی‌ها فیلم ایرانی ندیدم اما اگر اشتباه نکنم آخرین فیلم ایرانی که دیدم فیلم «چ» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا بود. البته اگر فیلم معروفی در ایران ساخته شود سعی می‌کنم آن را ببینم. البته سعی می‌کنم همه نوع فیلم ببینم اما بیشتر فیلم‌های کمدی می‌بینم چرا که با دیدن فیلم‌های اجتماعی اعصابم خراب می‌شود چون آنها مشکلات جامعه را نشان می‌دهند و واقعا روی من تأثیر می‌گذارد. از طریق دستگاه اینترنتی هم که دارم بیشتر شبکه ورزش و شبکه سه سیما را می‌بینم تا بازی‌های فوتبال را پیگیر باشم.

فارس: یک سوال فوتبالی؛ قرار است انتخابات فدراسیون فوتبال انجام شود. شما به عنوان یک پیشکسوت نامدار فوتبال در خصوص این اتفاقات و حواشی که پیرامون آن وجود دارد چه صحبتی دارید؟

خودتان بهتر می‌دانید که وضعیت حاکم چطور است و اگر من حرف نزنم بهتر خواهد بود. شرایط انتخابات در فدراسیون فوتبال ایران به گونه‌ای است که کسی که مدت بیشتری بر سر کار بوده و رابطه بیشتری دارد شانس انتخاب شدنش از کسی که یک مدیر واقعی است اما ارتباطات کمتری دارد بیشتر است. به نظر من انتخابات در فدراسیون فوتبال ایران خیلی واقعی نیست آن هم به این دلیل که گفتم.

فارس: در نظر سنجی برنامه ۹۰ نام شما به عنوان یکی از نامزدهای انتخاب بهترین مهاجم بعد از انقلاب حضور داشت که البته علی دایی به عنوان نفر اول رای آورد. در این خصوص چه صحبتی داری؟

به هر حال در هر حالی باید به نظر مردم احترام گذاشت چرا که آن ها بهترین قاضی هستند. البته جا دارد به آقای دایی هم این انتخاب را تبریک بگویم. از مردم هم تشکر می کنم که به من لطف داشتند و به من رای دادند.

فارس: در پایان اگر حرف خاصی دارید بگویید.

سالی که گذشت بزرگانی مثل همایون بهزادی، رضا احدی و هادی نوروزی را از دست دادیم که جا دارد از همه آنها یاد کنم. همچنین امیدوارم منصور پورحیدری که اولین مربی من در تیم ملی بود هر چه زودتر سلامتی‌اش را به دست بیاورد چرا که او از بااخلاق‌ترین‌هاست و امیدوارم منصورخان را هر چه سریعتر روی نیمکت استقلال ببینیم. همچنین در آخر صحبت‌هایم هم باید یادی کنم از مرحوم علی‌اکبر دارستانی مربی با اخلاق تیم نفت تهران که خیلی زود از بین اهالی فوتبال پر کشید. امیدوارم خداوند به خانواده این مرحوم صبر دهد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا