خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کاندیداهای احتمالی 1400 – سیدعزت‌الله ضرغامی

[سیزدهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری حدود یک سال دیگر، احتمالا در خردادماه ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد. انصاف نیوز به مرور رزومه‌ی نامزدهای احتمالی این انتخابات را منتشر می‌کند]

«سیدعزت‌الله ضرغامی»، عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی‌ و فضای مجازی در سال ۱۳۳۸ به دنیا آمد. پدر او کارمند شرکت نفت بود.

ضرغامی دارای کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی از دانشگاه آزاد اسلامی بوده و لیسانس مهندسی عمران خود را از دانشگاه صنعتی امیرکبیر اخذ کرده است.

بنا بر آنچه در زندگینامه‌ی رسمی منتشر شده‌ی آقای ضرغامی آمده است، او قبل از پیروزی انقلاب به فعالیت‌هایی نظیر «سخنرانی، تشکیل کلاس، تشکل دادن به جوانان محله در راهپیمایی‌ها و آگاهی بخشی به آنان» مشغول بود.

عزت‌الله ضرغامی عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر بود و در ماجرای اشغال سفارت آمریکا نقش داشت. او درباره‌ی این حادثه می‌گوید: «دانشجویان خط امام به هیچ عنوان از عملکرد خود در ۱۳ آبان ۵۸ پشیمان نیستند. در حال حاضر همه به این باور رسیده‌اند که بسیاری از سفارتخانه‌های آمریکا در دنیا تنها یک محل جاسوسی است اما شهامت و جرأت مقابله با آن را ندارند اما ایران اسلامی در سال‌ها قبل به کمک دانشجویان لانه جاسوسی آمریکا در ایران را تسخیر کرد»

در همین ارتباط کمال تبریزی، کارگردان سینمای ایران که در آن روزهای به گفته‌ی خودش به‌عنوان «عکاس و فیلمبردار» در ماجرای اشغال سفارت آمریکا حضور داشت می‌گوید: «آقای ضرغامی هم با این  که جزو بچه های پلی تکنیک بود مخالف این حرکت بود، می گفت این کار درست نیست و حاضر به شرکت در ماجرای اشغال سفارت نشد»؛ ادعایی که البته با تکذیب دفتر ضرغامی روبرو شد: «مخالفت ایشان در آن زمان، با این اقدام انقلابی و تاریخ‌ساز، کذب محض است. اظهارات و توهمات یک فرد نامتعادل سیاسی که اصولاً ارزش پاسخ ندارد، در مقابل محکمات غیرقابل انکار، نباید مبنای خبر و گزارش و تحلیل نادرست شود»

ضرغامی در سال ۱۳۶۱ به سپاه پاسداران رفت و برنامه‌ی رادیویی این نهاد نظامی را تهیه کرد و پس از آن به بخش تحقیقات موشکی رفت.

ضرغامی پس از دوران جنگ نیز به‌عنوان معاون پارلمانی و پس از آن معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت شد. او در معاونت سینمایی تلاش می‌کرد تا تغییراتی نسبت به دوران قبل ایجاد شود و‌ روابط نزدیک‌تری را با سینماگران برقرار کند؛ ضرغامی در آن دوره با کارگردانان مهم پیش از انقلاب مانند مسعود کیمیایی، داریوش مهرجویی، عباس کیارستمی، ناصر تقوایی و بهرام بیضائی بارها جلسه داشت تا به گفته‌ی خودش «به لحاظ فکری به هم نزدیک شویم و با هم کار کنیم»

حضور او در معاونت سینمایی، البته با حاشیه‌هایی هم همراه بود که یکی از آن حاشیه‌ها به توقیف فیلم «آدم برفی» برمی‌گشت، ضرغامی درباره‌ی این اتفاق می‌گوید: «فیلم «آدم‌ برفی» فیلم خوب و دارای پیام بلندی است که به‌طور باورپذیر و هنرمندانه ضدآمریکایی ساخته شده بود، منتها از نظر ضوابط نظارتی از برخی خطوط قرمز عبور کرده بود، ما هم چون مجبور بودیم که ضوابط نظارتی را رعایت کنیم، به تهیه‌کننده حوزه هنری گفتیم که مقداری از ضوابط را رعایت کند تا فیلم بتواند اکران شود، چون فیلم بسیار خوبی بود و شخصاً با اکران آن موافق بودم، حتی جالب است که بدانید که این فیلم را مقام معظم رهبری ملاحظه، تأیید و تحسین هم کرده و پیامی هم فرستاده بودند، البته در نهایت ایشان هم تأکید کرده بودند که «شما باید ضوابط نظارتی خود را رعایت کنید»؛ اگر تهیه‌کننده کمی همکاری می‌کرد می‌توانست اکران این فیلم یکی از بهترین اکران‌های دوران مدیریت من باشد، اما حاضر نشدند آن چند پلان را که چندان به اصل و متن فیلم هم مربوط نمی‌شد اصلاح کنند»

عزت‌الله ضرغامی در دولت اصلاحات به مدت سه سال معاون پارلمانی وزیر دفاع بود و پس از آن به عنوان معاون امور مجلس سازمان صداوسیما منصوب شد.

ضرغامی در سال ۱۳۸۳ با حکم رهبری به‌عنوان رئیس سازمان صداوسیما منصوب شد و تا سال ۱۳۹۳ در این سِمت باقی ماند. دوران حضور ضرغامی حاشیه‌های سیاسی پررنگی داشت که شاید مهم‌ترین آن پخش «اعترافات» بازداشت‌شدگان حوادث ۸۸ بود، موضوعی که انتقادات بسیاری را روانه رئیس وقت صداوسیما کرد. او سال‌ها بعد روایت متفاوتی را درباره‌ی این موضوع بیان کرد: «درباره پخش آن دادگاه ها و اعترافات، شورای عالی امنیت ملی تشخیص می داد که پخش آنها به لحاظ مدیریت ناامنی های موجود در کشور و کنترل امنیت به نفع مردم کمک می کند. همه اینها براساس مصوبات امنیتی کشور است. برخی ممکن است مصوبه خاص شورای امنیت را داشته باشند، برخی دیگر به این شکل است که دبیرخانه براساس مصوبات شورای عالی امنیت، تصمیمات و رویه هایی را دنبال و براساس آن عمل می کند. خلاف آن باشد در شورا متعرض او می شوند. بالاتر از ابلاغ بود. همکاری بسیار نزدیکی با ما داشتند. ما هم همکاری می کردیم برای اینکه بتوانیم امنیت را در کشور حفظ کنیم»

دوران حضور ضرغامی در صداوسیما که با افزایش کمّی قابل ملاحظه‌ی شبکه‌های رادیو و تلویزیون همراه بود در تعامل با دولت‌ها نیز حاشیه‌‌هایی جدی داشت. از همکاری کامل با دولت احمدی‌نژاد، به طوری که برخی منتقدان بر این باور هستند که صداوسیما حتی در انتخابات ۸۸ هم در اختیار محمود احمدی‌نژاد قرار داشت تا چالش‌های دولت روحانی با صداوسیما در اواخر دوره‌ی مدیریتی ضرغامی.

او پس از پایان مسئولیتش در صداوسیما با حکم رهبری عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی‌ و‌ فضای مجازی شد. حضور او در این دو شورا هم کم حاشیه نداشت و برخی شنیده‌ها از درگیری لفظی او با رئیس‌جمهور و اخراجش از جلسه‌ی شورا خبر می‌دهد.

ضرغامی در سال‌های اخیر با صبحانه‌هایش هم معروف شده است. او با چهره‌های متفاوت سیاسی و‌ فرهنگی گفت‌وگوهای غیر رسمی را ترتیب می‌دهد که از جمله‌ی این چهره‌ها می‌توان به حسین کروبی، محمدعلی ابطحی، حسن عباسی، مسعود کیمیایی، عادل فردوسی‌پور و… اشاره کرد.

آقای ضرغامی از چهره‌های جریان اصولگراست که در سال‌های اخیر تلاش می‌کند تا با استفاده از اظهارنظرهایی متفاوت در شبکه‌های اجتماعی و تعامل با برخی چهره‌های فرهنگی و سیاسی چهره‌ای نو و مقبول از خود را نمایش دهد.

ضرغامی برای انتخابات ۱۴۰۰ «تا این لحظه که نه»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. سلام اگر مملکت داری بلد نیسیتید نیان به خدا در این دو سال مردم از این بی بصیرتی و بی سیاستی و نداشتن تدبیر و امید و وعده های توخالی و هیچ و پوچ خسته شدن. مردم از فشار گرونی له شدن چرا کسی بدون جناح گیری و بدون حزب و سیاسی بازی از مسئولان بلند مرتبه چیزی نمی گویند؟؟!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا