خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کاندیدای انتخابات 1400 – عبدالناصر همتی

[سیزدهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری حدود یک سال دیگر، احتمالا در خردادماه ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد. انصاف نیوز به مرور رزومه‌ی نامزدهای احتمالی این انتخابات را منتشر می‌کند]

«عبدالناصر همتی»، رئیس کل بانک مرکزی در سال ۱۳۳۶ به دنیا آمد. او متولد شهر کبودرآهنگ در استان همدان است.

همتی دارای دکتری اقتصاد از دانشگاه تهران بود و به‌عنوان دانشیار دانشکده‌ی اقتصاد همین دانشگاه مشغول فعالیت است.

بنا بر آنچه در زندگینامه‌ی منتشر شده‌ی آقای همتی در فضای مجازی آمده است، کتاب «اقتصاد کلان، مقدمه‌ای بر سیاست‌های پولی و مالی» به نویسندگی او «یکی از پرتیراژترین کتاب‌های دانشگاهی اقتصاد» است.

همتی از سال‌های ابتدایی پس از انقلاب تا سال ۱۳۷۳ به‌عنوان رئیس واحد مرکزی خبر، مدیر پخش اخبار و هم‌چنین معاونت سیاسی سازمان صدا و سیما فعالیت می‌کرد. محمدرضا حیاتی، گوینده‌ی مشهور خبر سیما اخیراً خاطره‌ای ناگفته را از زمان حضور همتی در این سازمان بیان کرده است: «پنج دقیقه مانده به خبر ساعت هفت صبح بود که مدیر خبر از من خواست خبر رحلت امام را بخوانم. که مدیر خبر در آن زمان همین آقای دکتر همتی، رئیس کل بانک مرکزی بودند. یادم هست آقای همتی من را صدا کرد و‌ گفت «حیاتی! خبر را بگیر و برو استودیو خبر»، گفتم «آقای همتی! من اصلاً خبر را ندیدم، حداقل قبلش یک اطلاع می‌دادید، مروری کنم»، گفت «وقت نیست، برو به استودیو خبر و حتی اگر در بین خواندن خبر گریه کردی، با گریه بخوان خبر را»»

همتی از سال ۱۳۷۳ به مدت بیشتر از یک دهه رئیس کل بیمه مرکزی بود و با اجرای سیاست‌های آزادسازی و خصوصی‌سازی در صنعت بیمه توانست تحولی قابل ملاحظه را در این حوزه ایجاد کند. او به دلیل فعالیت‌هایش در همین حوزه به «پدر بیمه‌های خصوصی» مشهور شد.

در آغاز دولت اصلاحات پیشنهاد اولیه‌ی تاسیس صندوق ذخیره ارزی توسط همتی به سیدمحمد خاتمی، رئیس‌جمهوری وقت ارائه شد. او همچنین در دوران حضور روحانی به‌عنوان دبیر شورایعالی امنیت ملی به مدت پنج سال عضو کمیته اقتصادی این شورا بود.

همتی به مدت هفت سال مدیریت موسسه مالی و اعتباری بنیاد مستضعفان را بر عهده داشت و آن را متحول و به بانک خصوصی سینا تبدیل کرد و توانست با همکاری سایر دستگاه‌ها این بانک را با رای دادگاه عالی اروپا از فهرست تحریم اتحادیه اروپا خارج کند.

همتی سپس به‌عنوان مدیر عامل بانک ملی منصوب شد و پس از آن مجدداً به‌عنوان رئیس کل بیمه مرکزی انتخاب شد.

عبدالناصر همتی در مرداد سال ۱۳۹۷ و در حالی که مقدمات حضورش به‌عنوان سفیر چین آماده شده بود با تصمیم رئیس‌جمهوری و رأی اعتماد هیئت دولت، رئیس کل بانک مرکزی شد.

حضور همتی در رأس هرم مدیریتی بانک مرکزی هم‌زمان با تلاطم‌های شدید در بازار ارز، چند برابر شدن قیمت دلار و‌ افزایش فشارهای تحریم بود. او توانست با تغییراتی در سیاست‌های بانک مرکزی از بی‌ثباتی شدید در بازار ارز بکاهد. منتقدان عملکرد او در بانک مرکزی معتقدند سیاست‌های بانک مرکزی در زمان ریاست او «دستوری» بوده و در بلندمدت تاثیر نامطلوبی بر اقتصاد ایران خواهد داشت، اما در مقابل گروهی دیگر از کارشناسان اقتصادی می‌گویند که همتی توانسته است استقلال را به بانک مرکزی بازگرداند و اقدامات او در بازار ارز مانع به وجود آمدن بحران‌های جدی ناشی از تحریم‌ها شد.

از جمله اظهارنظرهای خبرساز همتی در دوران حضورش در بانک مرکزی به سخنان صریحش درباره‌ی لوایح مربوط به FATF برمی‌گردد: «چین و روسیه به ما اطلاع داده‌اند که وارد شدن ایران به لیست سیاه FATF تاثیر منفی بر مبادلات بانکی کشورمان با آنها خواهد داشت. بهتر است که اینگونه سوال بپرسیم که چه تضمینی وجود دارد که با رفتن ایران به لیست سیاه FATF وضعیت مردم بدتر نشود؟ من به صلاح سیستم بانکی کشور می‌دانم که عضو FATF شویم»

آقای همتی از چهره‌های اقتصادی است که در کارنامه‌ی کاری خود در قریب به سه دهه‌ی اخیر تجربه‌ی حضور در سطوح عالی مدیریتی در حوزه بیمه‌ای و‌ بانکی داشته است و برخی بر این باورند که به دلیل مشکلات اقتصادی موجود می‌تواند در انتخابات ۱۴۰۰ به‌عنوان یک چهره‌ی اقتصادی مقبول جامعه قرار بگیرد.

آقای همتی! کاندیدا می‌شوید؟ «صحبت نمی‌کنم»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا