خرید تور تابستان ایران بوم گردی

حج لغو‌ می‌شود؟!

به نوشته‌ی «فایننشیال تایمز» عربستان سعودی در نظر دارد به دلیل شیوع ویروس کرونا حج را برای نخستین بار از سال ۱۹۳۲ تاکنون لغو کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از فایننشیال تایمز، یک مقام عالی‌رتبه وزرات حج و عمره عربستان سعودی در گفت و گو با «فایننشیال تایمز» اعلام کرد :« مسئله برگزاری مراسم حج امسال به طور دقیق مورد بررسی قرار گرفته و سناریوهای مختلفی نیز در نظر گرفته شده است. تصمیم رسمی درباره این مسئله ظرف مدت یک هفته اعلام خواهد شد.»

مراسم حج که سالانه در اواخر ماه «جولای» با حضور حدود ۲ میلیون نفر در عربستان برگزار می‌شود یکی از بزرگترین گردهمایی‌های مذهبی جهان شناخته می‌شود. اما پس از آنکه مسوولان برگزاری رویدادهای جهانی بزرگی همچون بازی‌های المپیک توکیو به دلیل گسترش ویروس کرونا ناچار به تعویق و یا لغو برنامه‌هایشان شدند، مقامات عربستان سعودی نیز برای برگزاری مراسم حج امسال تحت فشار قرار گرفتند.

یکی از پیشنهادات ارائه شده برای مراسم حج امسال، برگزاری این مراسم مذهبی با حضور گروه کوچکی از زائران محلی و با رعایت اقدامات پیشگیرانه جهت جلوگیری از گسترش ویروس کرونا است.

پس از شناسایی نخسیتن مورد ابتلا به ویروس کرونا در عربستان، دولت این کشور ناچار به اجرای محدودیت‌هایی همچون اجرای محدودیت‌های سفری و قرنطینه دو ماهه در داخل کشور شد.

اما  اخیرا با وجود کاهش محدودیت‌های قرنطینه در عربستان، شمار مبتلایان افزایش یافته تا جایی که آمار روزانه مبتلایان به این ویروس در شش روز گذشته بیش از ۳ هزار نفر گزارش شده است.

اندونزی که سالانه حدود ۲۰۰ هزار  زائر برای ادای فریضه حج به عربستان سعودی می‌فرستد امسال اعلام کرد به سبب ملاحظات بهداشتی و امنیتی امسال در این مراسم مذهبی حضور نخواهد داشت.

کمیته حج هند نیز اعلام کرد زائران هندی امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا قادر به سفر به عربستان برای ادای فریضه حج نخواهند بود.

مالزی نیز روز پنجشنبه اعلام کرد در مراسم حج امسال حضور نخواهد داشت.

عربستان سعودی سفرهای بین‌المللی را از روز  بیستم می به حالت تعویق درآورده است که در صورت برگزاری مراسم حج باید این محدودیت را لغو کند.

پیش از گسترش ویروس کرونا، عربستان اهداف جاه‌طلبانه‌ای را برای توسعه حوزه گردشگری مذهبی در نظر گرفته بود. مقامات این کشور قصد داشتند شمار زائران خارجی در عربستان را تا پایان سال ۲۰۲۰ به ۱۵ میلیون نفر افزایش دهند.

با وجود کاهش ارزش نفت و بحران ویروس کرونا، خسارات احتمالی ناشی از لغو مراسم حج امسال فشار اقتصادی بیشتری برای عربستان سعودی به دنبال خواهد داشت. هتل‌ها و کسب و کارهای مرتبط با گردشگری مذهبی واقع در شهرهای مدینه و مکه نیز به شدت تحت تاثیر عواقب ناشی از لغو مراسم حج امسال قرار خواهند گرفت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا