خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مردان عبور از بحران می‌خواهیم

به گزارش انصاف نیوز (رسانه کمپین انتخاباتی دکتر مسعود پزشکیان)،
حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا، قائم‌مقام و از اعضای موسس حزب اعتماد ملی و همچنین عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز است. این روزها که حزب متبوعش آنچنان فعال نیست و اصلاح‌طلبان نه‌تنها از حاکمیت خارج شده‌اند و تنها اقلیت کوچکی از آنها در مجلس باقی مانده‌اند، بلکه مخالفان اصلاحات، از پایان کامل دوره اصلاح‌طلبان سخن به میان می‌آورند، این عضو حزب اعتماد ملی از جناح‌های سیاسی می‌خواهد به مصلحت مردم و کشور بیندیشند و از افرادی حمایت کنند که به گفته او «مردان عبور از بحران» هستند.
آرایش سیاسی کشور را چگونه تعریف و جایگاه اصلاحات را در این آرایش چگونه بررسی می‌کنید؟
در شرایط فعلی سه جبهه کلی در کشور شکل گرفته است. جبهه اول جبهه اصولگرایان سنتی هستند که مجموعه‌ای از تشکل‌های روحانی و غیرروحانی و احزاب را در خود جای داده‌اند و کاندیداهایشان یا از دل این گروه‌ها بیرون آمده یا به صورت فردی اعلام حضور کرده‌اند؛ اما در تلاش هستند به یک جمع‌بندی واحد برسند و کاندیدای واحدی را به مردم معرفی کنند. جبهه دوم جبهه دولتی‌هاست طرفداران احمدی‌نژاد تحرکاتی را برای انتخابات آغاز کرده‌اند و کاندیداهایشان را هم سر زبان انداخته‌اند و درصدد هستند بسته به شرایط، یک یا چند کاندیدا را وارد کارزار انتخابات کنند. البته اینکه آیا مسوولان به آنها میدان بدهند یا صلاحیت کاندیداهایشان مورد تایید قرار بگیرد و در صورت تایید شدن بتوانند از اقبال مردمی برخوردار باشند جای بحث و تامل دارد. جبهه سوم هم جبهه اصلاحات است. اصلاح‌طلبان که به لحاظ شرایط ویژه و حساسیت‌هایی که وجود دارد، مدت‌هاست در انتظار به سر می‌بردند حالا با ارزیابی شرایط درصدد ورود به صحنه هستند و چند نفری هم اعلام نامزدی کرده‌اند اما این تامل در جبهه اصلاحات وجود دارد که آیا مسوولان پذیرای حضور گسترده آنان هستند؟ و آیا کاندیدای موردنظر آنها را تایید می‌کنند یا نه؟ اما تلاش می‌شود که این امر به نتیجه مثبتی برسد و جلساتی هم در این راستا برگزار شده است. در درون اصلاح‌طلبان یک مجموعه با عنوان جبهه اصلاح‌طلبان اعلام موجودیت کرده است و تصمیم دارد زیر پرچم هر شرایطی کاندیدایی در انتخابات داشته باشد اما بخش اصلی‌تر اصلاح‌طلبان و هسته مرکزی آنها تحت عنوان شورای هماهنگی اصلاحات جلساتی را با وجود تمام محدودیت‌های موجود برگزار کرده و در تلاش هستند تا سیدمحمد خاتمی را برای نامزدی در انتخابات 92 متقاعد کنند. صحبت‌هایی هم در مورد آیت‌الله هاشمی وجود دارد در حالی‌که هنوز این دو بزرگوار نظر خود را اعلام نکرده‌اند. با این حال تلاش شورای هماهنگی اصلاحات روی متقاعد کردن خاتمی متمرکز شده است. اینکه اگر گزینه‌های اصلاحات نامزدی را بپذیرند و وارد صحنه شوند با چه مشکلاتی روبه‌رو خواهند بود نکته قابل تامل برای اصلاحات است. اما در نهایت مردم مشخص می‌کنند به چه طیف و گروهی تمایل دارند.
‌سخنان نوروزی رهبری در مشهد چقدر در تلطیف فضا موثر بود؟ ‌
فرمایشات رهبری در مشهد بسیار نویدبخش و امیدوار‌کننده بود. در فضایی که رسانه‌های وابسته به جناح راست بر طبل اختلاف می‌کوبند و اصلاح‌طلبان را مورد هجمه قرار می‌دهند و برای آنها خط و نشان می‌کشند، در این شرایط رهبری از همه گروه‌ها و سلایق دعوت کردند و می‌فرمایند: «انتخابات متعلق به همه است حق و وظیفه همه است.» بنابراین لازم است به آموزه‌های رهبری عمل کنیم.
برای اجرای این آموزه‌ها چه باید کرد؟ ‌
ما همیشه شاهد بودیم وقتی رهبری صحبتی را ایراد می‌کنند خیلی‌ها این فرمایشات را تایید می‌کنند، بیانیه می‌دهند و حمایت می‌کنند اما باید دید میزان پایبندی عملی آنها چقدر است. در واقع بسیاری از این حمایت‌ها در حد حرف و سخن باقی مانده است. به نظر می‌رسد سخنان اخیر رهبری تکلیف را برای مردم، شورای نگهبان، گروه‌های شرکت‌کننده در انتخابات و وزارت کشور روشن کرد. بنابراین افراد تندرو باید سعی کنند فضا را به سمتی هدایت کنند تا از تک قطبی دور شده و به فرمایشات رهبری جامه عمل پوشیده شود.
‌خاتمی و هاشمی چه پتانسیل‌هایی دارند؟ ‌
معیارهای بسیاری برای اصرار بر دعوت از هاشمی و خاتمی وجود دارد؛ یکی از این معیار‌ها شخصیت این دو بزرگوار است. ما در شرایطی هستیم که به چهره‌هایی نیاز داریم که چه در داخل کشور و چه در فضای سیاست خارجی ما شناخته‌شده و مورد اعتماد و دارای جاذبه باشند. گزینه‌هایی که بتوانند وحدت‌بخش باشند و آرامش را به کشور بیاورند و تنش را به حداقل برسانند و مردم هم به آنها اعتماد داشته باشند. آقایان خاتمی و هاشمی دارای این ویژگی‌ها هستند. سواد و وجهه آنها بسیار بالاست و در جامعه بین‌المللی هم از اعتبار بالایی برخوردارند. صرف مطرح شدن این دو فرد و رای آوردن آنان در انتخابات بسیاری از مشکلات را حل می‌کند. هر دو نفر سابقه دو دوره ریاست‌جمهوری را دارند و در بخش‌های مدیریتی زیادی فعال و مثمرثمر بوده‌اند. این دو نفر افرادی مدیر هستند که مردم را می‌شناسند نه اینکه کاندیدایی صفر کیلومتر باشند که بخواهند مدیریت را آموزش ببینید و با آزمون و خطا هر روز کشور را وارد یک چالش کنند. آنها می‌توانند از تجربه‌های قبلی خود استفاده کنند و اگر احیانا مشکلی هم در گذشته و نوع مدیریت‌شان وجود داشت آنها را بر طرف کنند و طرح‌های خود را به نتیجه و کشور را به سامان برسانند.
‌دلایل اصرار برای حضور افرادی چون خاتمی و هاشمی به عنوان نامزد انتخابات 92 چیست؟
ما در شرایطی هستیم که باید «مردان عبور از بحران» وارد صحنه شوند نمی‌خواهم بگویم کشور ثبات ندارد اما نمی‌توان انکار کرد مشکلات زیادی در این سال‌ها به وجود آمده که اوضاع را غیرعادی کرده است. بنابراین افرادی باید وارد گود انتخابات شوند که تبحر زیادی در امور مملکتی و مدیریتی داشته باشند و این امتیازات را در هاشمی و خاتمی می‌بینیم. اگر به فرمایشات رهبری در مورد ویژگی‌های رییس‌جمهور نگاه کنیم بسیاری از این ویژگی‌ها را در این دو نفر می‌بینیم. هاشمی بحران‌های جنگ و تنش‌های پس از انقلاب را به بهترین نحو مدیریت کرد و خاتمی دو دوره پر از تنش را به نحوی شایسته آرام کرد. البته کسی نمی‌تواند معجزه کند و در یک دوره چهار ساله ریاست‌جمهوری همه مشکلات را حل کند اما این دو نفر امتحان خود را پس داده‌اند و قدرت مدیریت خود را به نمایش گذاشته‌اند.
‌با این وجود تاکنون هیچ‌کدام از این دو نفر نامزدی را نپذیرفته‌اند. امکان حضور آنان را تا چه اندازه می‌بینید؟
می‌خواهم اینجا از همه گروه‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا و مستقل و همه افرادی که صلاح مملکت را بر مصالح فردی و گروهی و جناحی ترجیح می‌دهند دعوت کنم باز هم به مصالح مملکت و مردم بیندیشند و از افرادی حمایت کنند که شاید از حزب و گروه آنها نباشند اما افرادی شایسته و دلسوز هستند که می‌توانند با مدیریت کشور را به سامان برسانند، حالا زمان این نیست که تنها به حزب و جناح و گروه خود فکر کنیم. مصلحت نظام و مردم بر هر موضوع دیگری ارجحیت دارد، حتی همه کسانی که طرفدار دولت فعلی هستند باید بدانند که تنها با حمایت از «مردان عبور از بحران» می‌توانیم به سلامت مشکلات را پشت‌سر بگذاریم.
‌عمده‌ترین دلیل تردید نامزدهایی مانند خاتمی برای حضور در انتخابات را چه می‌دانید؟
طبیعی است آقای خاتمی که همه روزه آماج حملات افراد تندرو جناح مقابل قرار دارد و هر روز در رسانه‌های مخالف به ایشان حمله می‌شود، یا آقای هاشمی که آماج تهمت و تخریب قرار می‌گیرند، از حضور خود در عرصه سیاسی نگران باشند، باید دید که دستگاه‌های نظارتی در برابر چنین هتاکی‌هایی چه برخوردی خواهند داشت؟ آنها بیش از هر چیز به این فکر می‌کنند که کشور را دچار چالش جدیدتری نکنند. اما با سعه‌صدری که در این افراد سراغ داریم و می‌دانیم تا چه اندازه به مصالح کشور و مردم اهمیت می‌دهند امیدواریم قبول کنند و به صحنه بیایند با توجه به اینکه فرمایشات رهبری هم بسیار امیدوار‌کننده بود و آغوش باز جامعه را برای همه گروه‌ها و جناح‌ها به تصویر کشید. امیدوارم مجریان و ناظران انتخابات هم مصلحت‌سنجی کنند و شاهد انتخاباتی صحیح و پرشور باشیم.
‌چه اقداماتی برای متقاعد کردن آیت‌الله هاشمی یا حجت‌الاسلام خاتمی صورت گرفته است؟
هر روز افراد و گروه‌های مختلف از اقصی نقاط کشور با آقایان هاشمی و خاتمی دیدار می‌کنند و گروه‌های مختلف بیانیه حمایت می‌دهند و مردم طومارهایی امضا می‌کنند و نامه‌های بسیاری به دفتر آنها ارسال می‌شود که خواهان حضور این دو هستند و کارهای دیگری هم در دست انجام است مثل کمپین‌های دعوت و رایزنی‌ها و صحبت‌های سیاسیون. در واقع، در شرایط کنونی همه منتظر آقای خاتمی هستیم تا گام بعدی مشخص شود. آنچه برای شنیدن این خبر الزامی است این است که نگرانی‌های این شخصیت‌ها توسط نهادهای مسوول، برطرف شود تا شاهد حضور آنها در انتخابات باشیم.

منبع : شرق

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا