خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«لباس روحانیت یک لباس ایرانی است»

نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت:  لباس روحانیت، یک لباس ایرانی است که امثال سعدی شیرازی و ملاصدرا و ابن سینا نیز برتن داشته‌اند، مقاومتی که روحانیت در طول تاریخ برای بیرون نیاوردن این لباس از تن نشان داد، به ویژه در زمان رضاخان، برای این بود که هویت ما به این لباس پیوند دارد. این لباس ایرانی، معنویت و انسانیت را با خود یدک می‌کشد و علمای ما بر سر حفظ آن کتک‌ خورده‌اند.

به گزارش ایسنا آیت‌الله لطف‌الله دژکام، ظهر شنبه 24 خرداد در جلسه با جمعی از نمایندگان انجمن‌ها و تشکل‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای استان فارس که با حضور مدیرکل و معاونان فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برگزار شد، صمن تصریح اینکه امروز در رابطه با ساحت فرهنگ در فارس برنامه مدونی نداریم و افق‌ها برایمان مشخص نیست، حل مشکلات فرهنگی را نیازمند انس گرفتن مجموعه‌ها و افراد صاحب‌نظر در این حوزه و همراهی همه دانست.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه در دیدار دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی، پیرامون نقشه مهندسی کشور و تدوین برش استانی این نقشه مباحثی مطرح شد، تغییر و تحول فرهنگی را کاری دشوار دانست که به ثمر نشست آن نیازمند زمان است.

او با بیان اینکه امروز درصدد این هستیم که بتوانیم برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی را تهیه کنیم، گفت: طی جلساتی که با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی دیگر برگزار شد، عرض کرده‌ام که اگر نقشه‌های راهبردی بخواهد پشت درب‌های بسته تهیه شود هیچ اثری نخواهد داشت، بلکه باید طرح پیشنهادی را با صاحب نظران به بحث و گفت‌وگو بگذاریم.

امام جمعه شیراز با تاکید براینکه رسیدن به راهبرد حاصل تعامل افکار است، گفت: باید تعاملی انجام و راهبردی تهیه شود و در این زمینه افراد باید در هر حیطه حرف خود را مطرح کنند تا پس از آن جمع‌بندی لازم انجام شود.

او ابراز امیدواری کرد که طی زمان یکساله، برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی برای فارس، تهیه شود، گفت: همه افراد در مجموعه‌های خود قطعاً در آینده با نامه‌ای از سوی بنده تحت عنوان متن پیشنهادی، مواجه خواهند شد که نظرات خود را بیان کنند که این امر، آغاز راه خواهد بود.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه هنر باید خریدار داشته باشد، گفت: هنگامی تاریخ را مطالعه می‌کنید به این نکته برخورده‌اید که نوشته‌شده فلان پادشاه هنرپرور بوده، کار هنری باید موردتوجه مدیرانی باشد که می‌توانند هزینه آن را بپردازند؛ اما این سئوال نیز مطرح است که آیا هنر برای جامعه کاری را انجام می‌دهد که جامعه بخواهد هزینه آن را بپردازد؟ گاهی هنر باید نیازی را برطرف کند تا در مقابل آن چیزی را طلب کند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: با توجه به پیشینه‌ای که کشور درزمینهٔ هنر دارد، ارتباط حاکمیت با انواع گروه‌های هنر و هنرپروری را باید از نو تعریف و بازسازی کنیم.

او در ادامه با بیان اینکه مسائل و مشکلات مطرح‌شده در خصوص محدودیت های فعالیت‌های فرهنگی را درک می‌کنیم اما باید راهکاری برای آن اندیشید، گفت: شهرداری‌ها به‌ویژه شهرداری شیراز درزمینهٔ فرهنگی و هنری بودجه قابل توجهی دارند؛ باید پروژه‌های فرهنگی مشترکی تعریف کنیم که قطعا با استقبال شهرداری‌ها هم مواجه خواهد شد.

امام جمعه شیراز با اشاره به ضرورت انس گرفتن با یکدیگر، پایه انس را در یکرنگی دانست و خاطرنشان کرد: در برنامه‌ریزی‌ها نباید به دنبال دور زدن یکدیگر باشیم، اگر اخلاق انس گرفتن و دور نزدن یکدیگر را نداریم، باید آن را ایجاد کنیم.

نماینده ولی فقیه در فارس با تصریح اینکه هیچ‌وقت به‌ویژه خواری میدان نمی‌دهد، لزوم رعایت انصاف و انس را یادآور شد و گفت: اگر در این راستا فضای مناسبی ایجاد شود که هرچه داریم با همدلی و یکرنگی، با هم انجام می‌دهیم و نان همدیگر را نبریم و رقابت ناسالم نداشته باشی، کار به سامان خواهد رسید.

لباس روحانیت ایرانی‌ست و معنویت و انسانیت را در خود دارد

او با اشاره به اینکه در دوران پیش از انقلاب اسلامی نقشه‌ها و راهبردهای فرهنگی با رویکرد معرفی داشته‌ها به صورت سکولار وجود داشت، گفت: در گذشته این نگاه وجود داشت که عقبه اسلامی مشاهیر کاملا زدوده شود، در این بین نمادهای اسلامی که لباس روحانیت هم جزو آن بود، حذف می‌شد؛ متاسفانه این نگاه اکنون هم وجود دارد.

امام جمعه شیراز گفت: لباس روحانیت، یک لباس ایرانی است که امثال سعدی شیرازی و ملاصدرا و ابن سینا نیز برتن داشته‌اند، مقاومتی که روحانیت در طول تاریخ برای بیرون نیاوردن این لباس از تن نشان داد، به ویژه در زمان رضاخان، برای این بود که هویت ما به این لباس پیوند دارد. این لباس ایرانی، معنویت و انسانیت را با خود یدک می‌کشد و علمای ما بر سر حفظ آن کتک‌ خورده‌اند.

او با انتقاد از کم توجهی به آثار برخی مفاخر استان فارس و کشور در شیراز، گفت: در جای جای این شهر مشاهیر و بزرگان عرفان، فلسفه، ادب و هنر بوده‌اند که امروز نام و نشانی از آنها باقی نیست.

نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: باید مشاهیر و بزرگان تاریخ شیراز را شناسایی، تکریم و تبلیغ کنیم؛ این کار برای حفظ هویت فرهنگی و دینی این شهر لازم و یک مطالبه جدی است.

امام جمعه شیراز همچنین گفت: امروز همه برای بستن راه تحریف شخصیت عرفانی و قرآنی افرادی نظیر خواجه حافظ شیرازی وظیفه داریم؛ نباید اجازه دهیم که چهره این شخصیت عارف و قرآنی مخدوش شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. میشه شما خطبه هاتونو بخونید کاری به کار تاریخ نداشته باشید؟ یا باید به همه چیز کارداشته باشید؟؟ قدم رنججه کرده حالا که در شیراز زندگی می کنید یک روز هم به جای بالا رفتن از پله های منبر از پله های تخته جمشید بالا بروید انوقت انجا رویج روی. سنگ نبشته ها و تصاویر اگر یک مرد پارسی پیدا کردید که عمامه سرش گذاشته باشد اینجانب من بعد به جای مطالعه کتب تاریخی می نشینم پای منبر شما

  2. بقول قدیمی ها حرمت مسجد ویا امام زاده به متولی اش هست. لااقل بعضی اشخاص از قشر روحانی باید حرمت این لباس را رعایت کنند.

  3. البته مخالفت رضاشاه با لباس روحانیت را باید با ازمون وزانت علمی ملبسان انروز درنظرگرفت….نه اینکه هر امثله خوانی را با عناوین ……..ذکر کنند وارتقا دهند….

    1. اخه مدتیه به ایرانی گرایی رو اورده شده است….خیری از ……ندیدند متوسل به سخنان جدید شده اند…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا