خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش وزیر فرهنگ به مجلس

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نخستین دیدار با رئیس، هیات رئیسه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم که صبح امروز 25 خرداد ماه برگزار شد، در صحن علنی حضور یافت و با گرامیداشت یاد و خاطره حضرت امام (ره) و شهدا و تبریک به رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، گفت: شفافیت، توجه به استان‌ها و هوشمندسازی از رویکردهای اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی با ارائه گزارشی از مجموعه اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این مطلب به اقدامات نهاد کتابخانه های عمومی کشور اشاره کرد و افزود: در بخش فرهنگ نهاد کتابخانه‌های عمومی فعالیت‌های متنوعی داشته است. در سه سال گذشته ۳۶۵ کتابخانه ساخته شده است. کتابخانه‌ها به باشگاه‌های فرهنگی تبدیل شده است. صدها مسابقه کتابخوانی برگزار شد. کتابخوانی رضوی یک میلیون شرکت‌کننده داشت.

اعتبارات موجود برای پرداخت حقوق کارکنان نهاد کتابخانه ها کافی نیست

وی با بیان اینکه نهاد کتابخانه ها با بیش از ۷۴۰۰ نیروی انسانی در سال ۹۹ باید بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان حقوق پرداخت کند، اظهار کرد: بودجه کمکی دولت حدود ۲۰۰ میلیارد تومان است و اعتبار به دست آمده از نیم درصد شهرداری ها نیز کمتر از ۲۰۰ میلیارد تومان است، بنابراین مجموع این اعتبارات برای پرداخت حقوق کارکنان نهاد کتابخانه‌ها کافی نیست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با بیان اینکه سازمان‌های اوقاف و حج و زیارت، معاونت قرآن و عترت و کانون های فرهنگی و هنری مساجد در حوزه دینی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال فعالیت هستند، ادامه داد: ۵۵ جشنواره ملی و بین المللی قرآنی و ۶۰۰ جشنواره استانی و ۲۴۰۰ موسسه قرآنی و دبیرخانه ستاد ترویج قرآنی در کشور فعالیت می کنند که در صورت حمایت بیشتر می توان این فعالیت ها را گسترش داد. ۲۵ هزار کانون فرهنگی و هنری مساجد با بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار عضو ثابت در حال فعالیت است که اسامی این افراد در پرتال مساجد وجود دارد. اساسنامه کانون های فرهنگی و هنری مساجد در شورای انقلاب فرهنگی تصویب و به قرارگاه فرهنگی و اجتماعی تبدیل شد.

ایجاد شبکه‌های خلاق و گسترش فضای دسترسی در مناطق محروم

وی ادامه داد: در معاونت امور هنری و سازمان سینمایی هم از لحاظ تعداد رویدادها و هم از لحاظ فعالیت‌ها رشد خوبی داشتیم. ایجاد شبکه‌های خلاق در استان‌ها یکی از اقدامات مهم در این حوزه است که به واسطه آن هر شهری می تواند در یک یا چند رشته هنری همچون خوشنویسی، گرافیک و انیمیشن جایگاه خودش را پیدا کند. در حوزه سینمایی تحولات گوناگونی هم از لحاظ زیرساخت و هم از لحاظ اقتصاد سینما و هم از لحاظ حضورهای بین‌المللی داشتیم. در مناطق محروم با نگاه کمک به گسترش فضای دسترسی به محصولات هنری فعالیت‌های خوبی انجام شده است.

وی درباره فعالیت‌های این وزارتخانه در حوزه رسانه گفت: با بهبود وضعیت رسانه و مطبوعات در سال‌های اخیر شاهد فعالیت‌های مطلوب این حوزه به عنوان مکمل امنیت و سلامت بودیم. ۴ کارگروه در معاونت مطبوعاتی به شکل منظم تشکیل جلسه می دادند. فعالیت‌های اصحاب رسانه در زمان شیوع کرونا و همکاری با کادر درمانی از جمله اقدامات مثبت رسانه‌ها است.

صالحی گفت: این وزارتخانه از اولین وزارتخانه‌هایی بود که برنامه خودش را در حوزه فضای مجازی به مرکز ملی فضای مجازی ارائه کرد. از طرفی این وزارتخانه ۷۲ اقدام موثر در حوزه زیرساختی و محتوایی داشت.  حمایت از استارتاپ های حوزه فرهنگ و هنر در فضای مجازی از اقدامات دیگر این وزارتخانه بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در حوزه بین‌الملل نیز سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ۷۰ تا ۸۰ رایزنی ثبت قرارداد داشت، همچنین ۳۷ برنامه معادله فرهنگی با کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به منظور بهبود روابط بین کشورها تدوین شد. از طرفی در سال گذشته بیش از ۸۰ گفتگوی دینی با مجموعه‌های مختلف برگزار کردیم. همچنین در حوزه پژوهش‌های انجام شده در پژوهشگاه فرهنگ و هنر نیز اتفاقات بسیار خوبی را شاهد بودیم.

رویکردهای اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

صالحی در بخش پایانی سخنانش درباره رویکردهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رویکرد توجه به استانها از اولویت‌های این وزارتخانه بود چرا که ایران تنها تهران نیست. برهمین اساس در سال ۹۸، ۲۴۰ هزار فعالیت در شهرستان ها شاهد بودیم. همچنین در توافقی با ۱۸ استاندار ۱۲۰۰ میلیارد تومان تفاهم‌نامه برای بهبود وضعیت زیرساخت‌ها و فعالیت‌های مختلف در حوزه فرهنگ و ارشاد تا پایان دولت تنظیم شد.

وی گفت: رویکرد دیگر ما شفافیت است. بودجه‌ریزی عملیاتی در وزارت فرهنگ در سال‌های اخیر اجرا شده است. همچنین در رابطه با قراردادها، هزینه‌های رویدادها و کمک‌ها شفافیت را در دستور کار قرار داده‌ایم.

صالحی در خاتمه افزود: رویکرد سوم ما در فضای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هوشمندسازی است. در این راستا ۱۳۰ مجوز و شبه مجوز در این وزارتخانه به ۳۶ مجوز تقلیل پیدا کرده و به سامانه تبدیل شد. ان شاالله تا پایان شهریور ۳۶ خدمت خودمان را در فضای دولت الکترونیک انجام خواهیم داد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا