خرید تور تابستان ایران بوم گردی

توافق‌ نهایی دو شرکت خودروسازی ایران با فولکس واگن و دایملر

سفیر کشورمان در آلمان و عضو سابق کارگروه اقتصادی مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران گفت: ورود شرکت های آلمانی به بازار خاورمیانه و آسیای مرکزی از طریق ایران ساده‌تر و به صرفه‌تر است و عوامل محاسباتی هم موید این است که این کار شدنی است

علی ماجدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با اشاره به محورهای رابطه تهران-برلین و تاکید بر اهمیت آلمان در به ثمر رسیدن برجام اظهار داشت: این یک واقعیت است که در مذاکرات هسته‌ای بین سه کشور اروپایی عضو شورای امنیت، نقش آلمان پررنگ‌تر از سایرین بوده است. البته همه کشور‌ها در ‌‌نهایت موافقت کردند اما در طول این دوره مذاکرات بار‌ها دچار افت و خیز شد که کشور‌ها سعی می‌کردند در این شرایط مواضع را به هم نزدیک کنند.

اشتاین‌مایر روابط کشورها در مذاکرات را نزدیک‌تر می‌کرد

او گفت: تردیدی نیست که چین و روسیه نقش موثر و مهمی داشتند اما در میان سه کشور اروپایی کشور آلمان نقش پررنگ تری داشت. زمانی که اختلاف نظری پیش می‌آمد آقای اشتاین‌مایر وزیر امور خارجه آلمان سعی می‌کرد این ارتباط را نزدیک‌تر کند و زمینه مذاکره بین ایران و آمریکا را به عنوان مذاکره کننده‌های اصلی فراهم کند.

ماجدی در خصوص زمینه‌های اقتصادی رابطه بین دو کشور این گونه اظهار نظر کرد که قبل از تحریم‌ها آلمان در میان کشورهای اروپایی شریک اول ما بوده است؛ هرچند مقدار این شراکت بسیار ناچیز بوده است اما به هر جهت سهم آلمان در ارتباطات اقتصادی نسبت به سایر کشورهای اتحادیه اروپا بیشتر بوده است.

او ادامه داد: آلمان در گذشته شریک اول اقتصادی ایران بوده است و در حال حاضر انتظار این می‌رود که به جایگاه بالایی که داشته بازگردد. البته حضور برلین در جایگاه نخست با توجه به حجم رابطه ایران با چین و ترکیه و ژاپن کمی دور از ذهن است. بعضی از این کشور‌ها به این دلیل جایگاه ویژه‌ای در روابط اقتصادی با ایران دارند که خریدار نفت ایرانند، اما در مورد آلمان، ایران وارد کننده است و این کشور کمتر خریدار نفت ایران است.

تلاش آلمان برای اخذ پروژه‌های عظیم پتروشیمی و توسعه میادین نفت و گاز

سفیر ایران در آلمان از تلاش خود در این دوره برای حضور آلمان در توسعه میادین نفت و گاز خبر داد و گفت: امیدواریم حضور آلمان‌ها در پروژه‌های پتروشیمی جایگاه گذشته‌اش را بازیابد.

او افزود: بر اساس آمارهای شفاهی در گذشته حضور آلمان تا ۴۰% در حوزه‌های پتروشیمی بوده است. در حال حاضر شرکت‌های بزرگ آلمان به دنبال پروژه‌های پتروشیمی در ایرانند.

ماجدی از بردن نام این شرکت‌ها خودداری کرد اما گفت: این شرکت‌های بزرگ به دنبال اخذ پروژه‌های عظیم پتروشیمی و توسعه میادین نفت و گازند.

عضو کارگروه اقتصادی در مذاکرات هسته‌ای در دولت اصلاحات همچنین به واردات تکنولوژی‌های مرتبط با انرژی‌های نو از آلمان اشاره کرد و خاطرنشان کرد: در دو سه سال آینده حجم رابطه ایران و آلمان با جهش قابل ملاحظه‌ای همراه خواهد بود.

رییس جمهور سال آینده به آلمان سفر می‌کند

ماجدی در مورد سفر رییس جمهور به آلمان و تاخیر در این سفر گفت: اولویت با کشورهایی در اروپا بود که زود‌تر دعوت کردند و سفر رییس جمهور احتمالا در دور سوم سفر به اروپا پس از سفر به بلژیک و اتریش در سال آینده خواهد بود. سفر به آلمان اهمیت زیادی دارد از این جهت که نباید فراموش کرد آقای زیگمار گابریل، معاون صدر اعظم آلمان اولین کسی بود که به ایران آمد. همچنین وزیر امور خارجه آلمان دو بار به ایران سفر کرده است و آقای گابریل مجدد در پنجمین کمسیون مشترک ایران و آلمان در اردیبهشت ماه به ایران سفر خواهد کرد. لذا در زمینه اقتصادی همکاری بالاست و این باید به روابط سیاسی هم بسط پیدا کند.

شرکت‌های آلمانی در پروژه‌های نیروگاهی به شکل گسترده وارد ایران می‌شوند

سفیر ایران در برلین محورهای روابط اقتصادی ایران و آلمان را برشمرد و گفت در زمینه زیرساخت‌ها مثل راه آهن و در حوزه نفت و گاز کارهای عمده‌ای انجام شده است. البته شرکت‌های آلمانی به بزرگی شرکت‌هایی نظیر شل و توتال در اروپا نیستند، اما این‌ها در پروژه‌های متوسط احتمالا درگیر خواهند شد که حوزه حضور آن‌ها به الویت‌های شرکت نفت بستگی دارد.

معاون پیشین بازرگانی و امور بین‌الملل وزیر نفت گفت: شرکت‌های آلمانی در زمینه پتروشیمی خیز بزرگی برداشته‌اند و در پروژه‌های نیروگاهی به شکل گسترده وارد ایران می‌شوند.

در زمینه نیروگاهی سقف تولید ۵ هزار مگابایت به آلمان‌ها اختصاص داده شده است

او همچنین در خصوص پروژه‌های نیروگاهی گفت: آلمان در زمینه انرژی‌های نو، بادی و خورشیدی دست بر‌تر را در اروپا دارد و هم اینک برای رسیدن به سقف تولید ۵ هزار مگابایت سهم عمده‌ای از این پروژه‌هایی که ما در برنامه‌هایمان داریم به آلمان‌ها اختصاص داده شده است. ما همچنین در پروژه‌های مدیریت آب و فاضلاب با آلمان‌ها در حال مذاکره هستیم.

توافق‌های نهایی دو شرکت خودرو سازی ایران با فولکس واگن و دایلمر

ماجدی همچنین از قراردادهای خودروسازی با آلمان یاد کرد و افزود: در حال حاضر شرکت دایملر و فولکس‌واگن با ایران در حال مذاکره‌اند و از بین چهار پنج شرکت خودرو سازی ایران با دو شرکت به توافق رسیده‌اند و توافق‌های نهایی حاصل شده است.

قرارداد انتقال تکنولوژی بین مپنا و زیمنس

او همچنین در مورد امضای قرارداد با طرف آلمانی گفت: در مورد انرژی‌های نو حدافل دو تا سه قرارداد بین طرفین به امضا رسیده است. در سفری که معاون صدراعظم آلمان به ایران داشت بین مپنا و زیمنس قرارداد انتقال تکنولوژی توربین‌های کلاس‌اف که تقریبا نوع پیشرفته با کارایی بالاست به امضا رسیده است. قرارداد انتقال تکنولوژی لوکوموتیو بین زیمنس و مپنا امضا شده است. نگاه جدید ما این است که در چرخه تولید و تجارت آلمان به اتفاق وارد شویم و این نه تنها برای بازار خودمان که برای بازار منطقه موثر خواهد بود.

ماجدی افزود: در این زمینه خود بنده اهتمام زیادی دارم. فرمول آن این است که اگر اروپا به دنبال بازارهای خاورمیانه است می‌تواند بخشی از تولیدش را در ایران متمرکز کند و با توجه به نیروی انسانی تحصیلکرده، جوان و نسبت به اروپا ارزان‌تر و با توجه به هزینه‌های پایین‌تر انرژی در ایران این امر به صرفه خواهد بود. این زمانی محقق می‌شود که مسئله فایننس حل شود و تکنولوژی از سوی طرف مقابل تامین شود.

سفیر ایران در برلین گفت: مذاکرات اقتصادی مانند مذاکرات سیاسی باید «برد-برد» باشد. یعنی وقتی یک شرکت با هدف تولید با کیفیت بالا ولی ارزان‌تر است، دلیلی وجود ندارد که متمایل به این کار نباشند.

آلمان‌ها می‌آیند و در ایران ماندگار می‌شوند

ماجدی در خصوص حضور کمرنگ‌تر آلمان ها در قرارداد‌های تجاری با ایران نسبت به فرانسه و سایر کشورها پس از امضای برجام گفت: این ادعا درست نیست. برای برقراری ارتباط با یک کشور باید خصوصیات اخلاقی آن کشور را مد نظر قرار داد. اما چیزی که هست این است که آلمان‌ها می‌آیند و ماندگارند. به خصوص شرکت‌های کوچک و متوسط آن‌ها که شرکت‌های خانوادگی هستند و متعلق به یک فامیلی از ۶ تا ۷ نسل است. حتی شرکتی مثل زیمنس هم یک شرکت فامیلی بوده که کم کم طی سالیان طولانی بزرگ شده و سهم خانواده زیمنس در آن کمرنگ‌تر شده است. این ماندگاری آلمانی‌ها و اهمیتی که برای انجام یک کار دقیق و عمیق قائلند، زمان را برای آن‌ها کم رنگ می‌کند و شاید به این خاطر به نظر می‌رسد که آن‌ها حضور کمتری داشته‌اند، اما این طور نیست.

او در خصوص اهمیت ورود به بازارهای تولید ارزان در خاورمیانه به ویژه ایران به وضعیت اشتغال در آلمان اشاره کرد و افزود: اشتغال در آلمان تقریبا ۱۰۰% است. در شبکه تولید جهانی ورود به بازار خاورمیانه از طریق ایران ساده‌تر و به صرفه‌تر است و عوامل محاسباتی هم موید این است که این کار شدنی است. بنابراین طرف آلمانی دلیلی ندارد به آینده سرمایه‌گذاری در ایران امیدوار نباشد.

سفیر ایران در آلمان افزایش رابطه اقتصادی را منوط به حل مشکلات بانکی در ایران دانست و گفت علت زمان بر بودن توسعه روابط اقتصادی این است که برای بانک‌های بزرگ جهان یک سری ابهامات در خصوص قواعد بانکی ایران وجود دارد که لازم است ایران تا حدی قوانین بانکی خود را با سیسنم بانکداری جهان و بانک‌های بزرگ هماهنگ کند.

پرداخت‌های سوییفت با بانک‌های ملی و سپه انجام می‌شود

او به ابهامات در مورد مسئله سوئیفت اشاره و تصریح کرد: سوئیفت هماکنون باز شده و درحال کار است و ۲۵ بانک سوئیفت را دارند و دریافت و پرداخت هم با بانک ایران و اروپا هم بانک ملی و هم بانک سپه انجام می‌گیرد. اما گرفتن تسهیلات نیاز به حضور بانک‌های بزرگ‌تر دارد که درگیر این پروسه شوند ما فکر می‌کنیم آنچه را نمی‌بینیم خیلی راحت در حال انجام است اما این طور نیست. چیزی که مسلم است این است که بانک‌های بزرگ اروپایی مناسباتی با بانک‌های آمریکایی دارند که ما نمی‌بینیم. چنین گرفتاری‌هایی در حوزه تجارت وجود دارد که طرفین می‌نشینند و مسائلشان را حل می‌کنند، لذا ما به دنبال حضور بانک‌های بزرگ هستیم که امکان تامین مالی پروژه‌های بزرگ را فراهم کنند وگرنه در سیستم سوئیفت دریافت و پرداخت‌ها در حال اجراست و هیچ مشکلی هم در آن حوزه وجود ندارد.

ماجدی در پایان بر این اصل که سوئیفت دو هفته است باز شده و برجام کمتر از دو ماه است که به فرجام رسیده تاکید و خاطرنشان کرد: بعد از یک دوره طولانی فترت ما نیاز به بازسازی داریم و بانک‌های ما نیاز به پذیرش مقررات جدید بانکی برای تعامل با سیستم بانکی جهانی دارند. بخشی از این مشکل به سیستم بانکی خودمان برمی‌گردد که باید در سیستم بانکی جهانی جا بیفتد و بخشی از مشکلات مربوط به تحریم هاست. بخش دوم مشکلات به ابهامات موجود به قواعد برمی‌گردد که باید در طرفین بر سر قواعد جدید به توافق برسند.

انتهای پیام

 

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا