خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نابخردی شبکه سه در شرایط تشدید تحریم

حمیدرضا جلائی‌پور در یادداشتی با عنوان “نابخردی شبکه سه در شرایط تشدید تحریم” در کانال تلگرامی امتداد نوشت: در روز جمعه ۶/۲/۹۸ در ورزشگاه آزادی تهران بین هوادران بازی پرسپولیس و سپاهان درگیری رخ داد. طبق اعلام رئیس اورژانس تهران این درگیری‌ها «۲۴۵ مصدوم داشت که ۴۴ نفر از آنها به مراکز درمانی انتقال یافتند و متاسفانه یک نفر نیز جان خود را از دست داد.»

رقابت و حتی درگیری بین هوادران دو تیم بزرگ در ایران و سایر کشورها امر نادری نیست. ولی ما در ایران اخیرا شاهد این حجم از درگیری نبودیم و چرا این درگیری به خشونت شدید و تاحدودی وسیع کشیده شده است؟ روشن است که اولا این رخداد یک علتی نیست و چند علتی است. ثانیا مدیریت برگزار کننده بازی تمهیدات لازم را انجام نداده است. ثالثا در شرایط رکود‌-تورمی و اخیرا تشدید تحریم‌ها «منابع» خشنودی‌آور را در جامعه محدود کرده و بر تعداد ناکامان (و خشم آنان) در جامعه افزوده شده است. با این‌همه من در این نوشته کوتاه قصد بررسی همه‌جانبه این سوال را ندارم و می‌خواهم فقط بر یک نکته و عامل پیشگیری‌کننده اشاره کنم.

در جامعه‌ای که از «رکود اقتصادی مستمر»، «احساس نارضایتی» و «بی‌اعتمادی به نهادهای عمومی» رنج می‌برد، اجرای هفتگی برنامه ۹۰ فوتبال با مخاطبان میلیونی جوان یک غنیمت بود و نوعی مدیریت خشم هم بود. این برنامه مسائل، چالشها و منازعات فوتبال را برای علاقمندان به فوتبال (که در میان آنها جوانان درگیر با ناکامی کم نیست) به بحث و گفت‌گو می‌گذاشت. برنامه‌ای که طبق نظر سنجی خود صدا‌وسیما پرمخاطب‌ترین و موفق‌ترین برنامه این رسانه فراگیر بود. آنگاه مدیریت شبکه سه صداو‌سیما نابخردانه و از موضع بالا و یک‌طرفه و برخلاف رضایت مردم این برنامه را لغو می‌کند!! و به هیچکس هم پاسخگو نیستند و می‌گویند ما «انجام دادیم و شد» و چون «شد» پس حق با ما است. به نظر من یکی از عوامل افزایش پتانسیل خشونت در میان جوانان آثار همین مدیریت چکشی شبکه سه در رویارویی با برنامه ۹۰ و خواست جوانان است.

ایران در سال ۹۸ در شرایط تشدید تحریم‌ها و تهدیدها قرار دارد و در برابر ائتلاف شیطانی ترامپ، نتانیاهو و بن‌سلمان راهی جز «مقاومت مدبرانه» با کمک مردم ندارد. حکمرانان ایران راهی جز صحبت و گفت‌گو با مردم درباره بحث‌های اساسی جامعه ندارند و ما به انواع برنامه‌های نود نیاز داریم (بحث‌هایی مثل چگونگی قیمت‌گذاری حاملان انرژی و سازماندهی موثر یارانه‌ها برای نجات اقتصاد بیمار ایران برای رویارویی با تحریم‌های بی‌رحمانه).

در سال ۹۸ ما نه فقط به برنامه نود ورزشی که به برنامه نود اقتصادی، سیاست‌خارجی و اجتماعی نیاز داریم. حکمرانی در شرایط ۹۸ به تدبیر و گفت‌گوی بیشتر با مردم نیاز دارد. از نود ورزشی شروع کنید. نود را برگردانید، حداقل برای درمان موقت خشم جوانان.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. قبلاً همه مشکلات تقصیر دولت قبل بود، حالا هم همه مشکلات تقصیر شبکه سه است چون برنامه مزخرف نود را تعطیل کرده…. به شما هم میگن کارشناس؟!

  2. جلایی پور: بحث‌هایی مثل چگونگی قیمت‌گذاری حاملان انرژی و سازماندهی موثر یارانه‌ها برای نجات اقتصاد بیمار ایران برای رویارویی با تحریم‌های بی‌رحمانه (لازم داریم)
    ما: بحثهایی مثل اصل مطلب ادامه رویارویی با آمریکا یا عدم آن و حضور مستشاری در کشورهای دیگر یا عدم آن و مسائل ریشه ای تر را لازم داریم
    جلایی پور: راهی جز صحبت و گفتگو با مردم درباره مسائل اساسی جامعه نداریم
    ما: درباره اینکه کدام مسائل اساسی است گفتگو و به نظر مردم عمل شود تا اصولا تحریمی نماند (نه راههای مقابله ! با تحریم!)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا