خرید تور تابستان ایران بوم گردی

انتقادات تند رئیس سازمان تبلیغات به وضعیت فرهنگی در مجلس

«خانه ملت» نوشت: محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در نشست علنی امروز (یکشنبه، 25 خردادماه) مجلس شورای اسلامی، با اشاره به مظلومیت فرهنگ، اظهار داشت: در شهریورماه سال 86 رئیس جمهور وقت آقای احمدی نژاد در جلسه هیات دولت با مقام معظم رهبری گزارشی را قرائت کردند که مقام معظم رهبری فرمودند فرهنگ حقیقتا مظلوم است و شواهدی آوردند که یکی از آن ها این بود که در گزارش رئیس جمهور مجالی به فرهنگ نرسید.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی بیان کرد: هر دلسوزی این استقبال نمایندگان برای عضویت در کمیسیون فرهنگی را ببیند یاد مظلومیت فرهنگ می افتد، شورای عالی انقلاب فرهنگی 4 ماه است تشکیل نشده، شورای عالی فضای مجازی نیز تشکیل نمی شود.

وی افزود: سند مهندسی فرهنگی به دستور رهبری بیش از 40 جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی را به خود اختصاص می دهد اما پس از تصویب 5، 6 سال است که این سند که در سبد اولویت ها بود، روی زمین می ماند و هیچ اتفاقی برای آن نمی افتد.

قمی با بیان اینکه کل بودجه فرهنگ کشور زیر نیم درصد است، ادامه داد: از مظلومیت فرهنگ یک قدم جلوتر همین اندک بودجه دستگاه های فرهنگی است که با شلختگی دستگاه ها و روشن نبودن شرح وظایف با موضوعات بر زمین مانده مواجه هستیم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی  گفت: مسجد که سنگر است و باید گره ها را باز کند به عبارتی 11 متولی و به عبارت دیگر 21 متولی دارد، شما نمایندگان بگویید که وضعیت بیش از 80 هزار مسجد در شهرها چگونه است.

وی افزود: سال 90 مقام معظم رهبری فرمودند 10 میلیون حافظ قرآن می خواهیم، یک دهه از آن روز می گذرد، دستگاه های مختلف من جمله وزارت فرهنگ و سازمان تبلیغات و سایر نهادها که بودجه قرآنی می گیرند چند درصد از این 10 میلیون حافظ را محقق کردند.

وی افزود: در حوزه فضای مجازی تصمیم نظام به هر دلیل موجهی بستن یک صفحه اجتماعی بود اما چنان می بندیمش و می گوییم پس از بستن آیا وضعیت بهتر شده، وقتی همه فیلترشکن دارند؟ نحوه بستن را شاهد مدعا می دانیم که نباید برخورد سلبی کرد. در همه جای دنیا در کنار اقدامات ایجابی رفتار سلبی هم در پیش می گیرند.

قمی اظهار داشت: در پیوست حکم دوره اول اعضای شورای عالی فضای مجازی مقام معظم رهبری هرگونه بالابردن سرعت و پهنای باند اینترنت را منوط به شبکه ملی اطلاعات و صدور مجوز کرده بودند و محتوا را مقدم بر توسعه زیرساخت خدمات کرده بودند. اتفاقی که امروز در فضای مجازی رخ می دهد فرزندان مردم و من و شما چه چیزهایی را در فضای مجازی مشاهده می کنند.

وی افزود: 5 آهنگ آن خواننده ضدانسانی و ضد بشریت 198 میلیون بار ویژه دیده شده است، مضامین آن را مرور کنید.

قمی اظهار داشت: پهنای باند اینترنت از اردیبهشت تا اسفند 98، 2.5 برابر شده است گاهی 60 تا 70 درصد این فضا در اختیار اینستاگرام است که وقتی یک شاعر که اسم حاج قاسم را نوشته بود با 200 K فالور صفحه اش بسته می شود این در حالی است که در همین اینستاگرام به همین مقدسات ما توهین می شود و کاری نمی کنیم این در حالی است که ادعای حکمرانی در فضای مجازی را نیز داریم.

وی افزود: 30 درصد جرایم رایانه ای کشور، در این بستر رخ می دهد و 25 درصد محتوای خلاف عفت در این محتوا دیده می شود، همچنین درآمدهای کثیف مانند قمار نیز در آن جا قابل رویت است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه آشفتگی های فعلی کشور ناشی از کارهای فرهنگی انجام نشده است، بیان کرد: در حال حاضر فیلم های شبکه های خانگی مضامین غیرانسانی را ترویج می کند و مسئولیت آن برعهده مسئولان کشور است.

قمی با بیان اینکه باز کردن گره از کار مردم در گرو کار فرهنگی مناسب است، افزود: گره های بزرگ در عالم اقتصاد و امنیت با فرهنگ حل می شود، این گفته امام خمینی (ره) است، بنابراین باید گره گشایی فرهنگی را به صورت جدی پیگیری کنیم، اما متاسفانه نهادها و سازمان های مختلفی در کشور متولی کار فرهنگی هستند، اما با موازی کاری اقدام موثری در این حوزه صورت نخواهد گرفت.

وی با بیان اینکه از ظرفیت قدرت فرهنگی که امام (ره) همواره بر آن تاکید می کرد، استفاده نکرده و فرهنگ را جدی نگرفتیم، افزود: سازمان تبلیغات اسلامی در برخی از نقاط کم برخوردار و محروم کشور که به سکونتگاه های غیررسمی شهرت یافته، روحانی مستقر دارد. روحانیانی که با خانواده در این مکان ها ساکن می شوند و به صورت 24 ساعته به ارائه خدمات می پردازند، در حالی که در معرض بسیاری از آسیب های اجتماعی قرار می گیرند.

قمی با اشاره به اینکه روحانیون مستقر در مناطق محروم تنها 950 هزار تومان دریافتی حقوق دارند، ادامه داد: در حالی که کف حقوق کارگران 2 میلیون و 500 هزار تومان است، از طرفی به هیچ منبع درآمدی دیگری متصل نیستند، معتقدم بزه با حضور روحانیون در این مکان ها به شدت کاهش می یابد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به وجود 80 هزار مسجد، 25 هزار کانون، 90 هزار هیات مذهبی ثبت شده اضافه کرد: متاسفانه هیات های مذهبی از حداقل خدمات حاکمیت محروم هستند و حتی یک شناسه و شماره حساب ندارند. متاسفانه حمایت هایی که از NGO ها می شود، از هیات های مذهبی در این کشور نمی شود. بهتر است برای هیات های بزرگی که پدران شهدا، هیات امنا بوده و مالکان معتبری دارد، خدمات مناسبی بدهیم، چرا که این هیات ها خدمات اجتماعی و گره گشایی بسیاری انجام می دهند.

وی ادامه داد: نهادهای مذهبی و هیات ها محل اتکای مردم هستند، بدون توجه به این ظرفیت ها نمی توان مشکلات مردم را حل کرد. معتقدم بسیاری از آسیب های اجتماعی و معضلات جامعه، راه حلی فرهنگی دارد و تمام مشکلات روحی و عدم اعتماد به نفس با کار فرهنگی حل می شود.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه هر استانی زیست بوم خاص خودن را دارد افزود: همواره کارهای فرهنگی با تاکید بر مراکز استان ها و کلانشهرها صورت گرفته و بسیاری از شهرستان ها نادیده گرفته شده اند./

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا