خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«سامان دادن ولایت فقیه کار بزرگ امام صادق است»

حجت‌الاسلام مهدوی، مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان، تشکیل نظام وکالت و تربیت مجتهدان و فقیهان را یکی از مبانی تمدن سازی اسلامی دانست که امام صادق(ع) برای عصر غیبت پیش بینی کرده و گفت: سامان دادن ولایت فقیه کار بزرگ تاریخی، سیاسی، مکتبی و الهی امام صادق(ع) برای عصر غیبت است.

حجت الاسلام والمسلمین سعید مهدوی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به مصادف شدن دوره امامت امام جعفرصادق(ع) با پایان دوران خفقان حکومت بنی امیه و آغاز حکومت بنی عباس، اظهار کرد: جنگ و درگیری این دو سلسله باطل بر سر قدرت موجب شد یک آزادی عمل نسبی و کوتاه برای امام صادق(ع) فراهم شود و فشارهای سیاسی بر حضرت نسبت به سایر ائمه معصومین(ع) کمتر بود.

وی با بیان اینکه امام جعفرصادق(ع) اقدام به پایه گذاری یک مکتب فکری، فقهی و عملی کرد، افزود: امام صادق(ع) وارد قیام های مسلحانه ای که توسط بخشی از شیعیان و یا خاندان حضرت علیه بنی امیه اتفاق می افتاد، نشد، اما تمهید مقدمات تمدن نوین اسلامی را فراهم کرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان سامان دادن مکتب فکری و فقهی اسلامی و شیعی را از دیگر اقدامات اثرگذار امام صادق(ع) دانست و عنوان کرد: با توجه به اینکه سالیان سال از حضور آن وجود پربرکت می گذرد، اما امروز مکتب علمی و فقهی و فکری و سیاسی به جای مانده از امام صادق می تواند برای تمدن سازی نوین اسلامی مفید باشد.

حجت الاسلام مهدوی، با اشاره به نقش بی بدیل امام جعفرصادق(ع) در تمدن سازی نوین اسلامی، متذکر شد: اگر شیعیان بخواهند با تشکیل حکومت اسلامی آرام آرام زمینه تمدن نوین اسلامی را فراهم کنند باید کلیه موازین و مولفه های تمدن سازی را در قال باقر(ع) و قال صادق(ع) پیدا کنند.

وی تشکیل نظام وکالت و تربیت مجتهدان و فقیهان را یکی از مبانی تمدن سازی اسلامی دانست که امام صادق(ع) برای عصر غیبت پیش بینی کرده و گفت: ساماندهی تشکیلات شیعیان، رجوع به فقیه و سامان دادن ولایت فقیه کار بزرگ تاریخی، سیاسی، مکتبی و الهی امام صادق(ع) در عصر حضور امام معصوم برای عصر غیبت است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان، با اشاره به عظمت سیره و سبک زندگی فردی و اجتماعی امام صادق(ع)، عنوان کرد: امام صادق(ع) را رئیس مذهب شیعیان نامیده اند، زیرا در دوران امامت ایشان شیعه دارای یک مکتب فقهی و علمی شد. همچنین حضرت یک مدل رفتار سیاسی و اجتماعی و دینی را در دوران خودش پایه گذاری کرد که شیعه در طول تاریخ به واسطه این مکتب نه تنها حیات سیاسی خودش را حفظ کرد، بلکه به رشد و نمو رسید. در واقع به برکت وجودی امام صادق(ع) و سیره علمی و سیاسی ایشان این رشد اتفاق افتاد.

وی با بیان اینکه امام صادق(ع) شالوده شکل گیری تمدن اسلامی بر روی کره زمین را از جهت ایده پردازی و مدل سازی بنا کرد و جانمایه های فکری و اعتقادی تمدن سازی اسلامی را سامان داد، خاطرنشان کرد: به واسطه اینکه حضرت یاران صادق و نیروهای صالح را به تعداد لازم در دوره خودش نمی دید، از قیام مسلحانه اجتناب کرد، اما قیام مکتبی امام ششم(ع) در دوران گذار بنی امیه به بنی عباس سبب تدوین و سامان دادن مکتب و مشرب فقهی و حدیثی و فلسفی شیعه شد. این در حالی است که مظلومیت ائمه قبل از امام باقر(ع) و امام صادق(ع) به واسطه دوری شیعیان از مکتب اهل بیت و دستان خالی آنان در حوزه فقه و حدیث بود.

حجت الاسلام مهدوی، امام صادق(ع) را در کنار پدر بزرگوارشان امام محمد باقر(ع) موسس مکتب خانه اسلامی دانست و یادآور شد: در این مکتب خانه همه علوم اهل بیت عصمت و طهارت تدوین و تعلیم و نشر داده شد و در کنار آن سیره عملی سیاسی و اجتماعی امام صادق که همانا تربیت شیعیان برای رجوع به فقها و مراجع واجدالشرایط برای تشکیل حکومت اسلامی است، ترویج شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان، با بیان اینکه امام صادق با کمک گیری از امر تقیه اقدام به برگزاری دانشگاه های شیعی و تربیت چهار هزار شاگرد از مذاهب و مکاتب مختلف کرد، ادامه داد: امروز در مواجهه با حکومت های فاسد و فاسق و نظام های سلطه گر در عصر غیبت می توان از گنجینه معارف امام صادق(ع) برای یک مبارزه تمدنی بهره های وثیق و مطمئنی را برد و پایه گذاری تمدن نوین اسلامی را آغاز کرد.

وی با اشاره به جامعیت دیدگاه امام صادق(ع) در تربیت شاگردان مسلمان، اظهار کرد: حضرت اقدام به تربیت شاگردان زیادی حتی از مذاهب غیر شیعی کرد و دو تن از روسای مذاهب اهل سنت مانند «مالک بن انس» و «ابوحنیفه» شاگردان مستقیم امام صادق(ع) بودند. «محمد بن شافعی» و «احمدبن حنبل» نیز شاگرد شاگردان امام ششم هستند که روسای مذاهب چهارگانه اهل سنت محسوب می شوند.

حجت الاسلام مهدوی، با بیان اینکه امام صادق سیستم رهبری شیعه را در عصر غیبت ساماندهی کرد، افزود: امام صادق با تربیت شاگردانی همچون «زراره» و «جابر بن حیان» و اعزام آنان به شهرهای مختلف، اولین مراجع تقلید زمان حضور را پرورش داد، یعنی ساختار نظام وکالتی و فراهم کردن تشکیلات مرجعیت توسط امام صادق(ع) انجام گرفته است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان با اشاره به برگزاری مناظرات علمی و اعتقادی توسط امام صادق(ع)، یادآور شد: این امام همام با برگزاری این مناظرات جایگاه علمی و اعتقادی مذهب اثنی عشری و مکتب اهل بیت(ع) را به جهان و تاریخ معرفی کرد و امروز بسیاری از منابع علمی در حوزه های تجربی و فیزیک و بعضا متافیزیک از آموزه های امام صادق و شاگردانش بهره می برند.

وی جابر بن حیان را یک نمونه بارز از شاگردان امام صادق(ع) در حوزه علوم شیمی و تجربی دانست و عنوان کرد: آثار جابر هنوز مرجع مورد توجه دانشمندان جهان است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا