خرید تور تابستان ایران بوم گردی

برای پالایش عزاداری‌ها / جمهوری اسلامی

به گزارش انصاف نیوز، سرمقاله ی امروز روزنامه ی جمهوری اسلامی به پالایش عزاداری های معمول اختصاص دارد که متن کامل آن در پی می آید:
ارزیابی عزاداری‌ها از اول محرم امسال تا اربعین، نشان می‌دهد جریان مهمل‌گو و ایجاد کننده انحراف در اعمال و رفتار مداحان و منبری‌های کم سواد، تا حدودی کنترل شده است. این روند اگر ادامه یابد، در آینده‌ای نزدیک به نقطه‌ای خواهیم رسید که نگرانی‌ها در این زمینه رفع خواهد شد. 
ایجاد تعادل در عزاداری‌ها را تا حدود زیادی مرهون تذکرات مفید رهبر معظم انقلاب،‌ مراجع عظام تقلید و رسانه‌ها هستیم. یک نمونه از بیانات مؤثر رهبری که در آبان ماه امسال گفته‌اند اینست: 
“واقعاً یکی از گرفتاری‌های ما اینست که از مداح‌ها و غیرمداح‌ها و منبری‌ها و مانند اینها مواردی دیده شده که حرف‌های نامناسبی از اینها صادر شده… در جمع مستمع‌های میلیونی باید محاسبه شود یک حرف غلط و نامناسب بر روی مخاطب چیست. یک عده‌ای همان حرف را قبول می‌کنند و یک معرفت غلطی پیدا می‌کنند، یک عده‌ای آنرا استنکار می‌کنند و این استنکار موجب می‌شود که از اصل دین زده بشوند، بین کسانی و کسانی سر این حرف اختلاف می‌افتد. ببینید از چند جهت مجاری فساد به وجود می‌آید برای یک حرف غلطی که یک نفر می‌زند… منبری یا مداح سر منبر خطاب به امیرالمؤمنین می‌کند و می‌گوید “آقا هرچه‌داری از امام حسین داری”.شما فکرش را بکنید این چه حرفی است و این چه مهمل‌گوئی است که کسی درباره امیرالمؤمنین اینجور حرف بزند. امام حسین هرچه دارد از امیرالمؤمنین دارد، امام حسین هرچه دارد از پیغمبر دارد. چرا نمی‌فهمند این معانی و این مسائل را؟ آنوقت ادعا هم دارند هرچه هم به دهنشان بیاید می‌گویند.” 
در این فراز از بیانات رهبر انقلاب، به یکی ازخطرناک‌ترین انحرافات معارفی اشاره شده که متأسفانه در قالب روضه‌خوانی‌ها و مداحی‌ها یعنی مؤثرترین عوامل بر روح مذهبی پیروان اهل البیت علیهم السلام به مستمعین القاء می‌شود و علاوه بر اینکه به تعبیر رهبر انقلاب “معرفت غلطی” به مردم منتقل می‌گردد، موجب می‌شود عده‌ای از اصل دین زده شوند و اختلافاتی میان مردم پدید بیاید. این قبیل اختلافات از این جهت که میان پیروان اهل‌البیت و عاشقان نهضت عاشوراو امام حسین است، پدیده خطرناکی است. به عبارت روشن‌تر، مجالس و محافل مرتبط با کربلا و نهضت عاشورا به جای آنکه موجب همبستگی بیشتر رهروان امام حسین علیه السلام شوند، آنها را از همدیگر جدا می‌کنند. بطوری که گاهی در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند. 
متأسفانه عوارض منفی انحرافات در عزاداری‌ها به اینجا ختم نمی‌شود و این قصه سر دراز دارد.یکی دیگر از انحرافات، دروغ بستن به فقه و اعتقادات اسلامی با هدف گرم کردن بازار روضه‌خوانی و عزاداری است. مداح یا منبری کم سواد، تصور می‌کند با بیگانه دانستن اهل سنت از اعتقادات اسلامی و خارج ساختن آنها از اسلام، به فتح نمایانی در عرصه تبلیغ اسلام دست پیدا می‌کند و از این طریق می‌تواند مکتب اهل البیت علیهم السلام و امام حسین و شهدای کربلا را ترویج کند. این افراد باید این واقعیت را بفهمند که مهم‌ترین دستاورد عزاداری شهدای کربلا تقویت دین اسلام می‌تواند باشد و این دستاورد فقط ازطریق ایجاد الفت میان شیعه و سنی و تحکیم مبانی وحدت امت اسلامی قابل تحقق است. 
اینکه نظام جمهوری اسلامی و مشخصاً رهبر انقلاب برای وحدت امت اسلامی آنهمه سرمایه‌گذاری می‌کنند، به این دلیل است که هدف والائی را در نظر دارند که تمام اقدامات، تبلیغات، برنامه‌های مذهبی و اجتماعی ما باید با این هدف هم جهت و هماهنگ باشند. آنچه در بعضی محافل عزاداری از بعضی مداحان و منبری‌های کم مایه و بی‌اطلاع از مبانی اسلام شنیده می‌شود، درست در جهت مقابل وحدت امت اسلامی و عامل مؤثری برای تخریب این بنای عظیم و رفیع است. چرا باید آنهمه سرمایه‌گذاری مادی و معنوی که برای شکل گرفتن وحدت امت اسلامی به عمل آمده و می‌آید، با نادانی‌ها و ندانم کاری‌های عده‌ای مداح و منبری بیگانه از معارف دینی بر باد برود و حتی به کینه‌توزی‌ها و گسترش اختلافات و عداوت‌ها منجر شود؟ 
در بررسی عوامل گسترش دامنه عملیات انتحاری وهابی‌ها، و سلفی‌ها و تکفیری‌ها علیه شیعیان که این روزها در عراق به ویژه در مسیر زائران امام حسین علیه السلام مشاهده می‌شود و بیش از دو سال است که در سوریه و چندین سال است که در پاکستان نیز جریان دارد، درست است که جهل مفتی‌ها، دلارهای نفتی سران ارتجاع عرب و طرح‌های قدرت‌های استعماری از عوامل مهم هستند، ولی نباید نادانی‌های مداحان و منبری‌های کم سواد و سخنان سخیف و نادرست آنها در زمینه تشدید اختلاف میان شیعه و سنی را در این مجموعه عوامل لااقل به عنوان بهانه و دستاویز نادیده گرفت. بسیار دیده‌ایم که سی دی‌ها و نوارهای همین محافل عزاداری را در رقم‌های میلیونی تکثیر کرده و در میان اهل سنت توزیع نموده‌اند و کینه‌های زیادی در دل‌هائی که باید مالامال از دوستی و صمیمیت نسبت به شیعیان باشد پدید آورده‌اند. 
در بسیاری از نقاط دنیای اسلام،‌ فراوان دیده می‌شوند پیروان اهل سنت که در عزاداری‌های امام حسین علیه السلام شرکت می‌کنند و به سر و سینه می‌زنند و حتی در نذری‌ها مشارکت می‌نمایند. مداحان و منبری‌های مدعی ترویج مکتب امام حسین نباید به جای تلاش برای جذب این دل‌های آماده، کاری کنند که آنها را از این مکتب و پیروان آن دور نمایند.
درست است که بخشی از مخالفت‌ها، ترورها،‌ انفجارها و عملیات انتحاری تکفیری‌ها، وهابی‌ها و سلفی‌ها از توطئه‌های برنامه‌ریزی شده دست‌های پشت پرده منطقه‌ای یا فرامنطقه‌ای ناشی می‌شود، اما همان دست‌های پنهان هم از بهانه‌هائی که به آنها داده می‌شود برای توجیه توطئه‌های خود بهره‌برداری می‌کنند. طبیعی است که اگر این بهانه‌ها در اختیار توطئه‌گران پشت پرده نباشد، کار آنها مشکل‌تر می‌شود. بنابر این، مداحان و منبری‌ها نباید به آنها بهانه بدهند و به جای آن باید از طریق بالا بردن سطح معلومات دینی و اطلاعات سیاسی و اجتماعی خود، برای پالایش عزاداری‌ها از انحرافات و تبدیل کردن آن به وسیله‌ای برای تحکیم وحدت امت اسلامی تلاش کنند. 
برای پالایش عزاداری‌ها از انحرافات و خرافات، اقداماتی باید صورت بگیرد که مهم‌ترین آنها را می‌توان اینگونه فهرست کرد: 
1 – تلاش برای بالا بردن سطح معلومات دینی و آگاهی‌های سیاسی و اجتماعی مداحان و منبری‌ها. 
2 – پاکسازی جامعه مداحان و اهل منبر از عناصر بی‌مایه و ناخالص که حاضر نیستند در چارچوب تقوای الهی و بر محورهای مشخص شده توسط رهبری و مراجع تقلید عمل کنند. 
3 – تلاش مسئولان صدا و سیما برای ارتقاء محتوای مباحث دینی و خودداری از ترویج مداحان و منبری‌های کم سواد و ناخالص. 
4 – پخش آن بخش از جملات امام، رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام تقلید که در نکوهش انحرافات موجود در عزاداری‌ها بیان شده و رهنمودهائی که برای پالایش عزاداری‌ها مفید و مؤثر هستند از شبکه‌های مختلف رادیو و تلویزیون. 
5 – پخش سخنرانی‌های شهید آیت‌الله مطهری در مورد انحرافات و تحریفات مربوط به عزاداری‌ها از شبکه‌های مختلف رادیو و تلویزیون. 
6 – همکاری مستمر رسانه‌ها اعم از رسانه ملی، مطبوعات و رسانه‌های مجازی با دستگاه‌های فرهنگی برای شناسائی انحرافات و تحریفات عزاداری‌ها و برنامه‌ریزی برای مقابله با آنها. 
اکنون که راه برای پالایش عزاداری‌ها از انحراف باز شده است، همه باید برای پیموده شدن همراه با موفقیت این راه با همدیگر همکاری کنند و عزاداری‌ها و محافل مذهبی را به جایگاهی برسانند که شایسته نظام جمهوری اسلامی است. این، کاری قابل انجام است البته اگر اراده و همت لازم وجود داشته باشد. 
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا