خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کاندیداهای احتمالی ۱۴۰۰ – سیدحسن خمینی

[سیزدهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری حدود یک سال دیگر، احتمالا در خردادماه ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد. انصاف نیوز به مرور رزومه‌ی نامزدهای احتمالی این انتخابات را منتشر می‌کند]

«سیدحسن خمینی» تولیت حرم امام و موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در سال ۱۳۵۱ به دنیا آمد. پدر او سیداحمد خمینی، فرزند بنیانگذار جمهوری اسلامی بود.

خمینی دارای تحصیلات حوزوی بوده و از استادانی نظیر حضرات آیات وحید خراسانی، صانعی، شبیری زنجانی، فاضل لنکرانی، موسوی اردبیلی، مؤمن، محقق داماد و… درس آموخته است.

بنا بر آنچه در زندگینامه‌ی رسمی منتشر شده‌ی آقای خمینی آمده است، او «روزهای اوج انقلاب را در نجف، تهران و دوران اقامت امام در نوفل لوشاتو را درک می‌کند» و هم‌چنین «در سال 1366 عازم جبهه های نبرد حق علیه باطل می شود».

خمینی در سال ۱۳۷۰ در مدرسه کرمانی‌ها تدریس مقدماتی را شروع کرده و از سال ۱۳۷۹ نیز مشغل تدریس سطوح عالی حوزه می‌شود. تدریس درس خارج او از سال ۱۳۸۹ آغاز شده و‌ به گفته‌ی شاگردانش از کلاس‌های پر رونق حوزه علمیه قم محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام خمینی نویسنده‌ی کتاب‌های «مبانی فقهی تنظیم خانواده»، «ده مقاله»، «دلیل راه» و… است و کتاب «فرهنگ جامع فرق اسلامی» نیز حاصل فعالیت ده ساله‌ی او در زمینه فرقه‌ها و مذاهب مختلف اسلامی است.

سیدحسن خمینی در سال‌های اخیر بیشتر از گذشته وارد سیاست شده است. او در انتخابات ۸۸ مواضعی نزدیک به جریانات اعتراضی به آن انتخابات داشت و‌‌ برخی از اصولگرایان معتقدند که یکی از افراد حاضر در جلسه‌ی میرحسین موسوی پس از اعلام نتایج انتخابات در کنار هاشمی و خاتمی، سیدحسن خمینی بوده است؛ جلسه‌ای که به گفته‌ی برخی، نتیجه‌ی آن ضرورت ابطال انتخابات۸۸ بوده است.

خمینی در بیست‌ویکمین سالگرد ارتحال امام در سال ۱۳۸۹ مورد هجمه‌ی تندروها قرار گرفت و در نهایت سخنرانی خود را نیمه‌تمام گذاشت. بخش‌هایی از گزارش منتشر شده در «پرتال امام خمینی» از این حادثه را در ادامه می‌خوانید: «یادگار امام در این لحظه که از ابتدای سخنرانی، با شعارها و رفتارهای دون شأن مراسم سالگرد امام مواجه بود، خطاب به عده‌ای از شعار دهندگان گفت: «هنوز بیست سال از رحلت امام نگذشته است. اجازه بفرمایید…»
سید حسن خمینی سپس لحظاتی سکوت کرد و به سخنان خود ادامه داد: «شرایطی که امام در آن رشد کرد شرایطی بسیار ممتاز و متفات بود…»
در میان سخنرانی سیدحسن خمینی شعارهای «مرگ بر منافق»، «مرگ بر ضد ولایت فقیه»، «ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند» و…، سر داده می‌شد که وی چند بار درخواست کرد که به وی اجازه داده شود بتواند سخنرانی‌اش را ادامه دهد.
وی گفت: اگر دوستان بنای شعار دارند بهتر است اجازه دهند من قدری صحبت کنم و وقتی رهبری در جایگاه قرار گرفتند طبیعتاً نسبت به این بزرگوار ابراز احساسات می‌کنیم. یادگار امام باز از عده شعار دهنده خواست تا آرام شوند و از آنان درخواست کرد برای ظهور حضرت مهدی(عج)، شادی روح امام(س) و سلامتی همه خادمان جامعه اسلامی صلوات‌های مکرر بفرستند.
این صلوات‌ها و توصیه‌ها اثری نکرد و عده ای شعار دهنده در میان بهت و ناراحتی عمیق دوستداران امام به شعار دادن ادامه دادند. سید حسن خمینی همچنین درپاسخ جمعیتی که شعار «ما اهل کوفه نیستیم، علی تنها بماند» سر می‌دادند، تأکید کرد: «قطعاً همینطور است». سید حسن خمینی خطاب به این عده گفت: «امیدوارم عزاداریتان مقبول باشد. در این جمع تعداد زیادی هستند که از عده اندکی که شلوغ بازی می‌کنند، بیزارند. در بیرون از این صحن هم مردم علاقه‌مند به استماع سخنان هستند. اجازه بدهید من چند دقیقه‌ای صحبت کنم. شأن مراسم امام این نیست که می‌کنید…»
در این هنگام یادگار امام از ادامه سخنرانی منصرف شد و اظهار داشت: «من از خداوند متعال پوزش می طلبم. از او می خواهم ما را با اولیای خود محشور دارد».
وی در پایان گفت: «تا بوده چنین بوده. هنوز بیست سال از ارتحال امام نگذشته است. برای شادی روح امام همه با هم فاتحه ای قرائت کنیم…» و با این سخن، یادگار امام سخنرانی خود را در بیست و یکمین سالگرد ارتحال امام خمینی ناتمام گذاشت».

از دیگر حاشیه‌های سال‌های اخیر در مورد حسن خمینی به هزینه‌های بالای تغییرات و ساخت و سازها در حرم امام بازمی‌گردد؛ هزینه‌هایی که منتقدان آن را خلاف «فرهنگ امام» دانسته و تبلیغ تجمل‌گرایی می‌دانند.

حسن خمینی که همچون پدرش به فوتبال علاقه‌مند است و آن را به شکل جدی دنبال می‌کند دیدارهای خصوصی و عمومی با ورزشکاران داشته و حتی مصاحبه‌ای از عادل فردوسی‌پور با او در برنامه‌ی نود پخش شده است.

نوع رفتار و گفته‌های فرزند سیدحسن نیز در سال‌های اخیر حاشیه‌هایی را ایجاد کرده است. برخی معتقدند که تمرکز بیش از حد بر فرزند جوان حسن خمینی به دلیل تخریب پدر است و گروهی دیگر اما این انتقادات را نتیجه‌ی طبیعی رفتارهای احمد خمینی می‌دانند.

اما شاید مهم‌ترین کنش سیاسی سیدحسن خمینی به حضور او در انتخابات مجلس خبرگان در سال ۱۳۹۴ بازمی‌گشت. خمینی در این انتخابات از سوی شورای نگهبان به دلیل عدم احراز «اجتهاد علمی» رد صلاحیت شد. ادعای عدم احراز اجتهاد در حالی مطرح شد که بزرگان حوزه‌ی علمیه صراحتاً اجتهاد سیدحسن را تایید کرده بودند؛ بزرگانی نظیر حضرات آیات موسوی اردبیلی، شبیری زنجانی، محقق داماد، جوادی آملی، محفوظی، کریمی و…

آقای خمینی از چهره‌های حوزوی است که مشی میانه‌رو داشته و از نظر سیاسی به جریان اصلاحات نزدیک است. او رابطه‌ی بسیار صمیمانه‌ای را با بزرگان اصلاح‌طلب دارد.

«حسن خمینی در شان خبرگان بود نه ریاست جمهوری»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا