عینک آقامیری!

محمد توکلی، عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز در یادداشتی با عنوان «عینک آقامیری!» درباره‌ی دیدگاه‌های سیدحسن آقامیری نوشت:

سخنران پر شوری که جوانانی از طیف‌های مختلف و با ظواهری متفاوت به گردِ او حلقه می‌زنند و به جای منبری یک‌طرفه، «گفت‌وگو» را تجربه می‌کنند؛ این تصویری‌ست که دوستداران سیدحسن آقامیری از او تبلیغ می‌کنند، و در مقابل منتقدانش آقامیری را روحانی خلع لباس شده‌ای می‌خوانند که با تحریف دین در حال ضربه زدن به اعتقادات مردم است و هدفش هم نه تبلیغ دین، بلکه عرضه و جلوه‌گری خود است. حامیانش، او را تبلیغ‌گر اسلام رحمانی می‌دانند و منتقدانش او را به نادیده گرفتن بخشی از مفاهیم دینی که ذیل عقوبت و غضب الهی قرار می‌گیرد متهم می‌کنند.

واقعیت آن است که این هر دو نگاه به دیدگاه‌های سیدحسن آقامیری بخشی از حقیقت را همراه خود دارد و مسئله‌ی اساسی این است که با چه عینکی به نظرات آقامیری بنگریم؛ با عینک درون‌دینی یا برون‌دینی؟!

هنگامی که در این نوشتار از دین سخنی گفته می‌شود، مقصود همین دینِ حکومتی شده‌یِ چهار دهه‌ی اخیر در ایران است و نه لزوماً معنای واقعی دین و مفاهیم مرتبط با آن. هنگامی که عینک دینی (با همین معنا) را بر چشم بزنیم، با خود خواهیم گفت که این سخنران مذهبی چرا جنبه‌هایی از دین و قرآن را حذف می‌کند و یا با تفسیرهایی نه چندان منطبق بر تفاسیر رسمی این وجوه دین را به شکلی تغییر یافته عرضه می‌کند؟ چرا او جلوه‌ی جلال حضرت حق را منکر است و جز از جمال نمی‌گوید؟ چرا او عذاب معاندان را منکر است و با نااهلان همدلی می‌کند؟ چرا او به عملکرد نظام سیاسی مبتنی بر دین معترض است؟! و…

اما اگر برای چند لحظه عینک دینِ حکومتی‌شده‌یِ چهار دهه‌ی اخیر را از چشم برداریم و از نگاه دیگرانی به سخنان او بنگریم که اساساً سر و کاری با دین، به هر معنای آن ندارند و یا اگر هم رنگی از دین دارند، نسبت به دین به معنای مصطلح آن در چند دهه‌ی اخیر فاصله گرفته‌اند. اگر با این عینک به دیدگاه‌های آقامیری بنگریم می‌توان به این نتیجه رسید که تنها راه دعوت «دیگری» به دین، تبلیغ اسلام رحمانی‌ست.

آری، در تبلیغ اسلام رحمانی خبری از تنذیر و یادآوری غضب الهی نیست، زیرا کارویژه‌ی آن ایجاد زمینه برای ورود و یا شروع دوباره‌ی دینداری‌ست. از سویی دیگر کارنامه‌ی منتقدان تبلیغ اسلام رحمانی پیش روی ما است. چه آنان که در یک سوی طیف، دینداری‌شان طالبان و داعش را آفرید و چه دیگرانی در سوی دیگر این طیف که با دخالت دادن گسترده‌ی آنچه دین می‌خواندند در تمامی وجوه سیاسی و اجتماعی، هم باعث تنزّل قدر و منزلت دین شدند و هم دینداری در جامعه‌ی دینی را سخت و گاه ناممکن ساختند!

نکته‌ی جالب توجه در جدال موافقان و مخالفان آقامیری آن است که منتقدان او تمامی تریبون‌ها و رسانه‌های رسمی را به شکل یک‌طرفه در اختیار دارند و سال‌هاست که قرائت خود از دین را به جامعه عرضه می‌کنند اما با وجود این انحصار رسانه‌ای هم‌چنان تمایلی به شنیده شدن صدایی متفاوت در گوشه‌ای از فضای مجازی ندارند و تصور می‌کنند که مسیر صحیح مواجهه با صدای «دیگری» هجمه به این صدا و خاموش کردن آن و یا نصیحت او از موضع دانای کل است. این در حالی‌ست که با اندک دقتی هم می‌توان فهمید که نتیجه‌ی دهه‌ها هزینه کردن برای تبلیغ اسلام غیر رحمانی و دین حکومتی چه وضعیتی را رقم زده و بدیهی‌ست که ادامه‌ی مسیر گذشته به نتیجه‌ی دیگری جز آنچه امروز شاهدش هستیم ختم نخواهد شد.

انتهای پیام

دیباچه

نوشته های مشابه

پیام

    1. فعلا که آن یک نفر نقدا حاملان قرائت رسمی از دین اند که عملا و نظرا نه قابل دفاع است و نه قابل تحمل برای انسان و انسانیت

      2
      1
  1. باید گفت خدای مهربان عالمیان خدای ارحم الراحمین است. پیامبر اسلام هم پیامبر رحمت و مهربانی است پس دین اسلام هم دین رحمانی است که اگر غیر از این بود و باشد باید به آن شک کرد.مهدی موعود (عج) هم که عدالت گستر و گستراننده دین مبین اسلام در سراسر جهان است هم مانند جدش پیامبر مهربانی ها ، امام رئوف و مهربانیست که قبل از شمشیر کشیدن بر روی دشمنان همانند جدش پیامبر و امام حسین (ع) از باب گفتگو و مذاکره باملحدان و کفار در سراسر جهانیان بر می آید که اگر غیر از این باشد باید به عدالت گفته شده در دین کامل اسلام شک داشت. فلذا جهت و روش تبلیغ دین سراسر رحمت اسلام توسط آقای آقا میری(حفظ الله) بر خلاف کسانیکه از اسلام در انگاره های عوام مردم ، دینی بسیار خشن و سخت ساخته اند ، کاملا روشی درست و بجا میباشد. خداوند بزرگ به ایشان توفیق خدمت به خلق عنایت فرماید.ان شا ا…

    4
    3
    1. گویا شما با دیدگاه این شخص آشنایی ندارد
      خوبه اگه نگه نکردید یه بار مناظره را نگاه کنید

  2. بهتره خودمون ودیگران رو فریب ندیم. امام علی علیه السلام در 5 سال سه جنگ بزرگ با مسلمانان منحرف انجام داد که و صدها هزار خون ریخته شد و در کنار آن هیچگاه نصیحت و رحمانیت را ترک ننمود. پس درکنار رحمانیت باید خشونت هم باشد .هر چیز جای خودش و برای مورد خودش.

    5
    3
  3. البته بر خلاف نویسنده این متن ، اقای اقامیری منکر عذاب گناهکاران نمی باشد بلکه در کیفیت و کمیت عذاب قرائتی دارند که با دیدگاه رایج متفاوت است. ایشان پیرو نگاه عرفانی به دین و دنباله رو منش ایت لله بهجت و سایر بزرگان می باشند.

    3
    3
  4. اسلام رحمانی کجا بود..اقای اقا میری میگه نماز نخون روزه نگیر مشروب بخور زنا بکن و کلا حالتو بکن نگران هیچ چیزی هم نباش..اصلا نمیگه تو نماز بخون حالا گناه دیگه ای هم کردی خدا میبخشه..استاد انقلابی اسم بهجت رو کنار این نیار …

    1
    1
    1. اقا یا خانم moha. شما از کجا این ادعا را بیان می نمایید. من سینه چاک اقامیری یا هیچ کس دیگر نیستم. بلکه می گوییم برای نقد یک فکر یا جریان یا شخص باید درست به صحبت ها یا نوشته های ان جریان توحه کرد. اقامیری در هیچ کجا این ادعای که شما بیان نمودید را مطرح ننموده است. لطفا با انصاف تحیل و نقد نماییم. البته اگر هم گفته با با ذکر منبع بیان نمایید. با سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا